Skip to main content

selamat hari raya korban & aneka kuih lapis

 

               Assalamualaikum

        alhamdulillah bersua lg ye. 
        Kebelakangan ni lemau sikit plus buzy  
      Nk jln2 blog kenkawan pun x sempat.
      x sempat nk ngadap lappy, komen pun dgn hp bila kelapangan.


         Beberapa hari lg kita semua akan.menyambut hari raya haji @  korban @  aidiladha.
ada yg blk kg kan. Biasanya raya korban ni persediaan x sangat ala kadar je.
Cuti pun sehari je hu huu
Apapun Selamat menyambut aidiladha pd semua, Penting kita menghayati apa erti Korban sebenarnya.


Saja nk letak gambar2 kuih lapis ni. Kuih2 yg ditempah utk mkn2 majlis kecil kawan2 rapat. Resepi kuih lapis dah wat entry sblm ni. Blh rujuk bhgn resepi kuih2 talam. Dah serasi dgn resepi yg ni. Kadang2 bila yg mintak kuih segera kuih lapis ni jd pilihan sb penyediaan mudah sikit

         

Okeyyy sampai disini dulu.
         Jumpa lg minggu dpn.

Comments

  1. Assalam sara..acik suka makan ni..anak2 acik kata kuih rumah pangsa..tapi acik tak pernah buat sendiri..acik beli je

    ReplyDelete
  2. mmg suka buat kuih lapis ek? hehehe kami cuti panjang raya haji ni ...

    ReplyDelete
  3. Assalam...cantik nya kuih lapis ni..cam sayang lak nk makan..kaler pun comey jer

    ReplyDelete
  4. Kuih peberet sy kak...:-)
    Selamat mnyambut aidiadha buat kak sara sekuarga....

    ReplyDelete
  5. Rajinnya awak melapis..saya teringat dulu pernah buat kuih lapis lupa letak gula..siap dah hantar kedai lagi tu..he he..

    ReplyDelete
  6. dh lamanya tak mkn kuih lapis!!! bila2 rajin esok bule try resepi ni...
    selamat hr raya aidiladha kak Nuri

    ReplyDelete
  7. wahh cantiknyer kaler kuih lapis ni sara..cun banget! bak akak 2 potong..

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak.. x balik kampung raya haji ke kak?
    nani mmg confirm tak balik.. lagi pun mak.abah baru je balik dari KL minggu lepas.. :) terubat rasa rindu dah..
    :) seronok nya kak pandai wat kek lapis yer..

    ReplyDelete
  9. Salam aidiladha Sara, Sedapnya kuih lapis, hantar sepiring rumah akak ehe ;)

    ReplyDelete
  10. sukanya tengok kaler kuih lapis yang colourful tu kak..apapun, selamat menyambut hari raya korban yang x lama lagi..

    ReplyDelete
  11. Salam Aidiladha mamasaranur sekeluarga
    cantik terang warna kuih lapis itu...

    ReplyDelete
  12. Salam Aidil Adha buat mamasaranur sekeluarga ye...tak balik kpg ke raya tahun ni?? meh sepinggan...chantik kaler dia!

    ReplyDelete
  13. Selamat Hari Raya AidilAdha mamasaranur...cantik kuih lapis tu, menggoda betul warnanya :)

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…