Thursday, February 29

ubi lambung di keramat

Assalamualaikum

slmt ptg.

penutup febuary baru muncul ekk

he hee adoii bila cuti sekolah kan

ntah apa2 dibuatnya. sampai x sempat update blog. 



hari ni dpt menikmati bebola ubi lmbung viral ni

ada kat keramat ooo takpayah pi jauh2. alhamdulillah

tp bkn ciknur yg beli, kawan tolong belikan. he hee

sedapp lembut.

tp bg ciknur lg suka mkn tanpa coklat ni. 


mehh sapa nk try. dtg sini

dekat dgn eons setiawangsa. 



 

Thursday, February 22

puding makan sejuk




assalamualaikum
selamat ptg❤️


 penangan Bila cabut gigi dan kena mkn mknan lembut2 serta sejuk

he hee maka terhasil lah puding jagung ni.
taklah sebenarnya  godek2 ni  pg sblm pegi klinik smlm sbnya konon2 nk mkn waktu Ptg. Cuti2 ni kan budak tak ramai

Mkn ramai2 dgn kwn sekeja 
kalu sorang2 xda la rajin nak buat n

kacau2 dlm kuali msk acuan pastu masuk peti ais.

Resepi puding jagung

1 tin jagung  ayam brand
1 cawan gula + 3 sudu besar @ secukup rasa manis
1 cawan tepung kastad
1 kotak sntan saji
3 cawan air
sedikit garam

kacau semua hingga tepung sebati  kemudian baru buka api dan kacau hingga pekat, supaya ianya tak berbiji biji dn  kacau sehingga meletup letup baru ok boleh letak dlm loyang @acuan



Tuesday, February 20

ke klinik gigi akhirnya


 Alhamdulillah

lega.. hilang debaran bila. melngkah keluar dri bilik ni

syukur bila doktor  kta semua berjln lancar ♥️ dari jam 11 hingga 12.30

tiada masalah. 

sbnya dah  lama bertangguh he hee dari bln 12 asyik tangguh nak ke tak nak cabut

bila gigi retak akibat satu tragedi he hee #tragedi bulan disember

heheee hanya diriku  dan DIA yg tahu

akhirnya terpaksa dikorbankan jga gg taringku

da tak blh diselamatkan kata doktor.

mahal emm pejam mata je asalkan proses ni tak menyakitkan.

berkorban jga tu kan. 

ww. ikan bilis goreng bawang


 

Thursday, February 15

percubaan buat kek tapak kuda


 Assalamualaikum. salam jumaat

slmt berholidayy jga😁 school Holidayy

cuti2 ni buat apa ye adik2. mak mak mesti busyyy kan kan.

mesti mcm2 agenda  aktiviti utk anak2.. nak lg yg kecik2.

3 hari cuti chinness new year baru2 ni.

Anak dara ciknur sibuk nk kek viral ni kek tapak kuda namanya.

dia beli kat pasar mlm sikit je tak puas makn ktnya

tgk kat tiktok pula duk lalu lalangg je. ishhhh

nampak mudah sb lebur je bhn2 dan mix kembang. tapi hakikatnya bila ko buat sendiri baru tau mcm mana.

Nak mix kembang tu. aiiiiii

ciknur guna mixer pegang tangan sb satu lg besar tak sesuai nk try yg sikit bhn2 ni. tu jd lenguh jga tangan.  duk pegang  hz hee



2 kali mencuba  fail rasanya, blm dpt kepuasan hati. Mula2 buat nk lipat jd pecah.

alahaiii ambikk.  nmpk depa buat senang lipat tu dan yg kedua ni pula ok sikit cuma melekat. Rajin lg kita buat lg insyaallah 

he heeee.

nak buat lg ni selagi blm dpt yg cantik cam depa buat kat tik tok ha haaaaa

tapi rasa kek sedapp, lembut dan sedapp kt si kakak.

kek span dan. inti coklat.






Wednesday, February 14

akhirnya.....


 Alhamdulillah

hari ni cik bu akhirnya dpt kebebasan.

walau berat hati dan. risau. 

