Skip to main content

balik kg , mandi di parit

assalamualaikum semua

Cerita balik kampung minggu lepas, balik petang jumaat dan balik KL semuala petang isnin.e/l he he dan si abang is ponteng sekolah. cuma kali ni balik kakak Sha tak ikut ,dia ikut makdaknya jalan2 sbnya isnin tak boleh ponteng sekolah agama ada ujian upkk. Lapang sikit balik berempat ni, adik dan abang selesa duk berdua kat sit belakang tu. Sabtu kenduri kawen anak sepupu dptlah makan nasi minyak. Dapatlah jumpa sepupu sepapat sebelah pak, sedara dari Kuala Kangsar ramai jg yg turun tp tulah kan yg tua2 je kenal anakcucunya tak kenal, sedeyyy. Tp xleh duk lama2 sb pak sakit tak berapa selesa masih bengkak, nk berdiri atau duduk lama2memang tak dptlah dgn cuaca panas lg. sayangnya Tak sempat pun snap gambar2nya @ pengantin sekalipun hu hu  jadinya kita letak gambar2 lainye

kali ni balik musin mempelam kampung tu, sedapnya menikmati he he tp pokoknya jauh ke dlm kena merentasi sungai dan titi gantung. Nnanti n3 buah-buah pulakye.Tp dulu2 masa sekolah rendah sungailah tempat bermain paling best sekali, duk berendam je kejanya. Balik sekolah tak hingat nak makan ke keja sekolah ke he he yg penting terjun kat sungai ni ngan kenkawan..uihhh best sgt lawan menyelam sapa paling lama. Kadang2 sampai arwah tok dtg jerit suh balik he he sungai tu dah biasa sgt tak kisahpun hanyut ke hapa yg pentingg gumbiraaa.sempat bawa si abang dan adik tengok inilah taman permainan mama zaman dulu2 he he tp dah berubah tak sama dulu2 lg. airnya tak dalam bila kegiatan membalak tu berluasa dah tu kena berjaga-jaga bila hujan, banjir la nanti. Rumah2 tepi sungai ni dah biasa tiapkali hujan cepat2 naik ke tingkat atas.
kalu tak ke sungai merayap kat parit pulak, parit ni belakang umah je, paling syokk tangkap udang ngan sauk tu. Belek batu satu persatu sb udang2 ni nyorok belakang batu he he bukan apa pun seronok bila dpt tu masuk dlm botol. Ada jg anak2 ikan. Cuma skrg ni cetek dah, biasa la kan perubahan masa dan alam semulajadi turut berubah. Bila hujan lebat pakat pi pancing pula dpt ikan keli ke ikan limbat ke bestt habiss bw balik tunjuk kat mak. banyak nostalgia manis disini...

air parit ni cetek je, tp bolehlah setakat budak2 kecik nak mandi manda. sb batunya banyak tp bila hujan lebat airnya bersih dan banyaklah jadinya.  Dari dulu parit nisgt berjasa pada ktorg, tempat mandi membasuh bagai, terutama bila air paip tak ada sinilah angkut pinggan mangkuk utk dicuci.
Tahun sudah pula bila hujan tak berenti-renti airnya melimpah naik dan terus banjir jadinya. Masuk sampai dlm rumah, teruk jg kata mak, masa tu pasir dari bukit banyak sgt turun.


nak cerita memang panjang lebar, tak tercerita he he

jumpa lagi ye

Comments

  1. bestnya ... terasa nak rendam sama :-)

    ReplyDelete
  2. bestnya dah lama tak berendam-rendam gitu ;D
    done HB

    ReplyDelete
  3. nyamannya.... tak payah dah pi tempat lain ni...

    ReplyDelete
  4. assalam Msaranur..masih ada sungai yang jernih airnya dikampung..suka aacik tengok..teringat dikampung sendiri..tapi sungai dikampung acik dah lama tercemar lama2 tak digunakan lansung..

    ReplyDelete
  5. bestnya ada parit mcm ni ....comfirm hari2 munna pergi berendam kat situ klu ada kat belakang rumah munna

    ReplyDelete
  6. Slmt berhujung minggu msara.
    bestnya sarah main air.....sejuk nyaman sekali ...

    ReplyDelete
  7. alahaiii,, sonoknya blk kg... kalau sungai air mcm ni mmg seronok mandi... air jernih byk batu2an & pastinya sejuk... tp kalau sungai yg keroh sikit tu mmg seram juga nak berendam hehe... nampak titi tu teringat masa kita meniti beberapa tahun dulu masa nak berkelah.. dah la sungai kat bwh tu lebar & airnya keroh.. punyalah gayat & takot.. hehe.. kelakar pun ada dok ingat2 blk...

    ReplyDelete
  8. bestnyer masih rasa kempungnyer.. kat kampung akak idakler sempat nak buat semuatu..sungai kampung akak tak best cam gitu...

    ReplyDelete
  9. bestnya dapat balik kg kan..mandi air camtue..segarnya..:)kg zila x ada apa..

    ReplyDelete
  10. Salam kak! alahaiii geram betul tgk ank dara akak yg sorang ni comell betull :D best main air parit bersih betul mcm air terjun, kalau parit kat kg2 sedara kat batu pahat dah kotor airnya kotor bukan sebab sampah tp ntah ler mcm berkeladak dgn berlumut gituu :D tp kalau dulu2 masa kita kecik2 bersih airnya, rasanya sbb pembinaan2 kot airnya jadik kotor kalau parit besar bersih sikit yg kecik2 mcm depan rumah tu yg kotor skrg ni.

    ReplyDelete
  11. seronok ada kg yg bersuasana begini..kg saya takde air sungai..parit berlumpur jerk..hehe

    ReplyDelete
  12. Kalau kg saya ada parit macam ni rasanya, anak2 asyik berkubang kat sini aje...

    ReplyDelete
  13. bestnye... kalau kat kg nani ade parit/sungai camni.. best ler budak2.. dok berendam je.. jimat air atok.. hehehe. tapi kalau nak mandi kena gi jauh skit.. kat batu hampar.. kat sana dah kena bersiap bagai.. pakat2 malas nak kuar semua.. hehehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…