iklan

Tuesday, 22 October 2013

bubur gunting


assalamualaikum
alhamdulillah bersua lagi ye
pagi2 wat entry sementara menunggu en asben siap he hee kejap lg nak ke klinik otorinolaringologi HKL appoinment hidung
(sinus) lama kan baru dpt  . so hari ni masuk lewat kerja.



nostalgia dulu2....tetiba pulak teringat he hee
bubur gunting, lamanya tak  layan . Ala-ala bubur cha cha jugak ni cuma bezanya cha cha beli siap tp yg ni kena gunting2 dulu.
kat kampung dulu arwah tok rajin buat bubur ni.
biasanya kan org kg buat masa nak kenduri hbis pantang tu atau kenduri baby cukur jambul.
ingat2 lupa bila arwah buat yg nampak mesti buat lempeng dulu
pastu gunting panjang2.
kuahnya santan la kan lemak2 manis gitu.



resepi bila goggle terjumpa disini


  tqqqq

RESEPI BUBUR GUNTING a.k.a Bubur Caca

1 1/2 cawan tepung gandum (lebih pun xper kalau suka banyak)
1/2 cawan air
sedikit garam halus
1 cawan gula halus
sedikit biji sagu
secekak daun pandan..(ikut suka..nak naik bau jer)
sebiji kelapa parut (diperah n ambil santan nya)

Cara-cara membuatnya;

Uli tepung tadi ngan air pandan (daun pandan tu diblender ngan 1/2 cawan air tadi), letakkan garam sket,(kalau nak wat warna warni leh letak pewarna lain).. canai doh sampai tepung tadi xmelekat kat tangan. kemudian gelek sehingga ketebalan agak2 5mm. Lepas tu kepingan tepung tadi dibakar sekejap atas kuali leper..(jgn sampai hangit plak).. pastu baru leh gunting tepung tadi kecik2 dan sederhana panjang (agak2 mcm c

16 comments:

  1. Selamat pagi kak.. lama dah tak makan ni. dulu, mak rajin buat :) kitorang adik beradik dok tolong mak gunting ni.. makan ramai-ramai time tu, memang sedap :)

    ReplyDelete
  2. Pagi kak..., x pnah pun tau kena buat dlu tpungnya tu...rasa mcm bubur cha cha gak ke ni ye..?

    ReplyDelete
  3. Sedapnya... rajinnya sara menggunting ye :)

    ReplyDelete
  4. ada jugak nama bubur gunting ye.kalau mkn sejuk2 lagi sedap ni

    ReplyDelete
  5. ehm dulu selalu gak makan bendani...
    nak buat sendiri memang takler... harapkan mak buatkan...

    ReplyDelete
  6. OWH.. ni nama bubur gunting yer..
    Tapi kelas wane waninya kak.. lawaaa

    ReplyDelete
  7. Ingatkan tadi guna tepung pulut... kalau tepung gandum ni belum pernah cuba lagi... boleh gak buat nanti :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...sedap kalu dibuat utk menu berbuka pose ni sara....

    ReplyDelete
  9. sy buat bubur pulut hitam mlm tadi. tetiba ingin nak makan kan...pastu paip lak wat hal...panggil tukang boleh jamu sekali bubur tu...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum...sedapnya bubur gunting ni. Teringat dulu2 zaman budak2..mak akak suka buat bubur ni.

    ReplyDelete
  11. Salam Mamasaranur..
    bestnya bubur gunting ni...bahan2 senang nak dpt...boleh cuba ni..

    ReplyDelete
  12. cantiknya alas meja.. sama warna dengan bubur :)

    ReplyDelete
  13. Aslmkum Mamasaranur

    menarik bubur gunting warna terang. mamasya belum pernah buat....ingatkan rebus dulu rupanya bakar atas kuali....

    ReplyDelete
  14. tringat la zaman kecik2 lu..kalo takde apa nk mkn petang2 tu...ada nyo..ada tepung..buat le bubo gunting ni tapi buat lempeng bodo je..putih..takde kaler2 bagai...sayunya rasa...teringat kt arwah abah...oh nostalgia

    ReplyDelete
  15. tengok pun dah buat tekak rasa macam memanggil je.

    ReplyDelete

kata-kata manis