Skip to main content

kek butter anak dara

assalamualaikum 

alhamdulillah bertemu lagi....dan diharapkan semoga semuanya sehat2 belaka ye walaupun hari ni cuaca agak mendung
beberapa hari ni memang cuaca mendung dan ujan kan

kek butter anak dara, he he kelakau tak tajuknya

inilah anak dara kita , kakak tisha yg beriya-iya bebenor nak membaking kek
nah ambik kau puashati dia bila mama benarkan.
kalu dah pompuan tu pompuan jugaklah kan he he
tp masih dlm pengawasan. kakak sukat timbang pecahkan telur dan mixer sendiri, baru tau dia susah gak yek...berat sb pegang sendiri

 testing testing...tengah merasa kek ok ke idak he he ok pas kata adik...panas2 memanglah sedap kan
resepinya timbang sb nak ajar dia sukatan yg tepat 
mula-mula kena ajar dia basic kek yg simple la kan.

planta, gula sama byk cuma sb kesihatan kena kurangkan gula
so planta 150gram + gula halus 100gm je, telur 3 biji dan tepung berserbuk penaik 150 gram, jgn lupa esen vanila karang bau telur, sapa pulak nak makan kek he he dan pastu bakar dlm 1/2 jam 170c

inilah hasilnya...jeng jeng he he alhamdulillah elok lembut gebus
lebih elok dari mama he he sbnya masa pukul kembang betul2 kot
biasa la kan percubaan yg diawasi nanti try sendiri lak ye kakak

Comments

  1. suke3...
    budak2 klu diizinkan jer ke dapur..mmg la suke kan??...anak sy pun sama..tapi lom cube wat kek lagi..baru wat jemput2 jer..hehehe...leh jadi jemput2 anak dara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kan he he goreng2 dia taknak takut katanya tp kalu kuih2 ni suka pulak

      Delete
  2. bagusnyee kak..kena ajar gak blaja benda2 camni..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum kak..
    wahhhh anak dara dah pandai wat kek ye... :) lepas ni sure dia ketagih nak wat lagi.. biasanya budak2 mmg camni.. bila dah belajar wat.. nak wat tak henti2.. hehehe.. :) pandai akak tren dia.. nanti jadi bakers berjaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah he he kena sb mamanya buzy he he

      Delete
  4. pandai masak yea. bagus-bagus, kecik-kecik belajar masak.. ;-)

    ReplyDelete
  5. wah...banyak cantek la itu tajuk..hehehe...tapi tak lama lg emaknya tinggal duduk mkn bab anak dare dah pandai masak2...

    ReplyDelete
  6. weldone kakak! cantik kek dia ..

    ReplyDelete
  7. waaa...dah pandai anak dara buat kek yer...tahniah...lepas ni mama dah ada assistant..boleh bukak biz

    ReplyDelete
  8. wah rajinnya...bleh wat calon menantu ni heheh

    ReplyDelete
  9. nampak gebu..pandai kaka..ikut jejak maam pandai masak ni

    ReplyDelete
  10. wah... pandai dah anak dara buat kek yea....

    ReplyDelete
  11. wah bagusnya kakak, umur berapani? dah ada sifat2 kewanitaannya.. weee wee
    rajinnya dia membaking..

    ReplyDelete
  12. Bagusnya ada anak dara yang dah pandai membaking.Cantik dan gebu kejadian kek tu.

    ReplyDelete
  13. bestnya ada anak dara.. rajinnya dia membaking.. nampaknya nanti saya kena ajar anak teruna saya buat semua keja kekeke

    ReplyDelete
  14. wa..ramainya org publish gambar kek hari ni..ni yg buat saya semangat nak buat ni kak..rajin anak dara tu...lepas ni buat kek byk2 ye..

    ReplyDelete
  15. alahaii rajinya ..ank sapa la nie kan..chumill lg..mmg gebus tue..nk rasa sepotong la:)

    ReplyDelete
  16. wsalam mama sara nur. wahh.. untungnya dah boleh harap nakdara dia.. nanti aunty nak orderlah sebijik yer..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…