Wednesday, 5 May 2021



 Manusia itu ibarat daun

jika tidak gugur ke tanah hari ini suatu hari nanti pasti akan gugur

begitulah insan-insan yang kita sayang ...umpama daun mereka juga pasti suatu hari akan meninggalkan kita

yg KEKAL ABADI ialah kasih sayang dan cinta ALLAH kepada hambaNya

yg pasti jika mereka tidak meninggalkan kita kita yang akan tinggalkan mereka

kerana itulah fitrah kehidupan.

yg hIDUP pasti MATI

hidup di dunia hanya sementara, sediakan bekal utk kita kesana

mudah mudahan kita mendapat kesenangan disana

AAMIIN YA RABBAL ALAMIIN

Tuesday, 4 May 2021

lotus cheese kek

ASSALAMUALAIKUM

REZEKI PALING INDAH ADALAH KITA MASIH DAPAT BANGUN DAN BERNAFAS DI SETIAP PAGI
ALHAMDULILLAH



Masuk 10 malam terakhir Ramadhan, cepatnya rasa masa

Raya PKP lg kita thn ni

nasib dah biasa beraya di perantauan ni

nak dibandingkan mula2 dulu bila tak balik berapaya di kampong

uishhhh sedih tak reti nak kabor le 

2016 buat pertama kali beraya kat kolompo je 

hari pertama lawat arwah pak kat HUKM

2017 hingga kini 2021 akhirnya hanya Raya di KLπŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

tapi 2018, 2019 raya kedua balik juga kampung

ziarah umah sedaramara je

konvoi kami 5 beradik

2020 bila PKP raya lah di kl lg

ada 2 adik sis juga tersangkut x blh balik

tahun ni pun sama la nampaknya kita beraya di kl jga

emmm nanti posink je kat KLCC cam tahun lepas he hee

raya kali ni  jugalah tak ambik byk tempahan biskut raya , rasa lemauuu sungguhhhhh  dan mood nak snap gambar2  pun  ke laut betul sejak 2 menjak ni 

biskut2 raya dan kek pun hanya buat urk kwn2  yg wassap awal2 sblm posa

 tak mampu nak tolak😁😁



entah kenapa, suka tgk je kwn2 letak gambar menu sedap2 belaka kat status or IG




 kek lotus ni pun tempahan regular costemerr yg sgt baik hati
dan tak penah miss mengoder  segala macm kuih dariku setiap tahun setiap bulan setiap mingguuu


Thursday, 29 April 2021

puding karemel



ORG YG KUAT DAN SABAR ADALAH ORG YG BERJAYA MENYEMBUNYIKAN PERASAAN SEDIHNYA
 KEPADA ORG LAIN
DAN SENTIASA MENGUKIR SENYUMAN
 DGN IKHLAS

Assalamualaikum semua





desert manis pilihan ramai ni kan

kat bazar Ramadhan mesti ada di jual

berasaskan telur dan susu

yg yg masak dgn cara mengukus dan ada jga yg dibakar

dua2 tetap sedappp 

kali ni sis try resepi yg ni

tqqq yg empunya resepi







 

Wednesday, 28 April 2021

juadah berbuka pilihan hati

Wahai org yg berselimut bangunlah sembahyang tahajud pd waktu malam selain dari sedikit masa utk berehat iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit daripada separuh itu atau lebihkan daripadanya dan bacalah AL Quran dengan tartil

surah Al Muzzammil 


ASSALAMUALAIKUM

salam 18 Ramadhan 1442,  salam jumaat

Alhamdulillah 

dah hari ke 18 kita berpuasa semoga puasa kita semua ibadah  berjalan dgn baik dan lancar. AAminn

mcm2 ada menu2 juadah berbuka pilihan hati masing2 kan

ada yg berbuka dgn nasi @ mkanan berat2, dan ada yg suka kuih2 

bg sis pula berbuka mesti kurma, air dan sedikit kuihmuih

lepas teraweh baru cari nasi he hee

hari cuti sempatlah masak2 

hari keja simple2 je lah masaknya 

antara menu feberet yg sempat buat


buah mulong @ buah melaka dan kuih badak berendam ni memang wajib la buat, dah mask kali ke3

memang menu wajib arwah mak . semua gemar kuih ni

lebih kurang sama bahan2nya buah mulong berintikan kelapa gula merah  , badak berendam pun sama

