iklan

Saturday, 6 October 2012

balik kg , mandi di parit

assalamualaikum semua

Cerita balik kampung minggu lepas, balik petang jumaat dan balik KL semuala petang isnin.e/l he he dan si abang is ponteng sekolah. cuma kali ni balik kakak Sha tak ikut ,dia ikut makdaknya jalan2 sbnya isnin tak boleh ponteng sekolah agama ada ujian upkk. Lapang sikit balik berempat ni, adik dan abang selesa duk berdua kat sit belakang tu. Sabtu kenduri kawen anak sepupu dptlah makan nasi minyak. Dapatlah jumpa sepupu sepapat sebelah pak, sedara dari Kuala Kangsar ramai jg yg turun tp tulah kan yg tua2 je kenal anakcucunya tak kenal, sedeyyy. Tp xleh duk lama2 sb pak sakit tak berapa selesa masih bengkak, nk berdiri atau duduk lama2memang tak dptlah dgn cuaca panas lg. sayangnya Tak sempat pun snap gambar2nya @ pengantin sekalipun hu hu  jadinya kita letak gambar2 lainye

kali ni balik musin mempelam kampung tu, sedapnya menikmati he he tp pokoknya jauh ke dlm kena merentasi sungai dan titi gantung. Nnanti n3 buah-buah pulakye.Tp dulu2 masa sekolah rendah sungailah tempat bermain paling best sekali, duk berendam je kejanya. Balik sekolah tak hingat nak makan ke keja sekolah ke he he yg penting terjun kat sungai ni ngan kenkawan..uihhh best sgt lawan menyelam sapa paling lama. Kadang2 sampai arwah tok dtg jerit suh balik he he sungai tu dah biasa sgt tak kisahpun hanyut ke hapa yg pentingg gumbiraaa.sempat bawa si abang dan adik tengok inilah taman permainan mama zaman dulu2 he he tp dah berubah tak sama dulu2 lg. airnya tak dalam bila kegiatan membalak tu berluasa dah tu kena berjaga-jaga bila hujan, banjir la nanti. Rumah2 tepi sungai ni dah biasa tiapkali hujan cepat2 naik ke tingkat atas.
kalu tak ke sungai merayap kat parit pulak, parit ni belakang umah je, paling syokk tangkap udang ngan sauk tu. Belek batu satu persatu sb udang2 ni nyorok belakang batu he he bukan apa pun seronok bila dpt tu masuk dlm botol. Ada jg anak2 ikan. Cuma skrg ni cetek dah, biasa la kan perubahan masa dan alam semulajadi turut berubah. Bila hujan lebat pakat pi pancing pula dpt ikan keli ke ikan limbat ke bestt habiss bw balik tunjuk kat mak. banyak nostalgia manis disini...

air parit ni cetek je, tp bolehlah setakat budak2 kecik nak mandi manda. sb batunya banyak tp bila hujan lebat airnya bersih dan banyaklah jadinya.  Dari dulu parit nisgt berjasa pada ktorg, tempat mandi membasuh bagai, terutama bila air paip tak ada sinilah angkut pinggan mangkuk utk dicuci.
Tahun sudah pula bila hujan tak berenti-renti airnya melimpah naik dan terus banjir jadinya. Masuk sampai dlm rumah, teruk jg kata mak, masa tu pasir dari bukit banyak sgt turun.


nak cerita memang panjang lebar, tak tercerita he he

jumpa lagi ye

14 comments:

  1. bestnya ... terasa nak rendam sama :-)

    ReplyDelete
  2. bestnya dah lama tak berendam-rendam gitu ;D
    done HB

    ReplyDelete
  3. nyamannya.... tak payah dah pi tempat lain ni...

    ReplyDelete
  4. assalam Msaranur..masih ada sungai yang jernih airnya dikampung..suka aacik tengok..teringat dikampung sendiri..tapi sungai dikampung acik dah lama tercemar lama2 tak digunakan lansung..

    ReplyDelete
  5. bestnya ada parit mcm ni ....comfirm hari2 munna pergi berendam kat situ klu ada kat belakang rumah munna

    ReplyDelete
  6. Slmt berhujung minggu msara.
    bestnya sarah main air.....sejuk nyaman sekali ...

    ReplyDelete
  7. alahaiii,, sonoknya blk kg... kalau sungai air mcm ni mmg seronok mandi... air jernih byk batu2an & pastinya sejuk... tp kalau sungai yg keroh sikit tu mmg seram juga nak berendam hehe... nampak titi tu teringat masa kita meniti beberapa tahun dulu masa nak berkelah.. dah la sungai kat bwh tu lebar & airnya keroh.. punyalah gayat & takot.. hehe.. kelakar pun ada dok ingat2 blk...

    ReplyDelete
  8. bestnyer masih rasa kempungnyer.. kat kampung akak idakler sempat nak buat semuatu..sungai kampung akak tak best cam gitu...

    ReplyDelete
  9. bestnya dapat balik kg kan..mandi air camtue..segarnya..:)kg zila x ada apa..

    ReplyDelete
  10. Salam kak! alahaiii geram betul tgk ank dara akak yg sorang ni comell betull :D best main air parit bersih betul mcm air terjun, kalau parit kat kg2 sedara kat batu pahat dah kotor airnya kotor bukan sebab sampah tp ntah ler mcm berkeladak dgn berlumut gituu :D tp kalau dulu2 masa kita kecik2 bersih airnya, rasanya sbb pembinaan2 kot airnya jadik kotor kalau parit besar bersih sikit yg kecik2 mcm depan rumah tu yg kotor skrg ni.

    ReplyDelete
  11. seronok ada kg yg bersuasana begini..kg saya takde air sungai..parit berlumpur jerk..hehe

    ReplyDelete
  12. Kalau kg saya ada parit macam ni rasanya, anak2 asyik berkubang kat sini aje...

    ReplyDelete
  13. bestnye... kalau kat kg nani ade parit/sungai camni.. best ler budak2.. dok berendam je.. jimat air atok.. hehehe. tapi kalau nak mandi kena gi jauh skit.. kat batu hampar.. kat sana dah kena bersiap bagai.. pakat2 malas nak kuar semua.. hehehe..

    ReplyDelete

kata-kata manis