Tuesday, August 31

resepi kerabu mangga simple


Salam kemerdekaan 
Selamat pg ♥️
jamu mata dgn kerabu mangga semlm

Mangga telur pemberian kwn dkat area umah jga. Seronok tgk pokok mangga nya yg tak putus2 berbuah.
bergayut gayut buahnya.
kawasan perumahan kl ni memang kaya dgn pokok2 mangga kan. Yg perbagai jenis jga. mangga telur, mangga epal dan mangga yg jenis lonjong @panjang

kawn cik nur tiap kali pokoknya berbuah memng akan hantar sebeg mangga😁
jenuhh jga nk mkn.
tp kali ni cik nur dan suami yg dtg jolok sendiri pulak😊
Dpt 2 plastik jgaklah.
tu smlm hiris2 3 biji je buat kerabu.
Dan hantar kat kwn cik nur ni 1 sikit.

Buat yg simple2 je
cuma letak gula garam, air, bawang merah dan cili padi.
cukup pedas manis masin ✌️
ada org mayba letak kacang, letak belacan kan
Ni ratah2 je mkan. emmm. sedappp
mangga ni pun masam2 sikit.

Masih berbaki lg mangga ni cam nk buat jeruk pulak. 
pun ok juga kan he hee 




Monday, August 30

Selamat hari keMerdekaan ke 64


 kenangan 2018



kenangan dgn. anak2 taska 2017


tapai pulut daun getah


Pemanis mulut  kesukaan dulu2 😊
skrg suka jga tp. kena control mkn
manis2 ni kan.
tapai pulut, tapai ubi ker semua. suka
Dulu arwah mak rajin buat, jd kesukaan ank2 dan. arwah ayah pun suka mkn. Tp. bila agak berumur, batuk teruk kadang2 tak. boleh nk mkn. sgt. Boleh jd tersedak. dgn kemanisan tapai ni.
Yg best kan dulu2 arwah mak bungkus. dlm. daun keladi. harummnya lg semerbak.
keladi kat tepi kolam. byk. tumbuh. jgn pelik keladi ni tak gatal. he hee

sampaikan zaman kecik2 bila  mandi terjun sungai kat umah arwah tok
jd mainan pula letak pasir dlm. daun keladi kemudian. tanam dlm kat pasir. tepi2 sungai. esknya bila. korekkk. wqhhh bau konon2 tapai. he hee

walau keliling pokok. getah tp ktorg  x penah letak, tp ciknur firstime mkn dan tahu  tapai dlm. daun getah ni sb kakak ipar kat n9 selalu buat tiapkali kenduri.

Tapai ni dibuat dgn masak @tanak pulut dahulu. sejukkan.. kemudian gaul rata2 dgn ragi. selepas tu kena simpan 2, 3 atau bergantung pd keadaan.
Biasanya kita akan balut@ letak dlm. bekas tertutup. Dan sorok kat gobok @tempat gelap.
 Bila. dah jd ia akan sedikit berair dan time ni rasa manis ke tak. kalau manis tu maknaya jadi. Kadang2 ada yg tak jd juga tau ha haaa salah teknik kot.
kadang2 jd tak. manis. 

ciknur paling suka mkn sejuk dari peti ais. wowww sodappp bangat✌️✌️✌️😁






Sunday, August 29

resepi Roti kelapa. pandan

 happy sunday

happy mood jga hari ni. Sb tu rajin buat roti he hee harum bau pandan nya
jadi utk menu ptg, pg membawa ke tghari siapkan menu nasi lemak utk sekali harung
dan kena ada ayam.gorzng ala kfc he hee.



kann tgk depa duk viral bising2 pasal roti kelapa. pandan.
 Ada yg tertipu sampai terbeli roti putih la. tersalah kot emmm
ialah iklan je tepek kat roti tp sb tak tgk. betul2 dah salah beli.
mcm2 ragam la. aiii kan
rakyat Malaysia ni😁



  ✌️Roti pandan kelapa.

