iklan

Monday, 1 July 2013

agar-agar kacang hijau lagi

 assalamualaikum

Selamat tengahari semua, sangat2 cerah matahari memancarkan cahayanya hari ini kan. Sure kain baju pun kering cepat ,
makin hampir Ramadhan cuaca jg makin menduga keimanan kita. Terasa asyik nak teguk ais batu je tekak ni.
Tgk anak2 pun kejap tutup buka peti ais tu hu huu

dapat makan yg sejuk2 rasa nyaman je he hee
macam agar2 ker kan ...
agar2 kacang hijau bersantan ni memang feberet dari dulu
dah penah tayang sblm ni
yg ni pula smlm kita buat sb rasa cam lama pulak tak makan he hee


Agar-agar kacang hijau

Bahan-bahannya

1 cawan kacang hijau rebus-blend dgn 1 cawan air
kemudian tapis (buang hampasnya ye)
agar2 bertali (basahkan) sukat 1 cawan
gula 1 cawan
santan 3 cawan
air pandan 1/2 cawan

cara-caranya

masak agar2 tali dgn 1 cawan air sehingga hancur
masukkan santan dan kacang hijau yg telah ditapis
masuk gula dan sedikit garam
biar sehingga mengelegak
akhir tapis dan masukkan dlm acuan
bekukan



12 comments:

  1. Sedap eh? Ingat agar2 santan ja rupanya ada kacang hijau.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..

    langit puchong pun cerah juga... terik bukan main kat luar tu.. petang2 kalau hujan pun bagos jugak.. sejuk sket rasa.. :)
    sedapnya agar2 kacang hijau.. tak pernah wat.. nanti nak puasa sure ramai org cari resepi agar2.. :) kan

    ReplyDelete
  3. cantiknya agar-agar kacang hijau tu kak..em, memang best la kan makan sejuk2 di hari yang panas ni..sesuai sangat..hihi.

    ReplyDelete
  4. Assalamualalikum sara ni menu utk buka puasa nih...nampak sedap...=)

    ReplyDelete
  5. Assalamualalikum sara ni menu utk buka puasa nih...nampak sedap...=)

    ReplyDelete
  6. dekat nak puasa ni mmg eloklah keluar resepi ni..

    ReplyDelete
  7. ari tu sy berkobar nak buat siap dah beli kacang hijau. tapi sampai la ni lum dibuat2 lagi...nanti kita tunggu akak masuk resepi. luv..luv lagi tu...

    ReplyDelete
  8. akak dah lama simpan resepi ni nuri.. entah bila nak try buatnya...

    ReplyDelete
  9. Sedapnya tengok agar2 tu..

    ReplyDelete
  10. 1st time tgk agar2 kacang hijau

    ReplyDelete
  11. Aslmkum Mamasaranur
    mkn yg sejuk2 mmg nyaman terasa
    agar2 kcg hijau belum pernah mkn....nampak menarik
    re; jubah2 Arab besar sikit saiznya...

    ReplyDelete
  12. ye lah Yan pun 1st time juga tengok agar2 kacang hijau nie.....nampak macam agar2 santan kan...?

    ReplyDelete

kata-kata manis