Monday, July 31

Rezeki kuih dan buah cerry


Pesanan buat Diri

Hiduplah sbgai Hamba Allah
bukan hamba Manusia
Hiduplah utk mencari pujian Allah bukan manusia
Hiduplah untuk cari Redha Allah bukan mencari redha manusia dan Hidup UTk AKHIRAT
bukan Utk DUNIA


Alhamdulilah


Pg2 terima kuihhmuih utk sarapan
alhamdulillh rezeki pemberian
hamba Allah
2 jenis kuih, kuih nona manis jagung dan apam bunga kacang merah.

ptg pula dpt cerry 😊 mcm tau je tgh teringin nk cerry sb hari tu nmpk seseorg letak kat status beli cerry masa pegi ke Thailand . tp ktnya mahal kat sna.

cerry ni manis sgt memang sedapp. 


 

Sunday, July 30

tart nenas bulat


makin mendung cuaca hari ini.

terlupa pula nk buat entry yg satu ni. terlepas pandang

Bila masih ada lebihan jem nenas yg hari raya lepas. Nak clear peti ais

terpaksa gigih bg rajin tp buat tart nenas versi malas
Boleh jga kan mkn2 he hee
Bulat2 inti kat dalam.

Tart nenas ikut resepi tart nenas nyonya. Paling suka resepi ni.
kalau x silap resepi kak Azlita Aziz.

dah melekat dgn resepinya

✌️✌️tart nenas nyonya



kuih lompang @ kaswi Dan donut susu


lompang atau kaswi
ciknur biasa nama lompang takkira la dlm acuan kecik atau yg dlm loyang besar kita potong2
suka panggil lompang he hee
kuih lamaa yg tak lapuk, mak2 dulu rajin buat utk mkn pg atau ptg.
gaul dgn kelapa parut.
kena yg lembut memang sedapp la kan. skrg org ckp gedik gedik.
kenyal2 gitu. 

skrg kan org duk viral kaswi gedik pandan dalam acuan comel2 tu.
mcm2 perisa, pandan, gula merah, jagung pun ada. cantikk je.
Dah terbeli jga hari tu saha nk rasa kan

so smlm cuti2 di rumah jd rajin kejap buat kuih ni. kadang nk mkn beli sbnya nk mkn sikit je kan. en suami sukaa tp dia xmau letak kelapa.
anak2 jga. 


 resepi yg depa duk viral kat tiktok tu letak santan, nampak berkilat je kan, mcm2 resepi ada. ada video siapp. Senangg utk yg memang rajin nk buat.
tapi tak try yg santan lg. 
nnti nantilah he hee

Kuih lompang @ kaswi

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi kayu
1 cawan gula merah
1 sudu besar gula putih
3 cawan air
1 sk kapur mkn

sb kita malas mana lebuhh je semua bahan dlm blender.

tapis dan kukus 30-45 minit.
 tunggu sejuk baru potong gaul dgn kelapa parut putih. 



 Jgn vkp rajin ye, 😁😁 tak berqpa rajin tp sb sabtu tu alang2 si kakak ada, dia yg nk mkn donut ni.
so mama terus terbuat.
Ambik resepi Donut susu khairul Aming kat tiktok he hee
tapi versi malas kita buat besau2 gedabak ha haaa
nak cepatt siap.
donutnya lembut je cuma bila digaul dgn susu tepung tu mcm tak boleh msk pula kat tekak
he hee last2 kita mkn dgn gula je la



 

Friday, July 28

berakhirnya Kisah Cik Bu


Assalamualaikum.
salam 10 Muharram. Selamat berpuasa hari Asyura buat semua.


Hari ni ada kisah sedihh buat cik nur.  Dari mlm asyik teringatt dan terfikir fikir.

