Tuesday, 6 March 2012

kue teow kungfu @ kantonis

assalamualaikum

bersiaran lagi dgn salah satu menu disukai ini. tp sebelum makan kena berkungfu dulu ye he he
ikutkan malas nak buat sebenarnya hu hu sb hanya mama seorang yg makan kue teow ni. En suami memang tak makan entah kenapa bila ditanya katanya memang tak makan, tp kalau mee atau mehoon boleh ja makan. Maybe dari kecik2  tak  penah kasi makan kot ha ha
tp si isterinya ini memang pantang ada kue teow sukerrrr sgt he he tak kira la kungfu ke yg goreng ke memang laju je masuk di tekak..


resepi kue teow ni tiru sebijik cam yg tertulis dalam majalah mingguan wanita edisi Aidilfitri 2003. Lama sudah ku  potong dan simpan keratan ini. resepi rumah terbuka oleh Feroz Catering Sdn.Bhd.
kita c/p disini pula. tq pada empunya resepi.

Bahan-bahannya

3 biji bawang putih-dicincang
i inci halia dihiris
1 biji telur
1 paket kue teow-buat separuh je
20 gm udang
20 gm ayam
20 gm sotong-x letak
20 gm salad-x letak
air secukupnya
cili padi-yg ni pandai2 tambah
serbuk perasa, sos tiram, kicap cair,, minyak, serbuk lada dan sedikit tepung jagung

cara membuatnya

 goreng kue teow dgn telur hingga garing dan angkat
tumis bawang putih, halia dan masukkan ayam, udang serta sotong
masukkan air biar hingga  mendidih
masukkan sayur-sayuran dan bahan2 perasa, soso tiram, kicap
utk pekatkan kuah masukkan bancuhan tepung jagung
kemudian tuang di atas kue teow tadi
siap sedap dimakan panas2 


ok untuk hari ini.

TERIMA KASIH


4 comments:

izahdaut said...

akak.. saya kan, kalau dulu dulu kan.. ni cerita dulu dulu la.. memang tak reti jugak makan kue teow. kalau mak masak kue teow ni mesti makan skeet je skadar je. tak leh masuk aaa mcm lembik2 gitu kan. tapi bila dah pandai makan luor, dh kena ngan selera baru la pandai makan. dah umur gini sukee la sangat.. mewah kue teow akak tu. mcm2 ada.. ehhe

Masya said...

suka sgt makan... paling senang nak buat.. campak² jer kan.. hahaha.. sedapp...

mala said...

anak mala dua orang yg minat sangat2 mee kungfu/kantonis ni. sampai tak cukup.

Ucu Faridah said...

taruk cili padi banyak2 pon sodap.....

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...