Semoga baik2 saja, semoga Allah lindungi kamu.

jangan gaduh2 lg.

kisahnya disini  👉kisah-stray-cat-si-cibu


##td baru perasan jga jalannya tempang sikit huhuu
sebelah kaki yg cedera tu


Sunday, February 4

kisah stray cat si Cibu


assalamualaikum

Baru berkesempatan nk update
kann dah masuk bulan febuari

coretan kenangan
kisah seekor kucing jalanan ini.

panggil Cibu sb bulunya sama mcm si sibu lama yg telah tiada.
cibu ni kadang2 je nampak dtg mkn di lorong blkg rumah.
agaknya bila lapar kan.
walau stray cat tp dia tak takut org, boleh je pegang belai2 dia.

tak mcm yg lain dtg mkn tp bila kita dekat cepat2 lari menjauhh.

awal januari masa tu ptg nk maghrib pun  bg mkn kucing2 blkg tiba2 nampk cibu ni terbaring je, dgn. mata sayunya.
patut la 2 hari dah x nmpak dia
Allahuakbar memang terkejut masa tu nmpk peha di luka berdarah
mcm terkoyak depan belakang.
samada kesan kena gigit sb bergaduh sesama kucing jantan atau digigit oleh benda lain.
3 tempt lukanya tp paling teruk yg dpn peha ni sgt besar terkoyak, nmpk mcm berlubang.
dia  x blh bangun maybe sakit sgt huhuu
terus ciknur  panggil la en asben tgk jga
ambik kotak letak kain
angkat dia letak dlm tu. Alahai menitik airmata jga
sakitnya kita yg melihat ni. 
Mula2 fikir tuang minyak gamat je.
tapi emm. dia jilat pula.
asben letak pula oidin
nampak kesan jilat jga.
last esknya tghari  ciknur bw vet
setiawangsa je sb luka teruk ni mesti kena antibiotik. kalu x lamaaa nk baik. 


  Baik je msa kat klinik, sampai custemer2 lain tgk semua bertanya. ciknur tolong sekadar mampu je.
ye jawapannya doc terus bg injection antibiotik utk 2 minggu. dan jga 
ubat radang, utk surut bengkak.
dan ubat spray luka
Allah hantar tugasan baru mama☺️ hari2 pg, tghari ptg mlm. 


sedihh je kena kurung 
gini. tp bila  kena letak bantal leher elok je diamm sbnya utk elak dia menjilat luka nya tu. he heee
nk cepat baikk


nk msk minggu kedua. mkn ok jln sikit lg dengkutnya. 
sb Doc kt kena Bawa vet lg lepas 2 minggu rawatan susulan.


nampk mkin ok. alhamdulillah syukur sgt2 lega 


minggu ke 3 luka dah bertaut, isi baru. cuma bulu xda
makin hari makin baik.
alhamdulillah bila genap je sebulan.
begini rupa kesan luka
mcm kena jahit pula tp tidak luka bercantum. jalan pun elok tak dengkut2 lagi. siap boleh lompat naik atas kerusi
luka di bahgian blkg peha nya jga dah  baik. 
gembira mama tau. 

insyaAllah nak bebaskan mcm dulu.
dah start bising mengiau jga lamaa sgt terkurung kan tapi hati berbelh bagi juga risauu
kucing jantan ni adoiii 
risauuu kena terkoyak lg. 


Anak2 bulus mama. dlm rumah tu intai2 je bila masa sibuk melayan
jga cibu yg cedera ni.

simpan cerita lakaran kenngan kisah kehidupan dlm blog mama.
Buat baik bkn utk dpt balasan.
hanya sekadar membantu sekadar yg mmpu.

terima kasih jga buat seorg
@kawan mama ni kerana turut bantu bg sumbangan.

alhamdulillah semoga murah rezeki.
kita bantu sesma mahkluk Allah.

setiap yg berlaku ada sebabnya kan.
sudah tertulis. 






assalamualaikum salam.jumaat♥️ musim durian  sudah tiba. skrg sana sini bau semerbak. kiri kanan dpn belakang jiran2 bau durian. hari2 longo...