Bhn2nya

400gm.tepung roti
1 biji telur b
5 gm yis
1st softener
4 sudu besar gula
sedikit garam
santan kelapa. (kotak) 200 ml
perisa pandan

marjerin 50gm

cik nur guna mixer je lebuh semua bhn2 dan. mixer sampai sebati
last msk marjerin
uli kg sampai rasa puas hati,
bila picit tak melekat kat jari

tutup doh 40 minit
kemudian tumbuk keluarkan angin
dan bulatkan (cik.nur timbang 43-47 gm setiapsatu) susun. dlm loyang saiz 9
biarkan mengembang hingga penuh loyang
dan sapu sikit  kuning telur
panas oven dan bakar
suhu 160


Saturday, August 28

Birthday kek. to. Amirah



selamat berhari minggu
cuaca agak mendung hari ni kan. ptg2 rasanya hujan kot. 
tapi mendung2 pun tak boleh nk. bermalasan.juga
dlm otak. mcm2.
nk kena. buat  bila. hari cuti ni kan.

smlm sempat siapkan. tempahan. kek harijadi kawan. sekolah Sarah. namanya Amirah.  Nak kek tema merah dot dot hitam dan ada tapak. kaki kucing😊 sekbaik la sarah jd pembantu tolong buatkan tapak kaki tu.
Ringann. sikit he hee
lama juga rasanya tak ambik tempahan kek besday deco2 dgn cream2 ni sejak pkp. kadang2 rinduuu juga nk deco2
he heee




 # utk. entry sblm. ni teka. teki. 😊 jawapannya ialah Bunga Peria katak.

tahniah utk. Amie sb teka. dgn tepat.
insyaAllah cik. nur. akan. pos hadiahnya nanti ye. Sebagai tanda. persahabatan.

tq tqqq semuaaa


Thursday, August 26

Bunga apa?


  Assalamualaikum

salam. jumaat semua kesayangan😍

alhamdulillah. syukur
Allah masih berikan. kesihatan rezeki. dan kemakmuran dlm. kehidupan. harian.


hari ni ciknur nak. berteka teki jap✌️😁

Bunga Apakah ini?

pokok jenis memanjat😊
buahnya sedap. digoreng tumis, masak lemak dan juga dicelur wat ulam


jawapan tepat dan komen. terawal akan dpt kiriman hadiah khas.

✌️✌️bye jumpaaa. lagi






Wednesday, August 25

organik sugar cane


 Organic Is Better😁✌️


Gula salah satu keperluan asas, wajib ada di rumah kita kan. Pg2 nk sarapan minum air teh @ nescafe mesti letak gula.
Cik nur jarang2 juga pekena teh or nescafe ni. Kalau encik somi mesti segelas nascafe o sbgai alas perut dia. Baru cari mkanan lain. Wajib la tu 😬
Biasa kat taska sarapan cik nur Teh o   cicah biskut 4 segi sbgai alas perut. 
Bkn apa itu selalu yg mudah tersedia .
he hee
Di pasaran byk brand gula organik. sblm ni try brand lain cuma. kali ni nk yg ni.
 Harganya utk 500gm ni dlm Rm5 lebih jga kot. 


Benarkah Gula Perang Jauh Lebih Sihat Berbanding Gula Putih? Ini Penjelasan Yang TEPAT. jomm baca disini


Monday, August 23

detox-air lemon


 

Bila badan rasa makin memberat😉😉

terpaksa minum air ni hari2 he hee

sejak pkp pergerakan tak aktif langsung kan

bersenamm emmm taklah, aktiviti luar cucuk tanam sekitar je la

tapi maybe matabolisme tak ada kot sb tu mkn naik barat badan rasanya

risau kolesterol jga sb chek up kat farmasi baru2 ni kolesterol jahat dah menghampiri 

emmmm 

dari segi lain alhamdulillah ok katanya cuma kena jaga2 dgn kolesterol

nk try diet  mkn rebus2 he heee entah bila

Saturday, August 21

Brownies utk projek assisment



selamat berhari minggu

tolong siapkan tempahan brownies2 si kakak😊✌️
Alhamdulillah happy kakak bila ada yg baik hati support
projek assisment dia ni.
Ayah kwn.adik order 20 pek
brownies ni.
walau kelam. kabut juga nk siapkan dlm masa 2 hari.



