iklan

Friday, 2 November 2012

laksa oh laksa



ASSALAMUALAIKUM

Apa khabar semua....harap kita semua dlm keadaan sehat belaka ye. Sedar tak sedar dah pun masuk bulan november, akan ke penghujung tahun x lama lagi kan. Bakal berganjak lg usia kita.

ok hari ni cerita pasal laksa pulak ye. Ada laksa kedah, laksa penang , laksa Johor dan ada jg org panggil asam laksa. Mana2 pun boleh lah he he tp ini laksa Perak ye sb kita org Perak he he
Sebenarnya jarang sgt buat laksa sendiri ni kalu nak makan sangat tu beli sebungkus pun tak habis. Lgpun dirumah tak ramai yg gemar laksa ni anak2 lglah langsung tak nak. Kalau kat kg tu ok ramai yg suker nak lagi bila anak2 buah ada memang kena berbungkus2 lah. Semua nya hantu laksa.
Kalau raya puasa pula ramai jiran2 yg hidangkan laksa kat kg. Pergi sana laksa pergi pun sini laksa. puaslah mkn laksa ni.

Raya haji lepas pula ayah yg suruh wat laksa ni, ye la kan kalu nak wat mee kari, mee rebus tak boleh makan sbnya kena udang bagai itu kepantangannya sb gout tu. Tp tgk sekali je pak makan. SIL yg masak laksa ni kita tolong2 je he he kalu laksa auker letak bawang besar banyak2 emmm sedappp

LAKSA

ikan sardin 1 kg-direbus dan asingkan isi dgn tulang
1 tin sardin tin-ambik ikannya sahaja
tulang ikan td diblend kemudian tapis ambil airnya shaja
isi ikan pula ditumbuk supaya hancur

*beberapa ulas bawang besar-diblend
*cili kering( ikut suka nk banyak utk yg suka pedas)-diblend
*sedikit belacan
garam dan perasa

bahan-bahan lain yg wajib
daun kesum
bunga kantan
timun, daun salad,bawang besar, cili merah  dan telur rebus

CARA-CARANYA

Masukkan semua bahan2 yg telah diblend ke dlm periuk
dan masak hingga mendidih
masukkan daun kesum daun kantan
rasa secukup rasa

ok siap  jom makan

13 comments:

  1. sedapnye laksa...sy paling suke laksa johor =)

    ReplyDelete
  2. nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...
    esok nak wat lah... jeles tengok akak nye tu..
    penuh ngan isi ikan.. nyumm nyumm

    ReplyDelete
  3. ehmmmmmm akak nak.... hantu laksa akakni...
    memang tak buat sendiri selalu beli..
    ingat hujung mingguni nak try buatler...

    ReplyDelete
  4. suka mkn laksa ..klu g pasar mlm haruss mencari..he hhee suka ltk timun byk2 wahhh kuah tue lebih2 sikit..dapnyee:)

    ReplyDelete
  5. jalan-jalan,jmpa blog ni..sggah follow cni..sodap tuh..yum2x..hehe

    ReplyDelete
  6. selera QH sama la mcm kak Zila tu..timun n kuah nk lebih..hehe
    tgk pon dh tau mesti sedap laksa tu..

    ReplyDelete
  7. Salam mama saraNur..trliur lak k.atie tgk laksa ni.Tggu la anak2 blk bercuti nanti,leh buat laksa gak :)

    ReplyDelete
  8. lama nya tak buat laksa..cuma kak zu dan anis anak bongsu jer makan laksa..sama ler kalau teringin sangat beli kat pasar malam jer sebungkus...

    ReplyDelete
  9. Assallamualaikum Mamasaranur..

    Ermm tau tak. Ada peniaga laksa di kg mak Naz bg tau cara dia buat kuah laksa. Mmg dia pun buat cam ni gak. Campur ikan sardin segar tu dgn sardin dalam tin. Mmg best kuahnya.. Naz ni suka makan laksa tp malas nak buat..hehehe..Mintak sikit soleh??

    ReplyDelete
  10. oooh gitew ye oghang peghak masak lakse...letak ikan sardin rupanya..akak paling suka makan kalau org buat...entah lah, kalau akak buat mcm tak sedap ajer (padahal malaih)..hihi

    ReplyDelete

kata-kata manis