Showing posts with label mee. Show all posts
Showing posts with label mee. Show all posts

Tuesday, March 19

mee hailam


 Assalamualaikum

Bila ank bungsu cakap lamaa tak mkn mee hailam mama
zussss terus cari mee dan bahan2 he hee
Jadi la juadah berbuka

simple je resepi ni. Bahan2 tak banyak. 
mee ni tak pedas, utk yg nk pedas  letak cili padi dan kicap je masa nk makan tu.

mee basuh bersih2, tos dan 
goreng dgn sedikit. minyak.
dan gaul sebati. dgn kicap manis
sekejap je agak2 dah rata kicapnya
tutup api. 

kuahnya pula
tumis bawang putih dan isi ayam @ sotong @udang

masukkan air
sos tiram
garam /gula.

tambahan sayur sayuran spt karot, sawi, bunga kubis
pekatkan kita letak tepung jagung
ok siapp

nak mkn baru hidang dan letak kuah atas mee 

Friday, January 17

mi kari sedappp


 assalamualaikum

Ya Allah
Terangilah Jiwa Kami
Dengan CahayaMu
Bimbinglah Langkah Kami
Dengan PetunjukMu
Dan Jagalah kami
Dari Siksa Api NerakaMu

Aamiin


Alhamdulillah Syukur PadaNya 
kerana masih diberi kesempatan utk menghirup udara di bumi yg indah ini. 
Malam ni agak kelapangan dptlah ngadap blog ni.
emmm masukkan dulu entry mi kari ni ye.
yg sempat dibuat hari sabtu lepas utk makan2 beramai-ramai.
sempoi je, resepi SIL ni. sblm ni dah ada wat entry pun.
layan gambar2 dulu ye


mi kari sedap
sumber kakak ipar

bahan-bahan kuah

bunga lawang
kulit kayu manis
minyak masak
3 sudu besar udang kering*
3 ulas bawang putih*
            3 ulas bawang merah*    
halia*
bhn bertanda * diblend hancur
sbtg serai-diketuk
1peket kecil rempah kari daging
santan kelapa dari sebiji kelapa
2 kiub pati ayam knorr
udang hidup
isi kerang
daging
tofu kering
fish ball
kentang rebus dan blend-utk pekatkan kuah

cara-caranya

panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, bunga lawang
dan serai
pastu masukkan bahan2 yg telah diblend
sehingga naik bau
masukkan rempah kari bersama  daun kari
setelah agak kering masukkan santan
dan dikuti bahan2 lain
biarkan mendidih
masukkan garam dan kiub ayam secukup rasa

utk lebih ummmppp makan bersama sambal tumis ikan bilis atau kerang
bagi yg sukakan rasa pedas ok

SELAMAT MENCUBA




Friday, February 3

mee kari -resepi kakak iparku

assalamualaikum dan selamat malam..
Selamat bercuti-cuti lagi ye buat semua. Best tu kan minggu ni cuti lagi 4 hari, boleh lepak2 di rumah, boleh masak-masak lagi he he Dan dah tentu ada yg plan jalan-jalan bersama anak-anak ni. Takpun balik ke kampung kan. Jumpa ayahbonda di sana.


sambil2 tu kan meh layan mee kari kami ni ye. Seminggu lepas punya menu he he buat hari sabtu lepas lagi makan tengahari, tak yah makan nasi dah. Sebenarnya kan hari sabtu ada pasar malam kat kawasan sini, lazimnya memang pegilah petang sabtu tu, beli buah2 utk stock seminggu dan sayuran. Kalau dah pasar tu memang tau dah  kan macam2 lah makanan dibeli, tu yg hari sabtu je memang tak masak laukpauk utk makan nasi . biasa le kan budak2 ni ayam goreng singgit , murtabak, apam balik, jagung rebus menu hari sabtu.... mesti beli punye.

Jadi mama ngan abah makan tengahari ngan mee kari je lah.... lupa pulak cuma Sarah je yg boleh join mama makan mee kari ni, kakak dan abang pandang sebelah mata je hu hu sedey kan.
tp sek baik tengahri tu FIL singgah umah..jadi jamu mee kari je he he

NAK TENGOK RESEPI " mee kari"
Resepi Mama Saranur blogsport
sumber utama resepi SIL

bahan-bahan utama


2 bungkus mee- di celur dgn air panas
sayur sawi, taugeh- dicelur
cili merah dan limau kasturi
telur ayam direbus



bahan-bahan utk kuah

1/2 bungkus (kecil)rempah kari daging
1 sudu besar cili kisar
santan kelapa-dari 1 biji kelapa


*3 sudu besar udang kering}
*3 ulas bawang merah dan bawang putih}  diblender halus
*sedikit halia
1 batang serai- diketuk
sedikit kulit kayu manis
sedikit daun kari
daging , kerang dlm secawan dan semangkuk udang
tauhu kering , fish ball @ fish cake
2 kuib  stock ayam knorr
1 sb gula dan garam


2 biji kentang-direbus dan dilenyek(utk pekatkan kuah)


cara-caranya


tumis bahan2yg diblender dgn sedikit minyak masak hingga naik bau
masukkan rempah kari dan cili kisar
kemudian daun kari, serai dan kulit kayu manis
barulah masukkan santan, diikuti daging, kerang dan tauhu kering
masukkan 2 kiub stock ayam serta gula dan garam
akhir sekali masukkan udang dan kentang lenyek
biar sehingga mendidih


bolehlah dihidang bersama sayur-sayuran dan telur rebus
untuk yg suka pedas boleh tambah sambal tumis kerang ataupun ikan bilis.



ok SELAMAT MENJAMU SELERA

Friday, October 21

mee kari

Assalamualaikum 
meh la layan mee kari pulak ye, kalau asyik nasi je boring pulak kan...mee kari ni feberet encik suami, Sarah pun suke gak tau he he tp Sarah makan yg mamanye masak sebab kuahnya mee kari ni tak pedas. Belajar wat mee kari ni dari my SIL dan resepi pun ikut kakak iparku yg sangat pandai memasak ituu.. yg bestnye sebab tak pedas dan kalu yg suke pedas tambah je sambal kerang. Baru ummmmp sikit tp biasa le kan anak2 mana suke pedas2 ni.

 Makan rojak mesti ada cendol sekali he hee Kenapaaa ye Tetibaaa teringin pula bila jumpa gambar ni Bedekatan rumah ada rojak dan cendol sed...