 

Friday, August 20

nangka madu


selamat berhari minggu semua

pg2 ni semerbak bau bila cik nor jenguk luar td nak sidai baju
rupanya cempedak madu sudahh masaka
he hee
feberettt ni
baru ni. blk. bw sebiji
nangka madu kat kebun, peninggalan. arwah pak. syukur alhamdulillah ank cuxu dpt lg rasa.  Masih ada pd bhagian. cik nor 6 pokok.  ikutkan byk arwah tanam. di tanah 1 ekar ni.  Tapi masa 2 tgn lepas buat pembersihan byk2 pokok dibuang katanya pokok2 rosak. maklumlah lama terbiar sejak. arwah pak.
 sakit. Memang tak terjaga. Sblm. ni ada cik. nor buat entry cerita kebn nangka. 
yg dibuat arwah. Sebahagian ditanam nangka  madu dan sebahagian lgi dgn pokok dokong.
Arwah yg tak reti duk diam masa sehatnya mcm2 diusahakan. Tak boleh tanah2 nya kosong mesti ada je yg dibuat.Dgn kolam ikan , rinduuu dgn keruihan bila anak2 cucu blk cuti. Pakat memancing di kolam. Keringatnya sentiasa mengalir
hanya beberapa tanah dpt menikmati hasilnya.  Sebelum arwah kena sakit buah pinggang.
semoga berpanjanganlah pahala utk ayahanda tersayang.
insyaallah kami teruskan usaha utk menjaga dgn sebaik mungkin
aaminn




Thursday, August 19

20 Ogos♥️ happy birthdayyyy to mylovely


selamat hari ulangtahun yg ke 20
my lovely kakak Tisya
   

Doa yg baik2 sntiasa mengiringi perjalanan kehidupanmu anak
mama luv u
dunia dan akhirat
Aaminn


 

Monday, August 16

cempedak gorengg


Alhamdulillah
rezeki tahun. ni. merasa lg makan cempedak pokok kawen ni
thn lepas tak sempat
abiss kena balun dgn penyamun.

walaupun dah tak mcm dulu isinya
lama sungguh ia sumbang bakti pokok2 ni. seingat dari zaman. sek rendah ayah tanam. Ada 6 pokok. 
dari rendng skrg tinggi melangit
 tapi memang cukup. puas mkn cempzdak kawen dgn. isi yg penuh dan besar2
sebiji ada kot yg 3kg lebih beratnya
cik nor pilih yg kecik2 je sbnya tak larat nk angkat
bawa 2 biji rasa lenguh dah



puass la mkn bila. gorengg
kalau cempedak kg agak kecik2
dulu ciknor x suka cempedak ni sb rasa mcm nangka dah setiap ulasnya. Besauu
mungkin sb skrg dah kecik2 sedapp pula. he hee
cempedak kg tetap pilihan yg kaler oren2 tu aduhhh mkn camtu je lg sedappp

Bila beli ni selalu terkena yg tak elok he hee tak cukup. tua. Isi putih tak manis emmm mcm2 la
rasa serikkk nk. beli. 
udah le harganya mahal
 

Sunday, August 15

pelbagai jenis rambutan


happy mondayyy semua

Alhamdulillah rezeki buah2 bermusim sgt sgt2 melimpah ruah di kg cik nor 
thn 2021

lambakan rambutan, manggis dan durian.
buah Star, Rambai dan lain2.
pokok2 rambutan kelihatan merah, kuning terbiar mcm tu shj.
Tak terambik dek org nampaknya.
pokok2 tinggi nampaknya akan msk ranum dan busuk begitu saja.
manggis bertaburan kehitaman sudah.
yg jatuh kalau arwah mak ada dia mesti buat jem manggis
sayang katanya. 

