Friday, 1 October 2021

tebu hitam dan khasiat2 nya


 Assalamulaikum.♥️♥️
dah pun. O1 hb oktober 2021

menghampiri hujung tahun sudah.

Agak lembab la intenet kebelakangan ni. aduhai. ke ada sb lain yg tak tau
 😀 nk jalan2 kat blog kawan2 pun asyik loodingg x abis2 apalagi nk
buat entry emmm  lg lambattt.

pg td mengemas pokok2 tepi taska ni
buang daun2 tebu yg byk tu.
Sebut tebu mesti akan teringat akan kemanisan airnya kan. Bulan puasa pastinya jdi hidangan berbuka. sedapppnya ai dpt minum air tebu time berbuka tu. 
kat bazar ramadhan comfirm la ada jual 

Tapi biasa tgk tebu kuning org buat air ni kan. jarang2 jumpa tebu hitam 

Rumah kakak kat kg byk tebu hitam, kuning  pun. ada  dan thn sudah bw balik campak je kat tanah tepi taska ni
alhamdulillah hidup subur pula he hee dah berkali kali potong pun.

Tapi  dulu2 kat umah pusaka di kg tebu2 ni byk tanam tebu kuning tu  kat depan rumah. Memang tgh gigi kuat kan he hee biasa mkn mcm tu je guna gigi masing2. Zaman terror la kan setakat tebu, mangga memang gigit dgn gigi je,

cerita tebu baru tahu rupanya tebu jenis hitam ni sgt sgt byk kegunaannya rupanya

Baca ni menarikk infonya

1..SEBAGAI UBAT BATUK, MEGURANGKAN PANAS BADAN
DAN MENAMBAH SELERA
-air rebusan tebu diminum suam2

2. PERUBATAN BERKAITAN ILMU HITAM /GANGUAN MAKHLUK HALUS
salah satu sumber mengatakan tebu jenis hitam ni ditanam tepi penjuru rumah kita utk menhindarkan atau mengurangkan gangguan ilmu/makhluk halus
(diiringi doa) 

3. Mencegah STROK- kena teratur minum utk membantu menjaga metabolisme tubuh

4. MELAWAN KANSER PAYU DARA
sifat alkali pd tebu ni dpt membantu mengatasi kanser payudara dan prostat

5.  DIABETES/KENCING MANIS
Sb kandungan gula semulajadi nya
-mampu menjaga kadar glukos darah dlm badan

6. MENGATASI BADAN BERANGIN
-Khasiat dari daunnya
direbus dan diminum air rebusan daun mampu buang angin dlm badan

gambar dari google



khasiat tebu hitam

boleh baca info 👉https://fitpedia.my/5-khasiat-tebu-hitam-pada-kesihatan-yang-wajib-tahu/

8 comments:

  1. Banyakcjuga rupanya khasiat tebu hitam ni selain daripada merawat batuk

    ReplyDelete
  2. Susah nk cr tebu hitam ni.. Maybe kawasan kg byk kot kan.. Klu bndar3 ni mostlybtebu0 kuning tu

    ReplyDelete
  3. Sekarang x banyak orang tanam tebu hitam kan..SA perasan ramai kaum cina yang tanam tebu hitam ni

    ReplyDelete
  4. Betul internet perlahan.
    Tidak pernah dapat jumpa tebu hitam.

    ReplyDelete
  5. Lama tak makan tebu hitam ni. Tebu hitam ni kecik sikit dari tebu kuning tu kan. Sedap kalau dapat minum air tebu. Banyak juga khasiat tebu hitam ni.

    ReplyDelete
  6. last makan tebu hitam (potong panjang2 ) ni masa zaman sekolah menengah kot. masa tu adalah arwah ayah tanam sikit. lepas tu minum air tebu jelah

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

kalau lalu jalan sini wajib memang singgah rnr ni utk menikmati lempeng kelapa dan ubi rebus😊 RNR Serdang.  tapi waktu ptg2 lah baru ada me...