Friday, February 26

kebun minii pokok bendi


Cuaca  beberapa hari ni memang panas agak terik

tapi adakala  berangin

angin kering  kulit kata org2 tua dan ptg angin kadang2 angin kuat 

terasa suasana di kg pula santai2 kat sawah padi๐Ÿ˜

Bila angin tak lama lg kalau ada rezeki pokok2 musim buah akan 

tiba. Nak masuk mac 

tapi rasanya dah lebih seminggu tak ujan disini

pg2 kena siram petang pun siram

kalau tak siram pokok memang mati terutama pokok2 dlm pasu or polibeg kan. pokok2 atas tanah ok lg

teringat pokok2 kat kebun apa la agaknya perkhabaran

Bila laaaa nak dpt blk jenggah 

๐Ÿ˜‘๐Ÿ˜‘

ni antara pokok2 bendi yg bertahan ,sejak menjak buang pokok serai 

belalang dan siput babi dah tak nampak bayang lg he hee

kalau tak memang tak sempat la daun bendi ni kelihatan, abis gondol

alhamdulillah dah keluar bunga walau pokok kecik je

emm masa tanam atas tanah dylu memang tak berenti berbuah



 

Tuesday, February 23

Serimuka pandan


assalamualaikum

selamat pg semua 

menu mkn petang kami hari minggu lepas 

serimuka pandan

lamaaa sungguh rasanya tak menalam ni nak lagi kuih nan satu ni

maklum la kadang2 kuih berasaskan pulut memang tak laku di rumah sis
anak2 tak mkn, en somi mkn juga la jadinya tu malas nk membuatnya

Resepi memang dah ada  mcm2 resepi salah satu resepi utk meniaga juga belajar masuk kelas lg dgn cheff

cumanya time tgk IG tertarik dgn menu yg dipostkan 
oleh serg @ Hidayah
aduhaiii lalu lalang pulak serimuka 
memang mengodaaa betul
paling best resepinya sukatan yg sikit talam saiz 7
hah memanggg menarik utk dicuba la setakat nak mkn berdua ni kan
tu pun banyakkkk dapatlah potong utk jiran kiri kanan๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š
alhamdulillah dpt berkongsi rezeki
tiba2 lak si anak dara ni tersukaaaa
emmm kan sblm ni memang dia x layan kuih ada pulut ni




 cukup lemak nya cuma gula sis tetap kurangkan sikit takmau 

manis2๐Ÿ˜ƒ

nak resepi meh sis kongsikan ye

SERIMUKA PANDAN

1 1/2 cawan beras pulut- basuh dan rendam dlm 1 jam

baru toskan

loyang saiz 7X7 sapu minyak dan dilapik plastik 

mskkan pulut dan 1 1.2 cawan santan segar

sedikitgaram

kukus30 minit

kemudian tekan tekankan kasi padat

bahagian ats (hijau)

1 cawan tepung gandum

2 sb tepung jagung

2 biji telur

1 cawan santan

1/2 cawan air pandan

3/4 cawan gula

sedikit garam

-kacau sebati semua bahan2 kemudian kita panaskan dlm kuali

kacau jgn sampai berketul

agak2 berwap sikit tutup api

dan kita curahkan atas bhgian pulut td

kukus lagi dlm 40 minit

*last skali bila masak kita kukus tanpa penutup kukusan

utk bg permukaan atas kering dan licin

sejukkan baru potong ye






Monday, February 22

drama ANGKARA CINTA


 

terjebakkk sudah dgn  drama2 yg 

berepisod   banyak2 ni he he

 mcmana laa  boleh terjebakkk

 dgn  Angkara cinta ni kan๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

selain drama 7 hari mencintaimu yg ada feberet 

aktor  si Shukri Yahya tu

setiap isnin-jumaat jam 6 petang kat  astro prima,

 sementara menunggu budak2 ni balik kita duk

 la dpn tv tgkkk

walau kadang2 tak sempat juga tapi ulang tgk tgk

 kat on demand time free.  skrg ni kann mudahh je

 tak perlu tergesa2 ngadap tv waktu buzy

jam 11 pg pun ada ulangan tapi time ni memang

 tak boleh layan le  sbnya 

ada kelas mengaji anak2 4 tahun 

tertarik  masa mula2 tertengokk  jalan ceritanya 

dan nampak pulak si hero baru yg maniss ni ha haa

si hunhaqem, heroinya pun cantikkk Wanna Ali

Saturday, February 20

ukays lagu kenangan


 

Ukays ....tgh layan lagu ni kat radio td 

terkenang lagu2 best kumpulan Ukays ni

masa pertama kali jadi penghuni kota  lagu2 ukays ni jd peneman. 

