Thursday, 16 September 2021

bubur asyura versi manis@ bur syuro manis


 Assalamualaikum

♥️jgn lupa ber selawat ke atas Nabi junjungan kita Nabi Muhammad s. a. w byk2 di hari jumaat yg barakah ini.

smlm offday kan sempena Hari Malaysia
duduk rumah diam2😁
ptg. mengacau bubur syuro.
hari tu dah buat utk sedekah pd kejiranan.
Hari ni buat repert. sb ktnya tak puas mkn dan. sedap. alhamdulillah
jarang nk jumpa bubur syuro ni.

Bubur asyuro ni akan di buat pd bulan. Muharram. 
Dan terdpt byk versi resepi ikut negeri2 rupanya . Kalau belah pantai timur lain, belah utara lain.
Masa ke. kelantan dulu pernah jga mkn org2 kg situ buat. 
Dan kalau perkampungan cik nur Bt kurau Perak lain resepinya. Nak ke arah utara Kedah.. 

rinduuu sebenarnya dgn bubur syuro yg dulu biasa mkn,  ☺️ ye kan arwah mak dulu tiap thn buat.
 Ramai2 dgn jiran2 kg mengacau dlm kawah besar.
biasa juga buat 2 versi yg tawar dan yg manis.  Bubur syuroTawar lemak jarang org suka. Org2 lama suka yg tak. manis

Versi tawar lemak tu sedapp sgt. ooiii tak jumpa dqh cik. nur sekian lama huhuu sejak mak tak da ni
di Mkn dgn gula dan buat juga rendang kulat sisir sbgai pencicah. Aduhh ssedappnya
penah tanya resepi mak tp ingat2 lupa.
Rempah2nya tu.

Ptg smlm buat yg manis. Letak kacang hijau, kacang merah dan jagung.
Ikut resepi cik  google.
sb bykkk resepi taip je bubur asyuro. Mcm2 keluar nanti beza cara dan bhn2nya

Tp tak minat resepi yg  letak mcm2 😁
spti ubi keledek , sagu, pisang. sb rasanya akan jd lain.

yg tu cik. nur skip cuma letak jagung kacang hijau dan kacang merah

ajomm. la. mkn bykkk pula bebelan ye 😁










 


8 comments:

  1. Alhamdulillah..berkongsi rezeki. tak pernah makan bubur syuro versi manis. saya suka versi selatan :)

    ReplyDelete
  2. Tentu sedap diolah manis, jarang dah makan bubur asyura, dah sampai mada kena buat sendiri la agaknya

    ReplyDelete
  3. thn ni x dpt makan bubur asyura sbb x de org yg nak gotong royong buatkan..

    ReplyDelete
  4. 😋Sedap ni. Dah lama Syu tak makan.

    ReplyDelete
  5. Sedapnyaaaaaaa, dah lama tak merasa. Kalau dulu, selalu orang bagi 2/3 bekas.

    ReplyDelete
  6. Unik ada rendang cendawan sisir. Macam manalah rasanya.

    ReplyDelete
  7. dulu2 masa kecik2 selalu makan bubur asyura versi mcm bubur nasi...bila duduk di sini, baru tau ada versi kuih, manis & boleh dipotong..

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

  Alhamdulillah Bertempat di SM Taman Melawati semua anak2 sekolah Smart utk tingkatan 1-3 telah dpt temujanji.  settle dos pertama utk ank ...