Akhirnya Allah tunjukkan.Sblm tu

Nk puji pegawai MpAJ yg cepat bertindak. 

jam 5 pgi td ckknur wassap buat aduan terus reply dan jam 9 hantar pekerja dtg buat kerja pembersihan. Siap En Rosli sendiri turun pantau lg. Good job👍👍

sebenarnya kali kedua ciknur buat aduan tentang permasalahan kawsn rumah , thn lepas sb timbunan smpah @perabut dan sbgnya yg dilonggokkan tmpt tong smpah seberang jalan rumah.

Mentality org kita *pemalas' asalkan bkn dpn rumah dia blh je dibuang longgok serba makneka. emmm kita yg rumah dpn sakit mata hari2 tgk.

apa salahnya kan buang tmpt pembuangan. ini tak almari, tilam buruk, kerusi patah semua main letak je. Baju2 tak terpakai pun letak jga😢😇😇 setakat sampah ok la ad jadual hari2 dorang akan dtg ambik sampah2. tp kayu, kotak kainbajj ni dsb lain tugasan pula. Bkn keja org angkut sampah. 



pg jumaat kisahnya amat sedihh 😔😔 kswn sini @rumah memg byk stray cat. Makin bertambah pula nmpaknya

 Depan belakang lorong rumah jga.

Ciknur dan asben memang  akan bg mkanan kucing. Hari2 dorang akan menunggu, pg, ptg, malam.

kadang2 ada rezeki awal bln beli ikan, ayam. kongsi rezeki. Ada ibu2 kucing siap bawa anak2. tu yg tak tahan tgk😢

Dari liar lama2 jd manja dh.  Silih berganti, hilang dtg lain pula.  beginilahh dari dulu. Ada seekor kucing jantan ni cantik putih tompok2 hitam, tak salah dah 2 thn dia duk blkg ni kdang2 ke dpn jga. pg2 siap akan duduk tpi tingkap dapur. walau berjaring. tunghu mkn, dah kenyang menghilng la bw diri. Bila lapar muncul lg.

ciknur pnggil dia cik bu sb corak mcm lembu. Bulunya cantik bersih je ekor pula kembng.

siap suami buatkan tmpt di kt blkg umh utk lindung dari ujan.  dia pun selesa nmpk tido dlm. tu. Ye la bila. ujan lebat ada la. tmpt berlindung.

Bila muncul kucing2 jntan lain dua akan menyorok tpi tingkap.

Ada jga kucing2 jantan yg suka bergaduh. itu yg tak suka😢

cik nur kesian dan x blh tgk bila dorang gaduh huhuu

Tp minggu lepas tgk cik bu start batuk dan selsema. ciknur bg jg ubat, dan vitamin. tp nmpk makin teruk pula bulu berubah jd kotor. tktau la mana dia pegi merayap. Dah lap2 sikit. 3 mlm lepas dia tido je dpn pintu depan. Bg mkn tuna (dlm tin) sikit je dia mkn. biasa tu la kesukaan dia. sampai tak cukup2

ptg bila dia dtg suami ciknur bg mkn tp  sikit je pastu pegi. Ktorg agak dia tak sehat sb selsema. batuk tu. isnin-rabu tak muncul2 lg dah. Dlm hati memng terdetik cik bu mesti hilangkan diri 😭😭

dan. khamis bila kemas pokok dpn ada bau busuk. tercari2 lah celah2 pasu, pokok risau kdang ada tikus mati.. tak jjmpa apa2. mkn kuat kuat baunya. Jiran pun ckp bau busuk. Dlm hati teringat cik bu je.

Akhirnya dpt jawapan bila suloh dlm longkang Allahuakbarr😭😭kelibat cikbu bulu putih hitam terbaring.

Disini dia hilangkan diri rupanya

Allah rupanya hanya sampai setakat ini umurnya. sedihh walau bkn kucing peliharaan tp dia dah manja dgn kita.

Memang tak dpt nk mbik kuburkan dia sb dlm longkang. kalau blh msk ciknur dah buat.

Risau kalu biar bau akan makin kuat. Lalat pun start dah nmpk.  Terus wassap En Rosli. 