duk layan kaset  Radio buruk waktu itu

balik kerja lepak dlm bilik layannn je

he hee kebetulan kalu tak silap lagu2 kumpulan yg  tgh tops masa tu dari antaranya  lagu Sebak, 

di sana menanti

 disini menunggu dan byk lagi

lagu2 yg iramanya sedap disengar....layan perasan masa remaja

selain lagu2  kumpulan rock seangkatannya  spti Slam,  peminattt giler masa tu  jga dgn Zamani 

lagu2 Spring , umbrela dll he hee 

  lagu2 era 90 an memeng terbaik dan best best belaka syahduuuu layann




Friday, February 19

gitf


 Perkara mengembirakan semua org bila dpat gift

tak kira apapun pemberian pasti disukai 

betul tak?/

satu penghargaan๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Rasa diingati dan  dihargai

dgn ucapan terima kasih

alhamdulillah

Monday, February 15

dalam kenangan anak si kecik itam


 tinggal kenangan huhuuu

si kecik itam yg suka sorok2 dalam pasu ni

sempat snap gambarnya beberapa hari sebelum kejadian

ya Allah tgk pokok kunyit ni teringat dia, sayuuu rasa hati

rupanya bila anak2 ciktam ni  hilang satu demi satu disebabkan 

dimakan oleh biawak rupanya

tragis sungguh ๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’

walaupun kucing ni bukanlah dibela tapi cik tam (ibu kucing) dah 

mesra sgt dgn kita, pg2 kol 7 je  dia dah siap menunggu 

  buka pintu dapur belakang  nak mkanan

kisahnya awal  bulan 12 hari cik tam ni beranak ,4 ekor anaknya

2 ekor  hitam sepenuhnya, sekor hitam bertompok putih kat kaki 

dan 

muka, sekor lg belang2

comel2 je anak2 dia

Biasa la  kan  si ibu ni  kalau kita duk tgk anak dia mesti akan  

pindahkan anak2 nya ni

  awalnya je  duduk dlm tempat yg en somi siapkan

pastu seminggu dibawa ke tempat lain dah kejap nampak atas 

bumbung umah jiran, kejap bwh tangga

Dah dkt 2 bulan anak2, dah start makan baru nampak 

anak2 ni main nyorok2 dkt pasu pokok2 sis 

dalam pasu la tempt berehat dia 

 hari minggu sis ternampak la biawak ni besar juga duk intai2 

dari longkang tu. emmm cari apa ntah 

kali kedua jiran blkg sempat snap biawak ni tgh merayap tepi pasu

 bunga , siap pesan dlm grup kejiranan supaya hati2 bila buka pintu 

sb ada biawak . Risau jga masuk dlm umah kang

sbnya  tahun lepas  ada kes dah biawak masuk dapur umah 

jiran, menyorok kat dapurnya. kecoh jugaklah   

call abam 

bomba dtg tangkap pun.

emmm rupanya ada lg  biawak ni 

sehinggalah suatu hari mula2 sis  perasan kenapa  tiba tiba anak 

ciktam dari 

4 ekor  dah  tinggal 3  ๐Ÿ˜๐Ÿ˜

duk pikir anaknya mati kot ataupun org ambik

esoknya tgk ehh mana pulak ank ciktam yg belang2 cantik tu

kemana agaknya

dalam pikiran ni ada la kot yg berkenan ambik bela dia

takpelah kan tinggallah 2 ekor je bermain main kat pasu .

Masih tak teringat langsung pd biawak yg muncul hari tu๐Ÿ˜’๐Ÿ˜’

keesokannya tgk pula ehh 1 je anak ciktam,  mana pulak sikecik

 comot satu lg  ni, dalam hati fikir kat mana la mati agaknya dia sb 

nampak ptg seblm tu mcm monyok je sakit agaknya

Emmm akhirnya satu je anak ko ciktam, takpelah kan jd peneman

seminggu juga melayan ciktam dan anaknya, manja sgt dah ni

 pantang buka pintu terus dimasuknya dalam rumah, 

Sabtu mcm biasa pg2 layan ciktam dan anaknya mkn. sempat 

main2 dgn dia. Dlam kol 3 camtu sis berehat konon nak lelapkan 

mata. cik suami pula kat dapur tiba2 terdengar bunyi kecoh2 (mcm 

kucing gaduh) tanya en somi kenapa tu suh dia tengokkan

Masa tu lah en somi nampak biawak tgh mengigit anak ciktam, 

terus en somi buka pintu ambik penyapu kejar biawak tu

huhuuuu Allahuakbar sis memang tak sanggup tgk ๐Ÿ˜“๐Ÿ˜“ ank 

ciktam yg tgh bertarung nyawa masa tu 

Ya Allah memang tak sangguppp 

kesiannya dia.....sukar nak gambarkan perasan masa tu

bergenang airmata .

