Sunday, January 23

Daun pudina




 Assalamualaikum 

morning❤️ 

semalam hari utk  belek2 kebun sekangkang kera ni dan salah satu koleksi pokok kesayangan ciknur nilah
pokok pudina. Masa beli konon nk letk kat dapur tp akhirnya duk dpn je. 

Masa beli 2 pasu tp tinggal satu, satu lg keringg sb lupa nk siram masa tu ha haa
adoiii tak perasan 

👍👍Pudina  ni daun spesis tumbuhan herba yg baunya... segar. ✌️
kalau letak dlm ubat ubatan dan makanan akan memberikan rasa pudina @ mint gitu. 
sb ada kandungan menthol dan menthone
ia jga bersifat anti radang terhadap kulit dan mampu mencegah bkteria
 
banyak khasiat sebznarnya pudina ni
terutqama kpd kesihatan badan kita
ringkasannya ye ciknur letak. 
hasil perkongsian ✌️
#sumber Root of science

1.  Utk merawat selsema
2. legakan sakit kepala
3. rawat proses penyembuhan luka
4. rawat sistem elergi
5. melegakan rasa loya, mual2 dan muntah
6. melegakan ketidakhadaman dan keselesaan
7.melegakan sindrom rengsa usus
8.memberi kesegaran nafas
9.legakan kesakitan semasa haid
10.tingkatkan dan. memperbaiki emosi. 

 

7 comments:

  1. Suka bau pudina. Dah beberapa kali beli tapi asyik mati je. Agaknya tanah dia kena lembap selalu kot.

    ReplyDelete
  2. Elok segar je tu.
    Pernah tanam jugak, tapi itulah…tak boleh terlupa siram, habis mati kering.

    ReplyDelete
  3. Rasa pelik juga makan puding sebab rasa macam tertelan ubat gigi.

    ReplyDelete
  4. pokok pudina ni kita kene selalu potong batangnya semai baru... kalau tak cepat kering... macam kat rumah dana pun dah nak kering kak

    ReplyDelete
  5. Taruk dqlam air teh 0... wangi je..

    ReplyDelete
  6. Sedap ni letak dalam air lemonade

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

syukur Alhamdulillah  malam Raya ke3 dpt Balik.jga ke kampung berkumpul bersama sama .   2 Kakak ciknur.dan 3 adik.  Walau tak cukup 8. kaka...