Skip to main content

laksa oh laksa



ASSALAMUALAIKUM

Apa khabar semua....harap kita semua dlm keadaan sehat belaka ye. Sedar tak sedar dah pun masuk bulan november, akan ke penghujung tahun x lama lagi kan. Bakal berganjak lg usia kita.

ok hari ni cerita pasal laksa pulak ye. Ada laksa kedah, laksa penang , laksa Johor dan ada jg org panggil asam laksa. Mana2 pun boleh lah he he tp ini laksa Perak ye sb kita org Perak he he
Sebenarnya jarang sgt buat laksa sendiri ni kalu nak makan sangat tu beli sebungkus pun tak habis. Lgpun dirumah tak ramai yg gemar laksa ni anak2 lglah langsung tak nak. Kalau kat kg tu ok ramai yg suker nak lagi bila anak2 buah ada memang kena berbungkus2 lah. Semua nya hantu laksa.
Kalau raya puasa pula ramai jiran2 yg hidangkan laksa kat kg. Pergi sana laksa pergi pun sini laksa. puaslah mkn laksa ni.

Raya haji lepas pula ayah yg suruh wat laksa ni, ye la kan kalu nak wat mee kari, mee rebus tak boleh makan sbnya kena udang bagai itu kepantangannya sb gout tu. Tp tgk sekali je pak makan. SIL yg masak laksa ni kita tolong2 je he he kalu laksa auker letak bawang besar banyak2 emmm sedappp

LAKSA

ikan sardin 1 kg-direbus dan asingkan isi dgn tulang
1 tin sardin tin-ambik ikannya sahaja
tulang ikan td diblend kemudian tapis ambil airnya shaja
isi ikan pula ditumbuk supaya hancur

*beberapa ulas bawang besar-diblend
*cili kering( ikut suka nk banyak utk yg suka pedas)-diblend
*sedikit belacan
garam dan perasa

bahan-bahan lain yg wajib
daun kesum
bunga kantan
timun, daun salad,bawang besar, cili merah  dan telur rebus

CARA-CARANYA

Masukkan semua bahan2 yg telah diblend ke dlm periuk
dan masak hingga mendidih
masukkan daun kesum daun kantan
rasa secukup rasa

ok siap  jom makan

Comments

  1. sedapnye laksa...sy paling suke laksa johor =)

    ReplyDelete
  2. nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...
    esok nak wat lah... jeles tengok akak nye tu..
    penuh ngan isi ikan.. nyumm nyumm

    ReplyDelete
  3. ehmmmmmm akak nak.... hantu laksa akakni...
    memang tak buat sendiri selalu beli..
    ingat hujung mingguni nak try buatler...

    ReplyDelete
  4. suka mkn laksa ..klu g pasar mlm haruss mencari..he hhee suka ltk timun byk2 wahhh kuah tue lebih2 sikit..dapnyee:)

    ReplyDelete
  5. jalan-jalan,jmpa blog ni..sggah follow cni..sodap tuh..yum2x..hehe

    ReplyDelete
  6. selera QH sama la mcm kak Zila tu..timun n kuah nk lebih..hehe
    tgk pon dh tau mesti sedap laksa tu..

    ReplyDelete
  7. Salam mama saraNur..trliur lak k.atie tgk laksa ni.Tggu la anak2 blk bercuti nanti,leh buat laksa gak :)

    ReplyDelete
  8. lama nya tak buat laksa..cuma kak zu dan anis anak bongsu jer makan laksa..sama ler kalau teringin sangat beli kat pasar malam jer sebungkus...

    ReplyDelete
  9. Assallamualaikum Mamasaranur..

    Ermm tau tak. Ada peniaga laksa di kg mak Naz bg tau cara dia buat kuah laksa. Mmg dia pun buat cam ni gak. Campur ikan sardin segar tu dgn sardin dalam tin. Mmg best kuahnya.. Naz ni suka makan laksa tp malas nak buat..hehehe..Mintak sikit soleh??

    ReplyDelete
  10. oooh gitew ye oghang peghak masak lakse...letak ikan sardin rupanya..akak paling suka makan kalau org buat...entah lah, kalau akak buat mcm tak sedap ajer (padahal malaih)..hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…