memang tak mampu nak selamatkan ,separuh badan ank ciktam dah 

kena gigit kata en somi

EN somi pun terkedu dibuatnya, depan mata dia nampak biawak tu 

tgh gigit ank kucing yg masih kecik huhuu

berlinang darah di simen  , sis tak tgk pun sbnya memang tak akan 

tgkkk ๐Ÿ˜“๐Ÿ˜“

Hati tak cukup kuat 

sekali lg  call abam bonda utk tangkap biawak tu tapi malangnya 

biawak dah loloskan diri dalam lubang huhuuu




Saturday, February 13

terima kasih, alhamdulillah



assalamualaikum semua


hari ni dah 1 Rejab 

selamat berpuasa /berbuka pada yg berpuasa

<YA ALLAH berkatilah kami pd bulan Rejab dan syaaban sampaikan kami ke bulan Ramadhan<

semoga kita semua 

mendoakan  dipanjangkan usia hingga ke Ramadhan

AAMINN


Alhamdulillah

sis nak ucapkan ribuan

terima kasihhh di atas tunjuk ajar adik2 @ teman blogger

pd entry sblm ni yg sis minta tolong 

sayanggg anda semua 

selesai satu masalah sis

gembira dahhh

sambil2 tu layan anak2 baru sis ni

he hee

baru lgi masa snap pic ni

bru seminggu usianya

tunggu minggu kedua dan seterusnya

tak sabar nak tgk pembesarannya

ada tertanya tanya tak anak pokok apa ni 

hah mesti ada yg dah tahu kan

pokok apa ni

tgk daunnya tu





Wednesday, February 10

help me

 

ASSALAMUALAIKUM

kenapa setiap kali nak buka blog mesti ada mcm ni ye

boleh sesiapa tolong sis

tqqq



Sunday, February 7

GIVEAWAY SIINURUL 24JAN-20 FEB

ASSALAMUALAIKUM

Selamat berhari minggu,

Santai2 dirumah sambil belek2 pokok2 di halaman ๐Ÿ˜

sebenarnya Lama sis tak join GA  ni,  
Tak terlewat lg kot utk join he hee

Adik manis yg rajin juga komen di blog suam2 sis ni.
tqqqq adik

 GA ni ada dua hadiah disediakan utk  dua orang pemenang bertuah berupa wang tunai RM50. 
Yang best lagi tu semua peserta akan dimasukkan ke dalam blog list beliau .
 Dapat sokong sesama blogger , jika dapat masuk bloglist blogger famous mcm Nurul ni. Siapa tak nak, kan?
Ajom kita join sama2 

manatahu ada rezeki, INSYAALLAH


Wednesday, February 3

pokok jagung


 ASSALAMUALAIKUM

Balik kampunggg tanam jagunggg

biasa kan org cakap macam ni he hee kan

tapi sis tak balik kampung utk tanam jagung tau

sebaliknya tanam jagung kat bandar๐Ÿ˜๐Ÿ˜

dah tak sabar ni nak makan jagung

nampak  dah minggu lepas berbunga dan

minggu ni nampak buahnya

walau kecik lg

happynya.....aaiiii


tak banyak hanya ada 7 pokok jagung

bolehlah kan

insyaAllah 

percubaan pertama, beli benih jagung kat kedai eco je

dgn harga 2.10 sen



Tuesday, February 2

mini pavlova.....selamat dtg Febuari

Selamat datang febuari

alhamdulillah rezeki minggu ni

tempahan pavlova versi mini

penuhi permintaan kawan2 

si peminat pavlova




 resepi mini pavlova

4 biji putih telur @ 120 gm
3/4 cawan gula kastor
2 sb tepung jagung
1st  vanila serbuk
1st cuka mkan

cara caranya

pukkul telur putih higga berbuih kembang
masukkan gula sedikit sedikit sehingga habis
dah oekat  berkilat 
kita masukkan tepung jagung 
vanila dan cuka
sebatikan dengan serduk
dan bleh paipkan atas kertas cupkek

sblm tu oven panaskan dulu dlm 20 minit dgn suhu 160
dan masukkan pavlova terus turunkan suhu ke 120
bakar 1 jam 15 minit 

Assalamualaikum semua๐Ÿฅฐ utk makluman ciknur adalah agent produk Mamasab bakery.  Mesti penah dengar dan tahu kan. Produk mamasab mcm2 ada. B...