Skip to main content

kue teow kungfu @ kantonis

assalamualaikum

bersiaran lagi dgn salah satu menu disukai ini. tp sebelum makan kena berkungfu dulu ye he he
ikutkan malas nak buat sebenarnya hu hu sb hanya mama seorang yg makan kue teow ni. En suami memang tak makan entah kenapa bila ditanya katanya memang tak makan, tp kalau mee atau mehoon boleh ja makan. Maybe dari kecik2  tak  penah kasi makan kot ha ha
tp si isterinya ini memang pantang ada kue teow sukerrrr sgt he he tak kira la kungfu ke yg goreng ke memang laju je masuk di tekak..


resepi kue teow ni tiru sebijik cam yg tertulis dalam majalah mingguan wanita edisi Aidilfitri 2003. Lama sudah ku  potong dan simpan keratan ini. resepi rumah terbuka oleh Feroz Catering Sdn.Bhd.
kita c/p disini pula. tq pada empunya resepi.

Bahan-bahannya

3 biji bawang putih-dicincang
i inci halia dihiris
1 biji telur
1 paket kue teow-buat separuh je
20 gm udang
20 gm ayam
20 gm sotong-x letak
20 gm salad-x letak
air secukupnya
cili padi-yg ni pandai2 tambah
serbuk perasa, sos tiram, kicap cair,, minyak, serbuk lada dan sedikit tepung jagung

cara membuatnya

 goreng kue teow dgn telur hingga garing dan angkat
tumis bawang putih, halia dan masukkan ayam, udang serta sotong
masukkan air biar hingga  mendidih
masukkan sayur-sayuran dan bahan2 perasa, soso tiram, kicap
utk pekatkan kuah masukkan bancuhan tepung jagung
kemudian tuang di atas kue teow tadi
siap sedap dimakan panas2 


ok untuk hari ini.

TERIMA KASIH


Comments

  1. akak.. saya kan, kalau dulu dulu kan.. ni cerita dulu dulu la.. memang tak reti jugak makan kue teow. kalau mak masak kue teow ni mesti makan skeet je skadar je. tak leh masuk aaa mcm lembik2 gitu kan. tapi bila dah pandai makan luor, dh kena ngan selera baru la pandai makan. dah umur gini sukee la sangat.. mewah kue teow akak tu. mcm2 ada.. ehhe

    ReplyDelete
  2. suka sgt makan... paling senang nak buat.. campak² jer kan.. hahaha.. sedapp...

    ReplyDelete
  3. anak mala dua orang yg minat sangat2 mee kungfu/kantonis ni. sampai tak cukup.

    ReplyDelete
  4. taruk cili padi banyak2 pon sodap.....

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…