Thursday, 25 June 2020

bila musim buah2 tiba



assalamualaikum

cerita balik kampung lg, kebetulan buah2 Manggis tgh elok masak, emmm salah satu  feberettt buah 

bermusim. Gamabr2 ni snap bawah pokok manggis umah mertua adik akak

pokok2 manggis dpn umahnya je tu mudahh nk petik je

bukan main banyak buahnya. 

apalgi pakat serbu le kitaorg hari ahad tu he hee

ada je pokok2 manggis kat tepi umah arwah makpak dan kat dusun 

tp bila adik ipar ajak ke rumahnya kita tak tolak ha haa












Rambutan pun ada yg tengah menguning, dptlah petik yg rendah2 je


Tuesday, 23 June 2020

durian kampong PKP


alhamdulillah  12hb june 2020 akhirnya dpt merentas negeri , dpat balik ke kampong kat Perak

dptlah merasa buah2 tempatan yg tengah masak , nak lagi durian kampung ,

walaupun  dah penghujung pun, tp dptlah jga merasa  sikit

kali ni musim buah kan dalam  PKP jadinya  pokok2

durian kaT bukit pun terpaksa la dipajakkan. 

dipajak kat org kampong je .kalau tidak tentu ada lain yg ambil kesempatan

ha ha biasa la kan dimana mana pun ada je. dptlah hasilnya sikit.

kalau tahun lepas abg ipar yg jaga dusun,  dapatlah kami peluang juga panjat bukit sikit2 kutip

durian mcm dulu2

banyakkk sgt kenangan yg ditinggalkan..disni..kenangann tiapkali musim buah2

bersama arwah pak mak. penat jerih pak usahakan dusun ini

dgn pokok2 durian, cempedak, limau manis, manggis dan langsat

sayuuu bila kenangkan. kala Mengharungi sungai, sawah padi bersama arwah mak

sbnya dulu xda kemudahan spt skrg. terpaksa berjalan kaki,

arwah pak sorang je naik motor bawa bakul

kami dgn mak jalan kaki lah, walaupun skrg rasa jauhhh juga tp dulu tak terasa kot

skrg naik kereta terus sampai ,





 istimewanya kali ini 2020 dpt merasa durian nan sepokok yg ditanam  kat tanah arwah mak

di belakang rumah lama.  dekatt je tepi jalan besar, Tanah tempat sebelum ini  arwah pak projek

tanam nangka madu dan dokong

beberapa tahun dpt kutip hasil sblm  keadaan arwah  pak tak sehat  kena dialisis

terus kebun ni memang terbiar

macam tu je . pokok2 nangka berbuah pun tak sempat kutip hasil

emmmm penyamun tarbus dulu yg ambik peluang kutip hasil2nya

boleh tahan  lebat  buahnya juga tahun ini dan masa bila dpt pelepasan balik kg  ni baru

kebetulannya  bermula

gugurnya . lewat sikit  . satu satunya pokok arwah mak ni pula baru gugur

betul2 rezeki kami org kl yg terkurung  


 durian di kebun dusun arwah mak, pokoknya taklah  besar, masih muda ,pgi dptlah 3,4 biji yg 

gugur dan ptg . 

pula 2 ,3 biji, Isinya sedikit kuning lemak2 manis. 2 pokok lg tak berbuah . pokok dokong pun sikitt 

je yg berbuah dan masih hijau lg




tanah arwah mak yg sedikit ni di amanatkan pd kami 3 beradik, πŸ’’πŸ˜Šsemasa hayat masih ada lg 

arwah mak dah pesan dan 2017 siap buat pertukaran nama . kata arwah dia tak mau bila dah tak ada

 di dunia anak2 berbalah hanya kerana tanah yg tak seberapa ini. Banyak yg  terjadi skrg ini 

adalah contoh yg sering arwah takutkan. 

kadang2 manusia senang berubah tingkahlaku,,,hati berbolak balik ,,reality yg byk terjadi dan 

contoh2 depan mata. Banyak yg kabur bila tiba perihal harta pusaka, tanah2 pusaka .

