Skip to main content

ketam bercili + daun kunyit

assalamualaikum 
menu hari minggu yg lalu  hidangan utk 2 orang...si mama dan si abah

ketam bercili + daun kunyit
resepi mama saranur

bahan-bahannya

4 ekor ketam
*4 biji cili besar masak{
*5 @ lebih cili padi hijau-suke pedas tambah
*sebiji bawang besar{
*2 ulas bawang putih{diblender dgn sedikit air
garam , gula dan serbuk perasa
asam keping
sedikit daun kunyit dihiris halus

CARA-CARANYA
ketam dibersihkan kemudian lumurkan dgn garam kunyit dan digoreng sebentar
sementara bahan2 bertanda *di kisar @ diblender dan ditumis dgn minyak hingga agak kering dan garing
masukkan garam gula dan bahan perasa sesedap rasa ,kemudian blhlah  masukkan ketam gaul sebati
akhir masukkan hirisan daun kunyit  dan angkat utk hidangan

Simple sgtkan he he makan bersama ulam pegaga
tp yg simple nilah sedap kata en suami ...sampai bertambah-tambah nasinya.

TERIMA KASIH

Comments

  1. ya Allah....kalau lah sekarang ni ada lagi sah2 ucu tolong habiskan..banyak tu 4 ekor kalau dipotong dua dpt 8 ketui....
    ucu ambik ye resepi ni...biar simple tapi makan mesti bertambah...:-)

    ReplyDelete
  2. terliur dibuatnya ... lama tak masak ketam bercili tau huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. Salam..lama pula rasanya xmkn ketam..sedap jugaklu masak sambal mcm ni....

    ReplyDelete
  4. selalu kalau der belacanjer masak lemak.. leh cubani...

    ReplyDelete
  5. Ucu..he he en suami sy je habiskan 2 ekor tu tak sempat sampai makan malam hi hi

    ReplyDelete
  6. wslm Sue
    memang sedap masak camni tau berbanding masak lemak, bg akak la ....

    ReplyDelete
  7. rasanya dh bertahun x mkn ketam...tak tau le pasai apa...asik mkn aym ngan ikan je...tak pa la cik tam...nnti kita bli kita msk cam mama sara ni..hehehe

    ReplyDelete
  8. Ummi, lama tu he he isshh rugi tau
    ala sama lah kita jarang2 beli ketam setahun sekali je kot
    kalu ayam tu wajib, hari2 ayam terutama anak2 kita kan takleh takada ayam tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…