Tuesday, November 28

si bunga telang






Assalamualaikum

kisahnya pg td bila dtg seorg hamba Allah ni minta nk petik bunga telang yg ciknur tanam. tepi taska. Pokoknya membiak byk. Memanjat je tumpang pokok2 lain dan pagar. 
memangg lebat bunganya.
 Katanya nak ambik  utk kencing manis

Biasanya org minta bunga ni nak buat nasi kerabu he hee

ciknur pun apalagi google la membaca.

 Sblm ni ada je info  Banyak nye khasiat si bunga telang ni. tp tak amalkan pun.
biasa la kan he hee

ciknur tertarikkk sekali bila info mengatakan bunga telang kalau direbus minum airnya waktu pg boleh jd detox utk badan kita
wahh kann.
bukannya nak kurus tp nak sehat sb boleh. detox yg tak diperlulan badan kita.

Mengawal paras gula dlm darah & mencuci darah

utk. cirit birit
dan jga sembelit.



Paling bestt ni rupanya bunga telang jga 
 Kandungannya yang bersifat anti depresan yang ada di dalam bunga ini mampu memberikan ketenangan dan rasa damai yang mampu mengatasi stress.

makanyaa jom. la. kita amalkan minum. air bunga telang.

Bukan saja bunga, akarnya jga berkhasiat. boleh dijadikan ubat. 

9 comments:

  1. Warna dia cantik menarik, banyak pula khasiat. Bagus betul

    ReplyDelete
  2. cantik & banyak khasiatnya..bagus tul

    ReplyDelete
  3. Banyak khasiatnya 👍
    Bolehlah PH amalkan juga, sbb di rumah ni pun sentiasa ada tanam pokok bunga telang ni

    ReplyDelete
  4. ada je jiran nieyl tanam pokok ni, memula tu x tahu juga pokok apa..rupanya bunga dia ni yg orang buat nasi kerabu tu kan..

    ReplyDelete
  5. alaa dekat sini tak ada..nak kena tanam juga la

    ReplyDelete
  6. Iyaa betul kak. Parents saya masih rutin konsumsi bunga Telang tea ini tiap hari. Mama pun ada tanaman bunga Telang di rumah, lebat juga. Saya pikir awalnya ini bunga biasa, ternyata bisa utk teh dan macam2 masakan. 👍

    ReplyDelete
  7. wah saya pun baru tau ada khasiat lain rupanya bunga telang ni ye.. tapi bila minum tu rasa ape eh??

    ReplyDelete
  8. banyak khasiatnya...ramai yg buat teh bunga telang..

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

assalamualaikum selamat ptg❤️  penangan Bila cabut gigi dan kena mkn mknan lembut2 serta sejuk he hee maka terhasil lah puding jagung ni. ta...