Tuesday, 2 July 2013

kuih talam kacang hijau

 assalamualaikum semua

hari ni jom makan kuih talam pulak ye he hee
smlam kita tayang agar2 kacang hijau
hari ni sb sb masih ada kacang hijau
kita buatlah talam pula
sebenarnya masa tgk fiza tayang kat blognya dah tertarik
so bila ada kerajinan ni terus lah buat
sedappp ooo, lemak2 manis
teringat pula pada bubur asyura masa dulu2 kat kg
yg Ayah selalu beli


mengikut Fiza Resepi ambil dari Cheff Hanieliza, tp kita cp dari blog Fiza ye. Tqqqq

Talam kacang hijau

bahan-bahan atas

1 cawan kacang hijau-rebus
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung ubi
1 cawan gula
3 cawan santan
garam

panaskan kukusan
sebatikan bahan-bahan diatas dan masak dlm kuali  hingga berwap
masukkan dlm loyang ratakan dan
kemudian kukus 30 minit

bahan-bahan atas

3 cawan santan
1 cawan tepung beras
sedikit garam

sebatikan bahan2 diatas dan tapis
masak hingga berwap kemudian tuang diatas kacang hijau tadi dan kukus lg 25 minit



ok SEKIAN TERIMA KASIH

12 comments:

Nurzakiah Hanum said...

nyum2

Asyifa Mustaffa said...

kak.....nak sepiring....nmpk sedappppppp....!

inazamri said...

fuhhh...kesukaan ku

fazianbatrisyia said...

rajinnya akak buat kuih...kalau berjiran kan boleh dapat merasa....bajet dapat jiran baik hati...

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...sara...wah rajinnyer menalam....=)

mala said...

wah! tema kacang hijau lagi ....

Sury Abil said...

Nyumnyum suka kuih talam ni..nnt blh le menerainya.

aTieYusof Family said...

aduii..sedap sangat nampak kuih ni Kak..
hubby sy suka makan kuih ni:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyerrr.. akak kalau buat kuih mcm ni.. anak2 kurang suka la pulak.. sbb tu jarang buat.. nak pulak kalau talam yg jarang2 buat.. tp kuih kaswi atau lapis dorang mkn la juga sbb biasa nampak terjual.. kalau yg tak pernah nampak mesti dorang taknak cuba pun.. mmg selera anak2 ni lain sikit kan..

Rohah said...

dah lama x menalam, macam teringin la pulak..

zila norazila said...

Mama rajin btl..zila klu buat ank kurg mkn..klu tringin mmg g beli jew..nmpk sedap jewbkn..

AhkakGojes said...

Menggoda selera...

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...