Wednesday, 4 August 2021

kacang botol vs peria katak



assalamualaikum
Alhamdulillah hujan membasahi kuala lumpur awal2 pg ni. agak lebat ujan kali ni. smlm ujan jga tp. sikit hanya basah daun. sikit.
tanah masih kering. hari ni memng lebat dan. lama. Seronok tgk. pokok2 segar. kebelakangan ni cuaca panas dan. kering kan.  Nampak pokok2 agak layu sudah. walau siram air tp pokok2 besar perlukan.air yg banyak lg.  Hujan sumber air terbaik­čśŐ

smlm belek2 kat tepi pokok2 baru perasan ada peria katak ni. Bersebelahan pula. dgn kacang botol yg tak seberapa ni. pokok dah cukup. menunggu masa nk buang dah ni. ada sikit 3,4  nk biarkan jd benih. Peria ni pun x berapa.menjadi pokoknya. Tak cukup zat he hee
asyik kena mkn dek siput.
Benih pemberiaan nenek Ammar @ budak taska. kita biarkan. juga jd benih la kan






9 comments:

  1. Kalau menjadi tu ok jugak cik nor.. kacang botol boleh buat ulam dgn tempoyak

    ReplyDelete
  2. Boleh pulak dia duduk bersebelahan.. Nasib baik tak bergaduh.. Hehe

    ReplyDelete
  3. Pak Zain kan...ada tanam kacang botor ngan peria katak ni..yg peria katak rajin berbuah...yang kacang botor x berbuah langsung

    ReplyDelete
  4. Wah tanam peria katak. Boleh ambil hasil nanti.

    ReplyDelete
  5. Berjiran peria dengan kacang botol tu.
    Peria tak pernah tanam tapi kacang botol dulu mama papa pernah tanam. Makan sampai dah tak lalu dah nak makan punya lebatnya kacang botol tu. Teringat nasi goreng letak hirisan kacang botol..

    ReplyDelete
  6. Kacang botol sedap dibuat kerabu . Peria katak CCL xpernah makan , tapi adacjuga dengar berkhasiat untuk penghidap diabetis

    ReplyDelete
  7. Elok pulak berjumpa berdua kat situ. Sedap tu dua dua buat ulam.

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

mai cuci mata dgn gambar2 tart cheese♥️ tempahan hari ahad lepas Alhamdulillah  ex ank murid nk mkn2 inti campur2 4 perisa bluebery, strawbe...