Awalnya tak boleh nk buka /msk sb dah di skru. legaa akhirnya En Rosli berjaya membukanya. Gigih dia menarik. 

pekerjanya turun korek buang pokok2 dlm longkang dan berjaya bw keluar  cik bu huhuuu

sudah tertulis maka hari ni catat kisah dlm kenangan. Berakhirnya kenagan bersama. Cik Bu😢😢

tiada lg kelibat penunggu tepi tingkap waktu bgn solat suboh huhuu


Wednesday, July 26

Selamat berpuasa'Puasa Tasu'a & Puasa Asyura



 Berpuasalah kamu pd hari Asyura dan buatlah perbezaan pdnya (dari org yahudi) dgn berpuasa sehari sebelumnya atau sehari selepasnya


Puasa Asyura puasa pd 10 Muharram puasa yg digalakkan kerana fadhilat kelebihannya cukup besar. 

Sunday, July 23

heavy breakfast


assalamualaikum

cerita di pagi sabtu. heavy breakfast ni bg ciknur.
Di Puncak setiawangsa.
Restoren Diva namanya.
kalau x silap penah kesini dulu. sekrg dah berubah la mungkin lain pengurusan. kot. 
Dulu menu2 kita ambik sendiri mcm nasi lemak, bihun, mee.
skrg semua kena order dan tunggu je dihantar. 
jarang2 dpt mkn pg menu mcm2.
tp bila ada yg belanja kan layann jew he hee.
asben ciknur mkn roti telur goyang, termiss nk snap gambar.
Nampakk sedapp nextlah nk try ni. 
cik nur ambik laksa johor, lamaa tak mkn ni. memang sedapp
tp x mampu mkn byk sb agak pedas.

Byk lg menu menarik dan sedqpp 2
ada nasi lemak, mee gorzng mamak, lontong dll.
kuih2 muih jga ada siap pek.


makan lempeng pisng cicah kelapa. 


Ubikayu rebus ni harus ambik bila ada dlm senarai menu he hee
so mkn la. jga. ciknur suka cicah kelapa dari sambal. 


kenyang ke tengahri la nmpaknya.


 

Wednesday, July 19

Nangka madu dah masak


salam Maalhijrah😊
permulaan di tahun baru.
semoga bermula dgn kebaikkan dan setiap doa dan impian kita akan terlaksana. Aaminn


nangka madu dah masak, ☺️ maniss nya. Mengadap la. ciknur kalu dpt buah ni.

Rezeki masa jengah kebun baru ni banyak pula nangka menjdi. Walau x besar2 sgt tp padat kan isinya.

ciknur angkut bw blk 4 biji he hee sebiji ambik yg agak muda. Utk masak lemak. Dah settle alhamdulillah, sil masak dgn jiran sblh. Campur daging korban. Sedekah pada jiran2 tetangga.

semoga mengalir pahala. pd arwah ayah mak yg usahakan kebun ini.


 


Sempat balut dgn plastik je beberaa biji, dlm 3 biji jga la yg besar2 pesan pd kakak kat Taiping tu nanti blk ambik.

kalau dkt dah laju blk lg tiap minggu he he

tgk manggis rambutan pun ada jga



ada rezeki bila masak boleh la. blk.

insyaAllah. 

Sunday, July 16

santai malam di sekotak Taiping


Assalamualaikum
happy mondayy selamat bekerja ☺️


Bila join anak2 muda camnilah he hee mesti cari port viral, menarik utk santai lepak. sambil. layan anak tekak. Tak sah kalau tak.
ikutkan byk tmpt nk pegi bila kat Taiping tp masa agak terhad.
tu pun sempat sekejap ciknur singgah melawat kebun yg hampir setahun tak jenguk ni.

