Sunday, 28 November 2021

alhamdulillah. syukur. Terimakasih semua




gambar x-tray

Syukur alhamdulillah. 

maaf byk2 sepanjang minggu cik. nur tak. berkesempatan nk kunjung ke blog rakan2 sekalian. Curi. masa sekejap utk update disini. 

Bukan sengaja.... hakikatnya jiwa meronta ronta nk baca cerita perkembangan semua. 

kisah yg belum berkesudahan, entry sblm ini yg sempat ditulis

moktam dah selamat jalani surgery selepas buat bayaran 70% dari kos keseluruhan. 

syukurr sgt2 bila. doktor vet info @ call surgery berjln. lancar walau ada sedikit masalah sb kaki yg patah tu dah mula bengkak. tp syukur alhamdulillah.

memang patutnya tak boleh tangguh2

 kata doc, bila. scan lg semasa sblm surgery  nmpk ada pula crack yg agak terselindung pd tulang. tak nampak masa mula2 scan Tp retak yg ni tak boleh buat apa2. terlalu rumit. 

insyaallah ia perlukan masa yg agak panjang utk pulihkan. moktam kena betul2 Rehat dan tak boleh byk bergerak utk sbln dua ni

jagaan rapi dlm cage shj. 

setiap hari menanti panggilan dari vet utk info terkini pasal moktam.

masuk hari ke 5 moktam dlm perjagaan vet. 

dan smlm agak risau bila doc call sb dia

membuang. maybe trauma kesakitannya jadi punca.

YA Allah tak putus2 doa semoga semuanya baik2 saja.

dan ptg jumaat ciknur sempat melawat moktam


alhamdulillah 

terimakasih byk2 pd. yg membantu. 

rakan blog Dana@Nor hidana, 

syaz . dan sahabat2 blogger. yg tak diletakkan nama di sini. 

♥️

sahabat yg sgt bykkk membantu di saat kesukaranku, Farah 😭

dan bff dari Sarawak @ Sera

Allah saja dpt balas jasa kebaikkan kalian. Semoga dipermudahkan, dimurahkan makinnn bykkk rezeki hendaknya. Aaminn

Jga pd Mrs A dan jga KYS yg membaca coretan 

walau hanya kenal di Alam. maya. 

sgt2 terharu rasanya😭 kerana. sudi

 bantu.  Tqq very2 much. 

Ya Allah semoga dimurahkan rezeki yg berlipat ganda dan segala  kebaikkan akan. dibalas dgn kebaikkan jga.

Aaminn

Thursday, 25 November 2021

Mohon sumbangan ikhlas


moga setiap yg kita pilih itu dtg Dari petunjuk Allah

assalamualaikum 

tak. mampu nk berbicara panjang lebar 
sunguhhh menebal. gundah gulana
Di dalam hati meronta ronta. Mengalir
sederas air. terjun mencurah dgn. lajunya.... Berat yg tak dpt diungkap. dgn kata kata.😭😭


andai ikhlas
dgn. rendah hati mohon... cik nur mohon sumbangan iklas yg membaca blog cik nur utk tampung kos surgery
seekor kucing yg kemalangan
#patah pinggul
&patah kaki sebelah
kecederaan yg menyebabkan. moktam tak. dapat bangun., apatah lg berjalan. 
separuh badannya terkulai kesakitan😭😭

ac Maybank  112204233113
hp 0162323457

Bantulah Moktam 

doakan.... kesembuhan. 
semoga moktam akan pulih seperti dulu
dapat. berjalan. berlari 😭😭

 

ujian. kali ini cukup. beratt
tpi mungkin., ada. yg lg  berat ujiannnnya
kata2 yg byk memberi. kekuatan
dan. semangat. padaku



kos utk perubatan. moktam yg tinggi😭

doakan. yg terbakk utk. moktam ya

aaminn

terimakasihhh 


 

Sunday, 21 November 2021

majlis kawen @anak sepupu

Assalamualaikum. 

pg semua. pg2 ni free sikit bolehlahhh menulis. jap. he jez 

hari sabtu 20hb  majlis kawen ank kakak sepupu di Taman Medan Pj. 

alhamdulillah setelah sekian lama tak jumpa kan. Cik nur hadirkan diri. 

