Skip to main content

pulut kuning +ayam panggang 3 ekor

assalamualaikum

hari ni nak cerita pasal pulut kuning dan ayam kampung panggang pulak ye.Mcm citer Bujang lapuk he he org dulu2 kan sgt sinonim ngan pulut kuning +ayam panggang ni . Apabila hajat tercapai ke , org kata bayar nazar kot. Biasa la kan.  sama Kisahnya  budak sorang ni( adik bungsuku kat kg tu)...hp nya hilang aiiii laju je keluar niat
kalu jumpa nk panggang ayam 3 ekor. terkezut  mak dengor he he
seminggu lepas tu memang jumpa la rupanya kawannya ambik(curi)
alahai ada jg kan camtu peragai manusia ni..
makanya bila  ramai2 balik mak kata eloklah nak makan ayam sampai 3 ekor  ni lawannya pulut kuning baru sedapkan, ayam kampung panggang cara tradisional ok he he  bukan ayam beli tp tangkap je ayam pak yg berkeliaran tu.jenuh jg nak menangkap ayam ni, dari malam pasang perangkap.Sbnya ayam2 pak ni tidur atas pokok manggis belakang dapur. Pak memang sayangkan  ternakan dia, jarang kalu ktorg nk dpt makan ayam2 ni, selalu kalu kata nk ayam dibelinya je. cuma skrg bila pak tak sehat makanya pak kasi sembelih lg satu sb  nk kurangkan ayam2 kalau boleh.Tak larat mak nk handle lg, dgn ikan2 kat kolam lg. Kesian tgk mak skrg ...lgpun kalu boleh nk jg bawa pak mak ambik angin  kat KL ke atau umah kakak di Pahang. Kalau tak alasannya sapa nk jaga ayam ikan, kucing kat kg hu hu
ikan2 kolam tinggal ank2 je lg, kucing pun tinggal sekor je.
ayam kg ni adikku panggang dgn bara api kayu,jd proses makn masa sikit nk pastikan betul2 masak isinya.
Ayam pula hanya dilumur garam kunyit je. Bgku memang paling sedap ayam panggang gini bila dimkn dgn pulut kuning .
rupa ayam yg tgh kena panggang...
Bismillah baca doa dan makan ramai2... 


Comments

  1. Assalamualaikum kak..
    haa.. terguda terus tengok ayam panggang tu.. mmg cara ni yg paling best.. tradisional style..
    nanti balik kg leh wat panggang camni gak.. tapi nak balik tak larat le plak skrg ni.. huhuhu..
    >> ado je org suka mencuri ni.. mana2 ada kan.. susah nak percaya org.. kawan sendiri pun buat hal.. sib baik dapat balik hp tu.. rugi tu.. beli guna kederat sendiri.. sayang woo..

    ReplyDelete
  2. lama jugak tak makan pulut kuning+ayam panggang gini.. tp CK takleh makan ayam kampung laa...sbb ternakan tu sume dah macam member kamcheng..tak sampai ati nk makan...so kita makan ayam bando jer :)

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan, wah sedap nmpk ayam golek tu btl2 buat jue tgoda.. ada resepi x..
    jue dh jd follower akak, nnti akak blh la lawat n follow blog jue pulak.. tkasih.

    ReplyDelete
  4. salam kak,
    sian ayam tu kena kapit...
    saya ni hantu pulut kak, walaupun badan berangin, stop bila badan dah rasa tak selesa

    ReplyDelete
  5. Asslammualaikum mamasaranur
    betul tu....kalau dulu ada hajat tercapai pulut kuning dg ayam bakar pasti ada.jika anak2 khatam Al Quran, mak akan buatkan juga pulut kuning ayam panggang bawa ke tempat mengaji....budak2 lain tumpang seronok mkn.
    ayam panggang kat atas tu....sukalah tengok dibakar gitu...ori bakar dg arang..ayam kg pula tu....
    re; tkasih Mamasaranur atas ucapan, Alhamdullilah dah slmt pergi dan balik.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…