Buah durian ada jga tapi tak banyak.

selesai kenduri malam tu anak2 buah bw ke  @Sekotak tpg
kat tgh bandar Taiping.
duduk santai borak gelak gelak sambil tgk keindahan bandar Taiping.
menu2 pun kesukaan. depa. ni.
ada fries, mee dan air sedap2 semuanya. 



anak bujang ciknur mkn mee ayam sekotak ni. Tak pedas sgt sb dia x blh dah mkn pedas nanti perut meragam.


friess ni laku semua mkn.


anak dara berdua bestiee dari kecik ni memang tak blh pisahh bila blk Taiping😁

 layann je karenah  anak2 buah ni. sekali sekala kan pak sedara dan mak sedara  kena join jga he hee


Cari kat ig @ tik tok. ada promot.


Thursday, July 13

kenduri kawen Amirul, Zulaika part 2


assalamualaikum
salam. jumaat. semua

part 2, simpan gambar2 kenangan majlis  pengantin baru♥️
haruss la kan bergambar

apapun semoga kekal hingga ke jannah.. Aaminn


Ini la family @ ibu abah dan adik2 pengantin lelaki.
kakak ciknur yg no 3.
ibuabah berbaju kaler kuning terang.


makdak dan. makcik❤️😁@  mak2 sedara excited bila anak2 buah kawen he he



 


adik perempuan. bungsu ciknur



sepupu2 dan mak sedara. walau tak cukup korum. 2 family kakak dan abag je tak ada. Kakak sulong masih kat Tanah suci Mekah. kalau tidak berderzt lg cucu cicit nya. apapun tetap meriahh dah
pun kecoh mcm2 gelagat.

susah nk panggil. bergambar semua.. masing2 ada tugas.

Banyak lg gambar2 ramai2 pun kat kamera photographer.
kenaa la. menunggu siap gambarr2 tu. yg ada ni hp anak2 punya



kek. kaler black pilihan  pengantin yg cantik.


masa potong ciknur kelain pula, buzy apa ntah.

Monday, July 10

Majlis kenduri kawen Amirul ♥️Zulaika


Alhamdulillah berjalan lancar dan selesai majlis kenduri kawen anak sedara lelaki @anak sulong kakak ciknur. Pd 8hb july, sabtu lepas, Majlis di Dewan perbandaran Kemunting.



Dgn kerjasama semua, anak2 sedara menanti tetamu dan bg gift.
excited semua he hee firstime semua ni bertugas jd penyambut tetamu.
Ciknur tgk bhgian meja pengantin😊


Bunga telur dan gift. 



Bhagian desert dan mkanan bg kakak2 dan adik ipar handle. 
kuih2 talam, tapai, adik ipar, agar2 pandan dari mak sedara, ciknur kek butter dan kek sarang semut je mampu bw balik.
tp kek dari kakak kat kg jga lg.
tak perasan gambar x snap adoii 
dan menu panas2 cakoi dgn cucur udang bersama kuah kacang.
ni memangg sedapp lajuu je habiss. 


tapai pandan dan biasa kaler putih.
Memang satu family hantu tapai
dibawa khas dari Penang he hee
oleh adik ipar.


catering siapkan menu nasi minyak kuning dan nasi putih.  ulam ulaman beserta sambal belacan.
daging masak hitam, ayam masak bawang, kari daging dan epal hijau asam boi.  Bubur kacang dan jga air oren dan teh tarik.
memanggg terbaikk sedapp menu2 catering. 



potongan epal dan asam boi ni buat kita x berenti kita mengunyah







Dewan yg luas dan selesa. meja2 yg banyak. tetamu tak perlu menunggu giliran utk duduk makan. alhamdulillah. duduk lama sambil borak2 pun boleh. nak lg bila jumpa tetamu2 yg sedara mara. jarang2 dpt jumpa kan mcm2 cerita. 



pilihan pasangan pengantin, pelamin dgn tema bunga2.

jenuhh seronok pakat berposink sakan la.


pot utk ootd♥️
 


he hee posinkk sini dulu. 


next entry gambar2 pengantin baru pula

assalamualaikum salam.jumaat♥️ musim durian  sudah tiba. skrg sana sini bau semerbak. kiri kanan dpn belakang jiran2 bau durian. hari2 longo...