😁 dpt jgalah jumpa sepupu2 dan ank2 sedara sebelah arwah mak. lama. tak jumpa.ni. last ada yg jumpa. masa raya 2019 kot. Tak ramai pun dtg terutama yg jauh2 tu, yg tinggal dkt kl @ Selangor je hadir. emmm generasi berikutnya @anak2 memang tak kenal. dah sepupu2, dua pupu ni. Kalau jumpa pun rasanya tak kenal. .. makinn jauhhh dan makin hilangg sedaraa. 

kalau masa cik nur kecik2 arwah mak/pak memang  rajin bw ziarah  sedaramara @ sepupu2 pak/mak.  Sb arwah pak org Kuala. kangsar @ lubuk merbau.  Arwah mak pula asal Lenggong. Ingat2 lupa pd rumah2 sedaramara ni. tp. kadangg tzringatt jga  eehh rinduunya, . nk ziarah menziarah mcm. dulu2 tu. Bila yg tua tiada yg muda semakin. menjauhh la. huhuu

kenai ke ehh awak 

kalau arwah masih ada raya je konvoi ziarah menziarah. 

sampai generasi Ank2  cucu  @ ank2 cik nur sendiri pun emm rasanya. tak kenal @ sedara belah opah tokki😒😒

sedihh kan. kadang  bercerita jga kat dorng . Dah besar2 ni kan ntah2 ada yg sama. tmpt belajar pun tp tak kenal

masa ank bungsu perempuan kakak sepupu kawen. thn 2019 pun cik nur kat kg so x dptlah hadir. yg ni kenduri last dah ank bungsu yg lelaki memang wajib hadir.  Bebel. teruk dia kalau x dtg. 

kalau arwah mak/ pak. ada pun memang akan dorang dtg.  maklumlah  ank2 arwah maklong ni paling rapat dgn arwah mak dari kecik2 lg. 

arwah mak cik nur ank bungsu, umur jauh beza dgn kakak abngnya.  sb tu anak2 sedaranya mcm adik2 mak pula

 rapat dari kecik. Teman. sepermainan. walau pangkat maksu dan ank buah. 😊

Cik nur pula sebaya dgn  ank2 kakak/abang sepupu. ha haa kadang org pun compiusss panggil maklang, makcik tapi sebaya... 

penah org tanya pasal. apa eh ko panggil makcik. 😁 

ehh mesti la. kitorg pangkat ank dan mak sedara sebaya he heee


menurut kakak sepupu kenduri last minit menjadi,  ala kadar je menu pun simple  nasi ujan panas, arca timun dan ayam. merah serta daging masak hitam

jemputan. tetamu pun mana. yg teringat

kena ikut sop.. majlis jiran2 dekat setaman hanya singgah ambik nasi yg siap bungkus. dan mkn. kuih2 muih. 

sedara mara shj yg dibenarkan duduk. di meja makan. 

ciknur disuruh dtg jam 2 ptg. tp sja lmbtkan sampai. sana dah jam. 4.ptg.

yg tinggal. hanya  kakak sepupu @mak.pengantin 

dan ank sepupu je lah. 

dptlah borak2 bercerita kejap😁 2 jam

majlis yg simple,.lupa pula. nk snap.gambar kat pelamin hhuu

pengantin pun. simple. sgt.. 

swettt berkebaya dan baju melayu kaler meron. 



 

kole kacang & cheese tart

Assalamualaikum 
 happy sunday♥️  



Rasanya cam. lama tqk jln2 singgah ke blog. 😁😉 mesti dah byk ketinggalan ni

 Nk update blog pun tak menyempat sehari dua ni hehee
semlm. saturday ank lelaki bungsu kakak sepupu kawen. 
 gagahlah jga hadir tunjuk muka wakil
yg lain 2 yg dpt sb jauh masing. 
cik nur yg paling dkt. 
 ank sedara kesayangan arwah mak 
Kalau arwah mak pak ada  memang dorang akan turun kl. 

next update gambar yg sempat snap. 
dtg pun dah petang. 
tapi mknan masih byk sb ikut jadual. 
sampai mlm pun blh dtg lg. 

