Skip to main content

bubur gunting


assalamualaikum
alhamdulillah bersua lagi ye
pagi2 wat entry sementara menunggu en asben siap he hee kejap lg nak ke klinik otorinolaringologi HKL appoinment hidung
(sinus) lama kan baru dpt  . so hari ni masuk lewat kerja.



nostalgia dulu2....tetiba pulak teringat he hee
bubur gunting, lamanya tak  layan . Ala-ala bubur cha cha jugak ni cuma bezanya cha cha beli siap tp yg ni kena gunting2 dulu.
kat kampung dulu arwah tok rajin buat bubur ni.
biasanya kan org kg buat masa nak kenduri hbis pantang tu atau kenduri baby cukur jambul.
ingat2 lupa bila arwah buat yg nampak mesti buat lempeng dulu
pastu gunting panjang2.
kuahnya santan la kan lemak2 manis gitu.



resepi bila goggle terjumpa disini


  tqqqq

RESEPI BUBUR GUNTING a.k.a Bubur Caca

1 1/2 cawan tepung gandum (lebih pun xper kalau suka banyak)
1/2 cawan air
sedikit garam halus
1 cawan gula halus
sedikit biji sagu
secekak daun pandan..(ikut suka..nak naik bau jer)
sebiji kelapa parut (diperah n ambil santan nya)

Cara-cara membuatnya;

Uli tepung tadi ngan air pandan (daun pandan tu diblender ngan 1/2 cawan air tadi), letakkan garam sket,(kalau nak wat warna warni leh letak pewarna lain).. canai doh sampai tepung tadi xmelekat kat tangan. kemudian gelek sehingga ketebalan agak2 5mm. Lepas tu kepingan tepung tadi dibakar sekejap atas kuali leper..(jgn sampai hangit plak).. pastu baru leh gunting tepung tadi kecik2 dan sederhana panjang (agak2 mcm c

Comments

  1. Selamat pagi kak.. lama dah tak makan ni. dulu, mak rajin buat :) kitorang adik beradik dok tolong mak gunting ni.. makan ramai-ramai time tu, memang sedap :)

    ReplyDelete
  2. Pagi kak..., x pnah pun tau kena buat dlu tpungnya tu...rasa mcm bubur cha cha gak ke ni ye..?

    ReplyDelete
  3. Sedapnya... rajinnya sara menggunting ye :)

    ReplyDelete
  4. ada jugak nama bubur gunting ye.kalau mkn sejuk2 lagi sedap ni

    ReplyDelete
  5. ehm dulu selalu gak makan bendani...
    nak buat sendiri memang takler... harapkan mak buatkan...

    ReplyDelete
  6. OWH.. ni nama bubur gunting yer..
    Tapi kelas wane waninya kak.. lawaaa

    ReplyDelete
  7. Ingatkan tadi guna tepung pulut... kalau tepung gandum ni belum pernah cuba lagi... boleh gak buat nanti :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...sedap kalu dibuat utk menu berbuka pose ni sara....

    ReplyDelete
  9. sy buat bubur pulut hitam mlm tadi. tetiba ingin nak makan kan...pastu paip lak wat hal...panggil tukang boleh jamu sekali bubur tu...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum...sedapnya bubur gunting ni. Teringat dulu2 zaman budak2..mak akak suka buat bubur ni.

    ReplyDelete
  11. Salam Mamasaranur..
    bestnya bubur gunting ni...bahan2 senang nak dpt...boleh cuba ni..

    ReplyDelete
  12. cantiknya alas meja.. sama warna dengan bubur :)

    ReplyDelete
  13. Aslmkum Mamasaranur

    menarik bubur gunting warna terang. mamasya belum pernah buat....ingatkan rebus dulu rupanya bakar atas kuali....

    ReplyDelete
  14. tringat la zaman kecik2 lu..kalo takde apa nk mkn petang2 tu...ada nyo..ada tepung..buat le bubo gunting ni tapi buat lempeng bodo je..putih..takde kaler2 bagai...sayunya rasa...teringat kt arwah abah...oh nostalgia

    ReplyDelete
  15. tengok pun dah buat tekak rasa macam memanggil je.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…