Skip to main content

kuih talam kacang hijau

 assalamualaikum semua

hari ni jom makan kuih talam pulak ye he hee
smlam kita tayang agar2 kacang hijau
hari ni sb sb masih ada kacang hijau
kita buatlah talam pula
sebenarnya masa tgk fiza tayang kat blognya dah tertarik
so bila ada kerajinan ni terus lah buat
sedappp ooo, lemak2 manis
teringat pula pada bubur asyura masa dulu2 kat kg
yg Ayah selalu beli


mengikut Fiza Resepi ambil dari Cheff Hanieliza, tp kita cp dari blog Fiza ye. Tqqqq

Talam kacang hijau

bahan-bahan atas

1 cawan kacang hijau-rebus
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung ubi
1 cawan gula
3 cawan santan
garam

panaskan kukusan
sebatikan bahan-bahan diatas dan masak dlm kuali  hingga berwap
masukkan dlm loyang ratakan dan
kemudian kukus 30 minit

bahan-bahan atas

3 cawan santan
1 cawan tepung beras
sedikit garam

sebatikan bahan2 diatas dan tapis
masak hingga berwap kemudian tuang diatas kacang hijau tadi dan kukus lg 25 minit



ok SEKIAN TERIMA KASIH

Comments

  1. kak.....nak sepiring....nmpk sedappppppp....!

    ReplyDelete
  2. rajinnya akak buat kuih...kalau berjiran kan boleh dapat merasa....bajet dapat jiran baik hati...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...sara...wah rajinnyer menalam....=)

    ReplyDelete
  4. wah! tema kacang hijau lagi ....

    ReplyDelete
  5. Nyumnyum suka kuih talam ni..nnt blh le menerainya.

    ReplyDelete
  6. aduii..sedap sangat nampak kuih ni Kak..
    hubby sy suka makan kuih ni:)

    ReplyDelete
  7. sedapnyerrr.. akak kalau buat kuih mcm ni.. anak2 kurang suka la pulak.. sbb tu jarang buat.. nak pulak kalau talam yg jarang2 buat.. tp kuih kaswi atau lapis dorang mkn la juga sbb biasa nampak terjual.. kalau yg tak pernah nampak mesti dorang taknak cuba pun.. mmg selera anak2 ni lain sikit kan..

    ReplyDelete
  8. dah lama x menalam, macam teringin la pulak..

    ReplyDelete
  9. Mama rajin btl..zila klu buat ank kurg mkn..klu tringin mmg g beli jew..nmpk sedap jewbkn..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…