Skip to main content

agar-agar kacang hijau lagi

 assalamualaikum

Selamat tengahari semua, sangat2 cerah matahari memancarkan cahayanya hari ini kan. Sure kain baju pun kering cepat ,
makin hampir Ramadhan cuaca jg makin menduga keimanan kita. Terasa asyik nak teguk ais batu je tekak ni.
Tgk anak2 pun kejap tutup buka peti ais tu hu huu

dapat makan yg sejuk2 rasa nyaman je he hee
macam agar2 ker kan ...
agar2 kacang hijau bersantan ni memang feberet dari dulu
dah penah tayang sblm ni
yg ni pula smlm kita buat sb rasa cam lama pulak tak makan he hee


Agar-agar kacang hijau

Bahan-bahannya

1 cawan kacang hijau rebus-blend dgn 1 cawan air
kemudian tapis (buang hampasnya ye)
agar2 bertali (basahkan) sukat 1 cawan
gula 1 cawan
santan 3 cawan
air pandan 1/2 cawan

cara-caranya

masak agar2 tali dgn 1 cawan air sehingga hancur
masukkan santan dan kacang hijau yg telah ditapis
masuk gula dan sedikit garam
biar sehingga mengelegak
akhir tapis dan masukkan dlm acuan
bekukan



Comments

  1. Sedap eh? Ingat agar2 santan ja rupanya ada kacang hijau.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..

    langit puchong pun cerah juga... terik bukan main kat luar tu.. petang2 kalau hujan pun bagos jugak.. sejuk sket rasa.. :)
    sedapnya agar2 kacang hijau.. tak pernah wat.. nanti nak puasa sure ramai org cari resepi agar2.. :) kan

    ReplyDelete
  3. cantiknya agar-agar kacang hijau tu kak..em, memang best la kan makan sejuk2 di hari yang panas ni..sesuai sangat..hihi.

    ReplyDelete
  4. Assalamualalikum sara ni menu utk buka puasa nih...nampak sedap...=)

    ReplyDelete
  5. Assalamualalikum sara ni menu utk buka puasa nih...nampak sedap...=)

    ReplyDelete
  6. dekat nak puasa ni mmg eloklah keluar resepi ni..

    ReplyDelete
  7. ari tu sy berkobar nak buat siap dah beli kacang hijau. tapi sampai la ni lum dibuat2 lagi...nanti kita tunggu akak masuk resepi. luv..luv lagi tu...

    ReplyDelete
  8. akak dah lama simpan resepi ni nuri.. entah bila nak try buatnya...

    ReplyDelete
  9. Sedapnya tengok agar2 tu..

    ReplyDelete
  10. 1st time tgk agar2 kacang hijau

    ReplyDelete
  11. Aslmkum Mamasaranur
    mkn yg sejuk2 mmg nyaman terasa
    agar2 kcg hijau belum pernah mkn....nampak menarik
    re; jubah2 Arab besar sikit saiznya...

    ReplyDelete
  12. ye lah Yan pun 1st time juga tengok agar2 kacang hijau nie.....nampak macam agar2 santan kan...?

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…