Friday, 18 June 2021

kucing oh kucing


 SESUNGGUHNYA SEDEKAH ITU ADA DALAM PELBAGAI BENTUK DAN RUPA. INILAH ANTARA RAHSIA KEBIJAKSANAAN ALLAH SWT. APABILA KUCING DTG KEPADA KITA DAN MEMINTA SEDIKIT REZEKI LALU KITA MENGHULURKAN KEPADANYA MAKA KITA TELAH BERBUAT KEBAIKKAN KEPADANYA,


Bila kucing dtg kepada kita jangan dihalau atau dipukul ada rezeki dari makhluk tuhan ini

#1. Bahagian kucing
#2.10 kali ganda kebaikkan ganjaran
#3. Belajar ikhlas
#4.Belajar ihsan
#5. Kurniaan rezeki yg berpanjangan




selamat berhari minggu

sekadar ini berkongsi
smlm dlm kejiranan sis ada seorg hamba Allah ni cerita
permasalahan yg dihadapi kebelakangan ini
kucing yg makin banyak berkeliaran
samada ianya bertuan atau tidak 
mungkin ada yg bertuan dan mungkin ada yg tidak
masalahnya timbul bila kucing2 <membuang di tepi2 umahnya kot
dan ada jiran2 sampai tidak bertegur sapa
ada pula mampu buat tembok semata2 sb nak
elakkan masalah ini
😒😒

apa agaknya cara penyelesaian yg terbaik
inilah yg menjadi masalah perumahan kejiranan


dari kecik memang membesar dgn kucing he hee di kampung kan senang. Ada juga masalah timbul bila kucing jantan ni suka kencing merata 
kencing umah jiran siapppp la kena balun
ingat lg dulu kucing balik umah dgn kaki patah ala siannnya tgk dia masa tu
jenis keturunan semua suka kucing
arwah pak. mak kakak adik abg semua
kalau arwah pak dulu kucing kesayangan dia siap boleh makan sepinggan, sebelah menyebelah ha haa
tiapkali pegi pasar tani bwa balik ikan2 khas utk kucing he hee 

arwah mak pun walau kadangkala membebel sb kena kadang2 mencuci najis 
tapi dia sayangg kucing 

dari zaman kecik mesti ada seekor kucing kesayangan masing2
manja, comel, sayang, joni ,juli, tompok, oyen, memey mcm2 nama sampai lupa dah

Umah sis sblm ni memang tak penah bela la
walau anak2 nak sgt sbnya kekangan masa nk uruskan 
setakat kucing2 berkeliaran blkg umah kita bg makan ok
memang suami selalu beli mknan kucing letak blkg umah. Ada je yg dtg utk habiskan mknan

panjanggg lg nak bercerita ni
he heee

😊😊

5 comments:

Syaz Eym said...

Perkongsian yang baik kak

fairus said...

Saya pun ada membela kucing.. semua dalam sangkar. Dulu ada lepaskan juga. Tapi risau dia "membuang" di rumah jiran. Jadinya, saya beli sangkar besar dan letak di dalamnya. Hasil "buangannya" perlu dibersihkan hari-hari. Nak jaga kucing, jiwa mesti kental.. hihi

Atiqah Najihah said...

Murah rezeki kalau bela kucing, sebab kucing akan doakan kepada orang yang memberi makan dan minum kepadanya :)

ajumohit said...

kat rumah ni memang kucing rajin datang, bebudak ni suka sangat ;) Main-main kejap nnti diorang pun pandai je balik rumah

Kakmim said...

Kami bela seekor je kak... tp ada bbrp ekor 'kucing datang' selalu lepak belakang rumah... so kami bg je makan semuanya.. bapak sy selalu pesan cuba fikir knp kucing² tu nk datang ke sini.. mst ada sebab.. makanya kena layan mereka tu baik²

 Assalamualaikum ☺️4 hari cik nor. hilang dari radarsekejap  masuk meredah kebung durian. Jangan tanya dimana ye☺️✌️ spt thn2 lepas tiba mus...