durian dek lambakan, harga merudum sgttt sampai pembeli pun tiada.
nasib la emm jd tempoyak berbalang2 sudah. 



cerita durian berbagai jenis dan nama
begitu jga rambutan
arwah ayah dan mak cik nor tanam pelbagai jenis 
rambutan yg berbeza isinya
kat kebun, tepi rumah semua lain2
yg paling sedap rambutan gula batu
aduhaii manisnya
rambutan ank sekolah, yg mcm isi laici dah
rambutan gading, kuning diraja
rambutan  masam he hee apa lg entahlah he hee
sempat snap 4 jenis je
ada lg 3 jenis yg berbeza isinya

yg paling anak sekolah la kan mana2 org  sebut nama tu
arwah mak ada 2 pokok yg rendang2 
dan senang nk petik mkn,
arwah ayah pula byk tanam rambutan gading

Sebut rambutan dulu2 cuma ada sepokok di belakang rumah. pokok besar bila berbuah sampai bumbung dapur. Ayah tebang sb nak besarkan dapur. 
pokok nan satu ni la yg tiaptahn merasa bila musim tiba.
Balik sekolah memang atas pokok rambutan he heee sambil makn 
 Mungkin sb anak2 suka kot lepas ayah tanam banyak betul pokok2 rambutan ni,
dpn rumah 2 , blkg 4 pokok kat kebun berdekatan rumah lg banyak  berderet deret
meriahh.
alhamdulillah tiap musim semua merasa sampai tak larat la. 




 

Friday, August 13

Anak bungsu


 comel kan anak bungsu cik nor🥰😁
su kakak dan. adik yg bg gelaran ni
nak. bungsu mama. 
Bungsu buat masa ni lah he hee
mengada ngada skrg ni.
tido. nak atas tilam. mkn pun nk kena tunggu sebelah dia. adussss
manjaa sgt dia.

Pg2 bila mama masuk bilik air mandi keluar je dia siap tunggu. alahaiii
kena siapkan sarapan dia dulu



  tgkk tu bkn main lg sukaa lepak atas ni
bila. org tgk tv dia pun. sama. 😁
skrg pandqi dah main2. dgn ank2 ciktam.
gurau2 sikit.  ank2 ciktam pun. sama. suka. usik2 ekor. dia. 




Thursday, August 12

Brownies- projek jualan Kakak


Brownies utk Projek kakak Tisha
kena. buat jualan. target
dlm masa 2 bulan ni
Boleh thn jga modalnya
mcm2 kena. beli.
dqri bhn2 hingga ke perkakas utk jualan
pilih brownies sb lebih mudah.
dan rasa ramai yg suka mkn. 
Mama support je tolong
promot pd kawan2 mama he he
tolong tunjuk cara2 buat dan packing
dgn sticker



 1 pek camni dgn harga Rm12 shj.
 Boleh je  kan ?😁😁
 Utk cod kawasan berdekatan
Setiawangsa, Keramat.

Apapun good luck utk Kakak Tisha.

 


Tuesday, August 10

Apam nasi


assalamualaikum

selamat tahun Baru Hijrah
1 Muharram 1443
Alhamdulillah
sempena cuti thn baru
mulakan hari dgn Apam. Nasi
jangan membazir😊 nasi lebihan smlm
dpt la.secawan lebih.