 


jumaat pg cik nur dpt siapkan tempahan kawan yg nk mkn kole kacang.
Dan 2 box cheestart. 
gigihlah mlm2 buat tahi 
minyak tau. 





lega dpt siapkan 😁✌️ sblm jam 7 pg. 

pek siap2. 

alhamdulillah rezeki minggu ni



 

Monday, 15 November 2021

kuih lapis pink putih yg mudah


assalamualaikum 
lip lap. lip lap dah tengah bulan November. 
jap nye aiii rasanya kan. nk ke Penghujung tahun 2021
 


  Sempat melapis.jap malam2, dpt mkn pgnya kan. Bukan apa lama tak mkn kuih yg satu ni. Mknnya sikit je ha haa

Buat saiz loyang kecik. 7 inci. Alhamdulillah potong bg jiran sblh umah merasa. 

Dlm blog cik. nur ni byk dah resepi2 kuih lapis. Tp kali ni tak. ikut resepi sblm2 ni. Saje test try resepi lainn. 

resepi kuih mudah sukatan cawan je
👉👉







Sunday, 14 November 2021

Dinner ✌️D timer Cafe

 


Assalamualaikum 

sunday dating dgn my luv ni❤️

layann  je abang kakak dan. adik. 

D' timer Cafe  Setapak. Tp memandangkan dtg dah kol 6 ptg. Menu di minta pun dah habis.  

menu mama je byk, soto, laksa Johor

Dpt la order   Nasi beriayani ayam je 

dan  mkn roti bakar. 

Mama. memang cuti masak sb sakit belakang ni.  Rest sungguh 2 hari ni. 

 😁  lagipun Abah ke Melaka dgn geng2. so makn tghari cuma goreng ayam kunyit utk adik. Sb minah sorang ni tqk boleh kalau x makan nasi putih✌️😜





Air lemon yg tersangatlah masam😉😉


 terimaa kasih  semua yg mendoakan. cik nur. Alhamdulillah 


Saturday, 13 November 2021

kebun semaian


assalamualaikum 

selamat berhari minggu

Ptg ni Mampu pandang je pokok2 belakang dan depan rumah. 3 hari ni tak berdaya nk bergerak aktif.  kalau. tak. dah dialihkan. segala. bagai pasu2 
Bila. Allah uji dgn kesakitan, syukur alhamdulillah. Buat diri terfikir 
Baru sikit nak
dibadingkan. dgn ujian. yg lebih berat pd mereka2 yg lain. 
Nak bg rehatttt sambil 😊fikir. posifif. 
tapi cik. nur tetap. bekerja @ke taska. emm. sbnya sekolah bermula ank2 transit yg tadika /sk dah dtg  nk. mc pun fikir byk kali. 😁✌️
esk. lusa kalu masih takda perubahan
nk kena. jga ke. klinik rasanyaa
dah berumur ni kan. kudrat tak. mcm org muda ha haaa

ceritanya 3 hari lepas, angkat2 baldi. air je pun utk. siram /basuh lantai. 
tiba2 terpeleot, terus rasa cam patah pinggang ni. lumur minyak. panas gagah berjln sikit tapi menjelang  ptg je Lepas duduk kerusi nk. bangun. aduhaii. sakit sgt2.  Jalan pun terpaksa.bongkok badan. Tak boleh nk tegak. 
jenuhh menahann sakit. jga. Malam tido rasa. berdenyut2. sebelah kanan. pinggang. en. somi.sapu minyak katanya bengkak.urat. Badan rasa nk demam dah
sekbaik masih ada. ubat demam/sakit badan. lega sikitt. Dpt. tido. lena. esoknya terus cari no telefon tukang urut alhamdulillah 
 pgnya dia.free Sakitt yg amat la time kena urut  tu katanya urat pinggang tersimpul bukan retak, legaa dengar. 
ber denyut dari sblh kanan. pinggang/belakang. sakitnya sampai
ke paha. 2 hari jga terpaksa jadi org malas. Tak boleh buat apa2. Duduk kerusi tgk je. Sampai nk apa2 pun suh ank2 ambikkan. 
Suami kena. jd driver utk 2 hari. he jee hantar pg dan ambkk ptg. tghari tunggu/hantar ke kelas ajar mengaji  

