iklan

Thursday, 8 November 2012

pulut kuning +ayam panggang 3 ekor

assalamualaikum

hari ni nak cerita pasal pulut kuning dan ayam kampung panggang pulak ye.Mcm citer Bujang lapuk he he org dulu2 kan sgt sinonim ngan pulut kuning +ayam panggang ni . Apabila hajat tercapai ke , org kata bayar nazar kot. Biasa la kan.  sama Kisahnya  budak sorang ni( adik bungsuku kat kg tu)...hp nya hilang aiiii laju je keluar niat
kalu jumpa nk panggang ayam 3 ekor. terkezut  mak dengor he he
seminggu lepas tu memang jumpa la rupanya kawannya ambik(curi)
alahai ada jg kan camtu peragai manusia ni..
makanya bila  ramai2 balik mak kata eloklah nak makan ayam sampai 3 ekor  ni lawannya pulut kuning baru sedapkan, ayam kampung panggang cara tradisional ok he he  bukan ayam beli tp tangkap je ayam pak yg berkeliaran tu.jenuh jg nak menangkap ayam ni, dari malam pasang perangkap.Sbnya ayam2 pak ni tidur atas pokok manggis belakang dapur. Pak memang sayangkan  ternakan dia, jarang kalu ktorg nk dpt makan ayam2 ni, selalu kalu kata nk ayam dibelinya je. cuma skrg bila pak tak sehat makanya pak kasi sembelih lg satu sb  nk kurangkan ayam2 kalau boleh.Tak larat mak nk handle lg, dgn ikan2 kat kolam lg. Kesian tgk mak skrg ...lgpun kalu boleh nk jg bawa pak mak ambik angin  kat KL ke atau umah kakak di Pahang. Kalau tak alasannya sapa nk jaga ayam ikan, kucing kat kg hu hu
ikan2 kolam tinggal ank2 je lg, kucing pun tinggal sekor je.
ayam kg ni adikku panggang dgn bara api kayu,jd proses makn masa sikit nk pastikan betul2 masak isinya.
Ayam pula hanya dilumur garam kunyit je. Bgku memang paling sedap ayam panggang gini bila dimkn dgn pulut kuning .
rupa ayam yg tgh kena panggang...
Bismillah baca doa dan makan ramai2... 


5 comments:

  1. Assalamualaikum kak..
    haa.. terguda terus tengok ayam panggang tu.. mmg cara ni yg paling best.. tradisional style..
    nanti balik kg leh wat panggang camni gak.. tapi nak balik tak larat le plak skrg ni.. huhuhu..
    >> ado je org suka mencuri ni.. mana2 ada kan.. susah nak percaya org.. kawan sendiri pun buat hal.. sib baik dapat balik hp tu.. rugi tu.. beli guna kederat sendiri.. sayang woo..

    ReplyDelete
  2. lama jugak tak makan pulut kuning+ayam panggang gini.. tp CK takleh makan ayam kampung laa...sbb ternakan tu sume dah macam member kamcheng..tak sampai ati nk makan...so kita makan ayam bando jer :)

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan, wah sedap nmpk ayam golek tu btl2 buat jue tgoda.. ada resepi x..
    jue dh jd follower akak, nnti akak blh la lawat n follow blog jue pulak.. tkasih.

    ReplyDelete
  4. salam kak,
    sian ayam tu kena kapit...
    saya ni hantu pulut kak, walaupun badan berangin, stop bila badan dah rasa tak selesa

    ReplyDelete
  5. Asslammualaikum mamasaranur
    betul tu....kalau dulu ada hajat tercapai pulut kuning dg ayam bakar pasti ada.jika anak2 khatam Al Quran, mak akan buatkan juga pulut kuning ayam panggang bawa ke tempat mengaji....budak2 lain tumpang seronok mkn.
    ayam panggang kat atas tu....sukalah tengok dibakar gitu...ori bakar dg arang..ayam kg pula tu....
    re; tkasih Mamasaranur atas ucapan, Alhamdullilah dah slmt pergi dan balik.

    ReplyDelete

kata-kata manis