1 cawan blend buat apam
yg lebih sikit lg kita gaul2 dgn isi ikan utk anak2 ciktam ni.
Resepi yg telah dikongsi ramai
sblm ni pun penah cik nor buat


kali ni saja tambah perisa pandan dan. buat putih.  Mkn cicah dgn kelapa parut. sedappp.
Bg cik nor apam. nasi lebih padat sebenarnya tak. mcm apam beras



Apam. nasi

resepi ikut (buatoranglapo-apam-nasi-lembut-dan-gebu/

bhn2

nasi 1 cawan. penuh-blender halus dgn. 1 1/2 cawan air(blend campur air sikit jgn skali harung)
gula 3/4 cawan
tepung gandum 1 cawan
tepung beras 1 cawan
yis mauripan. 1 sudu besar

-blend semua hingga betul2 halus

kemudian. kukus 


Monday, August 9

salam Maal Hijrah 1443


Syukur alhamdulillah
* selamat tahun baru 1443 hijrah*
pada. semua. semoga kedatangan thn. baru ini akan lebih baik
aaminn



Sunday, August 8

Buku# kesucian Wanita Solehah


Buku pemberian seorg rakan, sempena harijadi lepas.  Belum habis khatam membacanya. Bila ada kesempatan cuba membacanya sikit2. Sambil2 menunggu waktu.

Permasalahan mengenai darah haid nifas dan istihadah.

persoalan dan penyelesaian. 

soal dan jawab

oleh Muhammad Abu Raihana

Banyak yg perlu di pelajari.

kongsi ayat2 dibalakang buku ini

"Nafsu mengatakan. wanita cantik atas dasar rupanya

" Akal mengatakan wanita cantik atas dasar ilmunya

"Hati mengatakan wanita cantik atas dasar akhlaknya

Kesucian wanita solehah terletak atas pilihan yg tepat dlm menilai rupa kepandaian dan. ahklaknya.

maka. Islam. menetapkan cara hidup berlandaskan syariah kepda kaum wanita. mematuhi dan melaksakannya bermakna wanita memilih jalan yg selamat di DUNIA dan AKHIRAT. malahan menjadi tanggungjawab wali wali mereka mengenalkan tentang adab dan tatasusila yg sepatutnya. 


sesungguhnya  pg2 sayuu semuanyq dgn perkhabaran pemergian. celebriti Sarah Raisudin. Ya Allah. Innalillahi wainnaa ilaihi rojiun alfatihah buat arwah moga husnul khotimah

Terasa semakin dekat pengakhiran hidup kita. Setiap hari berita nsan2 tersayang yg kena Covid-19.

setiap dari diri kita tidak akan dpt mengelakkan drpd UJIAN dan kesusahan dlm masa kita menjalani kehidupan di muka bumi ini.

Sunnatullah bahawa muka. bumi ini adalaj tempat ujian dan bala. Nabi SAW sendiri menegaskan bahawa DUNIA ini adalah Syurga negara bala dan ujian

Donut gebus


selamat petang
jamu mata menu ptg cik nor ni ye
donut gebu dan. sgt2 lembutt
merasmikan hadiah yg diterima dari Syaz
cik nor letak donut utk bergambar.
ok kann
jd koleksi kesayangan la lepas ni


nampak kan. gebu sgt donut ni
hasil kerja keras mixer ha haaa
dan. sb byk maka jadilah ia 2 menu donut dan bomboloni
 

kali ni donut cik nor guna resepi  yg dikongsikan oleh Cheta78. Kat IG

donut ♥️Cheta 78

Bahan2
250gm tepung gandum @ tepung roti
30gm gula
5gm yis
40 gm butter

*1 biji telur kuning
*susu fresh
*air sejuk dari peti ais

**sukatan  cecair
**telur, air dan susu campurkan jdkan sukatan 140 ml

resepi. ni guna mixer jadi mskkan bhn2 kering dulu
kemudian. cecair sedikit2
akhir mdk. butter @ marjerin
#kalau nmpk keras msk air sejuk sikit

adun hingga boleh picit@tarik.doh
dan tak melekit di tangan kita

taburkan sedikit tepung
bulat2kan. ikut citarasa
(cik nor timbang doh 50gm setiap satu

15 minit baru buat lubang
biarkan. 20 minit
dan. panaskan. minyak. goreng 



  Alhamdulillah bersekang mata jga siapkan tempahan apam coklat cheese 4 box ni❤️🥰 dan apam pisang utk majlis mengaji.  guna acuan seri ayu...