bezanya mulong lepas rebus kita salut dgn kelapa parut dan badak pula kita kukus dgn tepung bhgian luarnya




 sagu gula melaka , kesukaan adik bungsu ni emmm kebetulan sabtu dia dtg berbuka di rumah. penuhi permintaannya 



sis peminat segala jenis bubur @ pengat2 niπŸ˜‹πŸ˜‹
haruslah bulan puasa ni buat juga bila ada kelapangan
baru sempat buat bubur jagung, pengat pisang  dan bubur kacang
dlm plan bubur butir nangka. next insyaallah





pertama kali try kuih feberettt bulan puasa ni kalau at Perak kita panggil kuih limas

tp kat kl byk jumpa tepung pelita

biasa dlm daun pisang emmm

beza tau Limas dan tepung pelita

limas ni kuih kenyal2 bawah (hijau) lemak atasnya

tp kalau yg byk jual skrg ni tepung pelita stail tak payah kukus

jenisl lembik

yg tu memang sis tak suka

tp xda daun kita try dlm cup cam gini

Tuesday, 27 April 2021

Ramadhan 15- pengat ubi sagu


YA  ALLAH
UTK SIAPAPUN YG MEMBACA INI

MUDAHKANLAH URUSANNYA
SEHATKANLAH BADANNYA
LAPANGKAN REZEKINYA LEBIH LAPANG DRPD APA YG DIA MINTA
DAN JDKAN SELURUH IKHTIARNYA HARI INI BERNILAI IBADAH YG KELAK MENGANTARNYA KE SYURGA 
AAMINN


 assalamualaikum

selamat pagi

alhamdulillah

cepatnya masa berlalu dah separuh bulan kita berpuasa

tgk mcm2 menu kawan2 post di bulan ramadhan ni

semua ada sedap2 belaka

masa ni la menu2 yg jarang2 jumpa ,yg jarang2 makan akan ada 

yg pelik tak penah nampak pun ada he hee

kuih2 tradisonal, kuih2 manis

yg biasa tu memang tak kisahh sangat  mcm roti john ,murtabak apam balik, pasar2 malam setiap minggu pun ada dijual

biasa mkn dah selalu kan

kalau jenis bubur @pengat memang feberet jga

tp kalau teringin tu mesti masak sendiri

πŸ˜‰πŸ˜‰

sikit pun jadi la

tp bulan ramadhan ni masak lebih2 dan dpt la tukar2 menu dgn  jiran2 utk juadah berbuka 


Sunday, 25 April 2021

kek butter 0r kek planta

 


salam ramadhan 

selamat berpuasa ,selamat berbuka friends kesayangan

alhamdulillah.

minggu lepas dpt la mc 2 hari he hee restt mkn ubat selsema demam dan antibiotik

pakej lengkapp demam batuk selsema


kek butter or kek planta he hee

mcm2 kek , skrg ada kek mable jelita 

tp kek old school ni jugak tetap pilihan hati kami😍

walau sebut kekbutter tp sis suka kek yg dibuat dgn planta

lebih suka baunya dan rasanya, kalau dulu2 panggil kek warna warni. time raya hah ni wajib la adaaaa 

ingat zaman sek2 dulu , xdak mixer bagai ehh ,pakat mix la guna senduk kayu

tapi rasanya memanggg ummmphh

mesti pukul kembang betul2 gula dan planta ni

pastu telur dan tepung

kasi kaler merah hijau kuningg ha haaa besttt



Monday, 19 April 2021

JAMBU MADU

alhamdulillah kali ni Lebat berbuah pokok jambu nnan satu ni

pokok di depan rumah kakak sis kat Perak

sampai terbuangg la

bertaburan bwh pokok waktu pagii

dalam pd buah lebat tu masih ada berbunga pula

silih ganti.

Bila tgk buah bergelimpangan kat tanah waktu pg

aduhaiii sayang sungguh melihatnya, anak2 kakak sis pun heran sangat buah ni

masa beli kat rnr harganya 7 biji d

je dah cecah rm 13

mahal juga kan






 sayangnya mungkin sb tak terjaga

buahnya byk busuk bhgian dalam

nampak luaran cantik tp hati2 masa gigitttt aduhhh yupp ada ulat he heee

 Manusia itu ibarat daun jika tidak gugur ke tanah hari ini suatu hari nanti pasti akan gugur begitulah insan-insan yang kita sayang ...umpa...