Monday, March 25

apam kampung menu moreh


 Assalamualaikum

salam 15 Ramadan. Alhamdulillah

"Wajib hukumnya bg org yg sedang berpuasa utk meninggalkan ghibah(membicarakan keburukan org lain) tindakan atau adu domba perbuatan dusta dsb
Apabila ia dicaci maki maka hendaklah ia berkata
*sesungguhnya aku sedang berpuasa *

dgn menjaga lidah dan anggota tubuh lainnya dari perbuatan dosa bererti ia telah menjaga puasa nya
Hr bukhari


Apam kampung menu utk moreh.
2 mlm berturut sb feberet org2 lama kan
cicah kelapa.

tepung pelita asli yg sedapp ni gigih tau mencari akhirnya jumpa. di bazar ramadan taman melawati.
thn ni xda pula. kat bazar keramat

Ramainya manusia kat bazar melawati.. sekali je la pegi.
tu pun sb ank dara ni beriya nk kesna.
sesakk maybe sb hari sabtu kot.
org cuti. 

Thursday, March 21

menu Ramadan ke 9-pecal


 
Disunatkan. berDOA  ketika akan berbuka sebagaimana sabda Nabi Muhammad
" Sesungguhnya seorang yg berpuasa ketika ia berbuka mempunyai  DOA yg tidak akan ditolak" HR Ibnu Majah
"Telah hilang dahaga dan urat2 telah basah dan semoga mendapatkan pahala InsyaAllah"


Pecal, kalau dulu kat kg buln puasa menu wajib pecal ni. semua suka.
Bezanya kat kg pecal byk letak sayur2 daun hijau spti pucuk paku, pucuk ubi, pucuk salam. Taugeh, tauhu dan  timun. 
sedapppnya bila ingat blik.
kuah kacangnya tu. Gaul2 semua baru mkn. 
kalau buat pula kena ambik daun pucuk paku blkg umah je. Meredah la semak2 kejap. ✌️

Bila kat Kl, tukar  bahn2 ke tempe dan telur he hee
pucuk paku tak jumpa. 

makan pecal ni ada org suka dgn. nasi. tp ciknur kalu dpt pecal, nasi takmau. Ratah sayur2  pecal je.
emmm sbis sepinggan.

Selamat berpuasa semua❤️



Tuesday, March 19

mee hailam


 Assalamualaikum

Bila ank bungsu cakap lamaa tak mkn mee hailam mama
zussss terus cari mee dan bahan2 he hee
Jadi la juadah berbuka

simple je resepi ni. Bahan2 tak banyak. 
mee ni tak pedas, utk yg nk pedas  letak cili padi dan kicap je masa nk makan tu.

mee basuh bersih2, tos dan 
goreng dgn sedikit. minyak.
dan gaul sebati. dgn kicap manis
sekejap je agak2 dah rata kicapnya
tutup api. 

kuahnya pula
tumis bawang putih dan isi ayam @ sotong @udang

masukkan air
sos tiram
garam /gula.

tambahan sayur sayuran spt karot, sawi, bunga kubis
pekatkan kita letak tepung jagung
ok siapp

nak mkn baru hidang dan letak kuah atas mee 

Monday, March 18

bengkang @ bingka pandan


 Assalamualaikum

selamat berpuasa ♥️

lamaa ciknur  tak buat bengkang ni. Kalau saje saje memang malas nak buat he hee

nak makan. seketul dua baik beli kan. 

Bila Sabtu hari cuti kebetulan malamnya kena bawa mknan so terus terfikir nak  bakar kuih ni.

Daun pandan. pun. ada.

en suami. feberet dia jga ni.

Buat seloyang saiz 8 je.


Bengkang pandan

2 cawan santan

2 cawan tpg gandum

2 biji telur

1 cwn air pandan

garam dn gula

sedikit bijan 


#blend. je semua bahan2 dan bakar 1 jam


Sunday, March 17

tembikai dan cocktail


sabda Nabi
'Umatku sentiasa berada dalam kebaikkan selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan makan. sahur.' 

 ASSALAMUALAIKUM

salam 7 Ramadan , genap seminggu kita menjalani ibdah puasa syukur Alhamdulillah

diberi kesemptan  utk berada di dlm bulan Ramadhan yg mulia ini.

diberi rezeki kesihatan yg baik  alhamdulillah.

semoga hingga ke penghujung Ramadan. Aaminn

skrg Cuaca boleh dikatakan. agak panas, kering itulah ujian buat kita. waktu berbuka rasa nampak air je, kenyang air je he he

kalu ciknur awal2 ni buka hari2 ngadap tembikai. 

Nak hirup yg berkuah. 2 hari berturut buat fruit coktail je.

sahur jga sama minum air je. mkn kurma. 


2 versi fruit coktail, hari pertama beli fruit dlm tin. dan tembikai.

kedua buah2 fresh +lengkung  lak tp masih wajib tembikai tu✌️😁

Tuesday, March 5

durian belanda


kalau di tanya buah tempatan palingg suka he hee inilah buah durian. belanda atau kalu kat kg ktorg panggil durian bengala.

Baru ni blk kg kejap, kita petik kat pokok tepi rumah kakak je
asben dia tanam 2 pokon. alhamdulillah buah sentiasa ada tak. bermusim.
 kata kakak kadang2 terbuang je selain di samun oleh cik yet he hee
rezeki ciknur blk terus nampak buah ni. apalagi ambik teruss ha haa
dpt 3 biji besar dan  sederhana besar.

maniss sedapp. alhamdulillah

Kat kl ciknur semai dan tanam dlm pasu jga.. letk blkg umah.  dan 2 pokok tanam tpi jln. dpn rumah. membesar elok subur alhamdulillah dan. td jenguk ada nmpk berbunga. harap2 lekat jd buah.

kebetulan. td msa nk keluar ada seorg makcik minta nak daun.
si ciknur gunting2 bg.
utk halau tikus katanya.
oh ciknur baru tau jga.
tp kan rasanya blkg walau ada pokok ni tikus tetap. ada he hee

entah le apa motifnya. 

assalamualaikum salam.jumaat♥️ musim durian  sudah tiba. skrg sana sini bau semerbak. kiri kanan dpn belakang jiran2 bau durian. hari2 longo...