nauzubillah semoga Allah s.w.t jauhkan kami dan anak2 cucu kelak dari sifat2 sebegini

next sambaungggg cerita seminggu

di kampung 😍😍

Wednesday, 10 June 2020

puding roti



assalamualaikum

kisahnya bila tiba tiba kawan order mengejut , menu cepat roti bersos kastad la pilihan

utk makan2 bersama familynya , sbgai desert  menu tambahan bersama  tart cheese 

 akak guna 2 buku roti utk dptkan loyang saiz 9 ni

dgn taburan kismis 

tergoda juga  πŸ˜›

 di rumah ni anak2 xda yg berminat

 fikirkan makan ssendiri ni sorang2 baik x payah ha haa

kalu tidak kenalah merajinkan diri buat lebih







Monday, 8 June 2020

rendang pedas AYAM



assalamualaikum

Salam syawal semua

alhamdulillah

masih diberikan kesihatan yg baik dan dpt meneruskan kehidupan ini

smlm sempat merendang 1 ekor ayam

utk kawan seorg Nurse 

katanya utk makan2 bersama rakan kerja

jamuan kecil kecilan la tu sempena Aidilfitri


dan buat pertama kali akk merendang mengunakan kuali ni

lebih mudah sb sekali harung je mskkan semua bhn2 

kecuali kerisik dan daun kunyit 


RENDANG PEDAS AYAM

bahan bahan

1 ekor ayam potong 20

500 gm santan

)bhn2 blender)

6 batang serai

sedikit halia

lengkuas

cili padi - ikut kepedasan masing2 ye

bawang besar 4 biji

bawang putih 5 ulas

kunyit hidup


cara-caranya

masukkan bahan2 kisar

ayam dan santan

renehkan hingga pekat

akhir mskkan kerisik, perasa garam dan asam keping

dan hirisan daun kunyit

rasa ikut kesedapan masing2 ye




Wednesday, 3 June 2020

AIDILFITRI 2020



SALAM AIDILFITRI

Simpan disni gambar2 raya 2020

WALAUPUN raya hanya kita tp alhamdulillah lengkap anak beranak semua ada

baju raya beli sebelum pkp 😍

walaupun tak plan sbgai baju raya sebenarnya

sempat bertiga je beli , si abang dan abah xda 

pakai baju melayu raya 2 yg lama




memandangkan jalan raya yg sunyi kita shooting kat luar

😊

view langit yg membiru indah











ptg kita photoshot kat KLCC pula

ke sana jumpa  adik2 dan anak sedara yg kena keja di hari raya😊

jadi la dpt beraya kami 3 beradik di perantauan thn 2020





Thursday, 28 May 2020

musim durian


assalamualaikum

syawal ke 6😊


kali ni hanya mampu renung gambar2 lama

dan paling  terkeduu sekejap  bila  your sister kat kampung up gambar durian

tgh gugur tp kau hanya mampu tgk sb tak dapat balik kampung h huu 

alahaiiii 

2020 xdak rezeki nak kutip durian , manggis nak makan puas2 spti selalu

pujukk hati emmm insyaallah tahun depan Allah mudahkan rezeki

aaminnn



Wednesday, 20 May 2020

biskut semperit



assalamualaikum semua

selamat pg ....sejuk pg ni cuaca. pokok2 semua segar

alhamdulillah

dah hujung2 puasa ni buka fb, IG semua update cookies😍

tahun ni ambik tempahan sikit je

tu pun jenuhh jga alahaii makin berumur ni keletihan lain mcm

tak mcm dulu mampu berjaga hingga lewat pg wat cookies

lepas terawih dahh pancit , letak je kepala 

emm lena terus. terjaga kol 4 nk siap sahur je

lepas suboh , gerak ke taska 

walaupun tak operasi mcm biasa tp tetap masuk kerja , kami masih buka utk parents yg bekerja septi 

nurse, polis, tentera

3, 4 org je hadir yg adikberadik

ikut SOP yg ditetapkan



ok kisah semperit ni, tiaptahun wajib je buat, dan buat  temphan jga utk yg dah biasa dgn akak.

tp akak jual semperit dahlia klasik, biskut org dulu2

kisahnya ank dara bungsu akak ni suka biskut semperit panjang2 gini

tiaptahun requestπŸ˜— dah besar panjang ni kita kasi dia tekan sendiri hahh mama penat wehh nak

tekan2 dah. layann je. mama adun dia buatkan ikut sukalah dikk jadi boleh makan sendiri