pokok2 ni pun tak dpt nk jengah. 
Alhamdulillah ujan turun tak payah siram. kalau tak layuu semuanya



pokok kesum wajib sb my sil. suka buqt asam pedas he hee



 Pokok2 hasil semaian en somi.  Pokok mangga ,ada mangga epal ,chakonan,  mangga apa ntah lg. pokok cempedak, nangka , durian belanda dan. pokok durian pun mcm2. jenis jga. Ada yg di camtumkan. @tut.  Experiment dia. bila tgk youtube ha haa. Nak bawa blk kg szbznarnya utk tanam kat kebun. tpp kan PKp ni asyik tzrtunda  sampai pokok2 dah makin membesar nampaknya huhuu harap2 bln 12ni blh la bw blk. 

Tuesday, 9 November 2021

settle dos 2 utk anak. bungsu

alhamdullah 8 November 2021 settle dos 2 utk Adik. Sarah @ ank bungsu. 

dan jga pelajr2 SMART form 1 - 3

hari kedua kebykan ibubapa update ank2 cuti sb tak. sehat. ada yg demam ada yg pening kepala. 

Sarah pun demam, smlm 2 kali jga paksa dia telan panadol. 

harap2 tak berpanjangan. 

semoga anak2 Semua diberikan kesehatan yg baik hendaknya


 

😁✌️sempat selpii jap dgn ank bungsu 

settle. vaksin. blk singgah mkn tghari sini

lama. betul. tak mkn nasi ayam. hainam. Melawati sedapp ni.  Nasi ayam memang sedapp. Tp agak sedikit nasinya 

cik. nur suka nasi sikit2 ni

tp utk yg kuat makn kena tambah 2 he hee

dulu2  masa bujang inilah tempat selalu singgah mkn. Balik dari  opiss. 

dulu dpn.ni masih blm ada bangunan. 

tempat pasar malam dan. pasar tani. 

Bazar Ramadhan jga kat sini. 

Laluan blk opis jalan kaki je ni  era tahun 1998.

Opis ciknur kat Wangsa Melawati, rumah sewa pula kat  f4 taman melawati

lalu sini akan terkznng byk peristiwa dulu2 ha haa apa khabar agaknya teman2 serumah dulu. Masing2 lost contact terus lepas kawen. 

#Su,  Kelly  dan Yati. ❤️ andai diketemukan lg alangkah bestnya. 

pernah try cqri kat fb tak jumpa pulak




 

Saturday, 6 November 2021

kek. chiffon lagi


assalamualaikum

selamat berhari minggu♥️

kisah semalam. cik. nur baking lg kek chiffon. vanila he hee
Alhamdulillah menjadi pulak kali ni
sukaa si kakak. mkan sambil jawab exam ha ha
layannkan. aje. Mlm. dah abis kek. nya😂


cik. nur save resepi disini utk rujukan
 sekarang kalau nk rzsepi byk ada di youtube kan
siap. step. by srmtep
mudahh utk yg nk mencuba
ikut je cara2 yg mereka. kongsikan. tu
insyaallah menjadi

cik nur ambik. resepi dari KAK AZLITA MASAM. MANIS

Kek. chiffon vanila

6 biji telur gradz A-asingkan putih dan kuning elok2
120 gm gula. kastor
60 ml air 
60 ml minyak. jagung
100 gm tepung kek
esen. vanila

cara cranya

1. telur kuning whisk dulu hancur
2. mskkan. gula. 60 gm
3 adunkan. dgn air
4 masukkan. minyak serta esen
5 sebatikan. hingga buble2 nmpak. sekata
6 ketzpikan. sebentar

7. telur putih pula. pukul. kembang
8 masukkan. gula. kastor sikit2
9 hingga jadi meringeu
@ kental. bila terbalikkan pun. ianya tak. jatuh
10. masukkan. sikit2 dlm. adunan telur td
11 sebatikan. dgn. spatula
12 mskkan dlm. loyang kek chiffon ni
13 bakar 60 minit



 

Friday, 5 November 2021

Nasi kerabu Raja


Assalamulaikum

happy saturday😍✌️ hari utk rilez2 dirumah tp bukan duk goyang kaki he hee banyakk tugasan di rumah pula
sambil2. blh jelajah blog rasanya minggu ni kurang jln2. 
.

Alhamdulilah rezeki di hri jumaat yg barakah
Jiran selang 3 rumah yg biasa dgn panggilan kak jah, sedekahkan mkan tengahari.  2 pek. nasi kerabu Raja. 
woww firstime tau dzngar dan makan nasi kerabu Raja ni.
Cik jah ni org. Klate memangg la bab makanan camni biasa.  
Mcm nasi kerabu yg biasa dijual  jga. bezanya nasi berwarna kuning. 😍
sb tu kot letk nama nasi kerabu Raja. 

sedappp secukup rasa, ada tzlur masin. keropok, sambal. budu, kelapa, isi ikan. dan. ulam. ulamannya

alhamdulillah kenyang, 😁
dipek cantik elok.  asing dan. siap plastik setiap. bhn2. 
so mudah sb tak bercampur, utk cik. nur yg tak berapa suka pedas ni. 
sukaa sagtt😁









Thursday, 4 November 2021

al kisah si oren

 


Assalamualaikum

salam jumaat yg barakah

semoga dipermudahkan. apapun. urusan. kita semua hari ini.  Aaminn

✌️✌️Selamat bercuti buat yg bercuti or pegi holiday 

sb semlm cuti Depavali. mesti ramai sambung cuti kan.  Jadi 4 hari terus boleh blk. kampung atau holiday kemana mana.

cik nur sambung keja😁tak boleh cuti or kemana mana la nampaknya.

minggu dpn dah start sekolah ank dara bungsu. oppps lupa isnin. ada vaksin dos. 2 utk. dia.

al. kisahnya 2 hari lepas tolong selamatkan. ank bulus kecik yg comel ni. kaler orzn rasanya umur dlm 2 bulan kot. Kesiannnnya dia. kehilangan ibu ni ataupun kena buang 😒

sebenarnya dari mlm asyik dengar  suara ank kucing orzn yg mengiau ngiau kuat pulak tu. kita ingat jiran. ada bela ank kucing baru. 

Petang nk maghrib tiba2 bunyi lg, tgkk jiran sblh rumah tgh bising2 sambil tgk saluran lubang porch rumahnya. 

Aduhaii rupanya ada ank kucing dlm tu. Jenuhh jga nk suruh keluar sb ank kucing ni tak biasa agaknya dgn org jd ketakutan. Dah la lubang tu muat2 je dia huhuuu 

gagah buat mcm2 cara nk keluarkan dia. Last2 ciknur terpaksa la masuk longkang besar utk tolak keluar. Sarah pula tukang tarik. Akhirnya dpt ambik. tpi terlepas pulak terus lari bwh almari kasut. Terkial2 ktorg.  😢

Dpt tangkap je terus letak dlm cage kebetulan cage kecil tu kosong. Kesiannnya dia dah tercirit birit mungkin sb 2 hari x minum susu ibunya.  Sampai kemerahan bontot. Anak2 cik nur ni memang tinggi sifat empati dan sayang emm memang dibelai2 laa. 

 Suami ckp kalu x ok je kita bw vet. 

Alhamdulillah Allah permudahkan cara. 

Bila letak pula dekat stokin dan bby2nya. Diam si orzn ni. Stokin pun tak kisah atau marah dan boleh  siap susukan sekali. alahaiii lega tgk oren tak mengiau giau lg. 

cuma. si comot. dan moktam yg marah🤣😂jelesss la tu mama layan si oren

Dah mcm sebaya pulak  dgn ank2 stokin Oreo,  Mocha dan snow ha haa  tiba2  skrg ank stokin 3 terus tukauu jd  4

emmm 😇😇jga ni kena. uruskan. 

panjanggg cerita pulak ya he hee

nextlahh. sambung kisahnya. 

HARAP2 si ibu orzn akan. dtg cari anknya yg ter cicir. 

semoga Allah berikan kekuatan dan. limpahan rzzeki utk terus menjaga anak2 bulus ni. 

Aaminn

Try letak air dan mknan ank kucing jga. 







kalau lalu jalan sini wajib memang singgah rnr ni utk menikmati lempeng kelapa dan ubi rebus😊 RNR Serdang.  tapi waktu ptg2 lah baru ada me...