Sunday, 25 July 2021

musim raja. Buahdurian. 2021


 Assalamualaikum

☺️4 hari cik nor. hilang dari radarsekejap 

masuk meredah kebung durian. Jangan tanya dimana ye☺️✌️

spt thn2 lepas tiba musim buah buahan tempatan dtg lg.  Setahun sekali

pokok. kat kebun cik nor tak menjadi kali ini. Tapi pokok2 arwah ayah kat bukit alhamdulillah walau tak semua. pokok tp. separuh berbuah lebat.

rambutan manggis pun alhamdulillah bykk buah.

bila lambakan buah byk dan pkp pula aduhaiii memang jatuh lah harga buah2

Durian kg bila musim dan lambakan sampai harga sebakul 20, sekilo cuma Rm2.

kepuasan mkn. durian. sendiri ni lain dari  mkn durian. yg beli betul tak. Nak lagi durian. tu kita sendiri yg kutip freshh dari pokok. Boleh pilih yg mana  isi sedapp dan disukai ha haa

sbnya lain mulut lain citarasa. Sb tu arwah toknenek dulu2 dan. mak ayah tanam bsrbagai jenis buah.. ada yg isi putih kuning, lemak manis.

macam2 raso ada. cumanya tak tau nama. apa ☺️ black thorn. ka musang king ka, kucing ttido lah.

mcm2 btk durian yg duri tajam yg xdak duri. yg hijau yg bulat, yg lonjong. 

apapun tetappp besttt sedapp



keringat arwah pak. byk di sini. Pg petang menjaga pokok2 duriannya. 
dan disini jga byk. moment2 indah kami. waktu kanak2 kala musim raja buah.
terjatuh tergolek. semua. ada. Utk sampai. kalau dulu2 utk kesini bkn mudah terpaksa mengharung sungai, bendang, merentas rumah2 org kg, mendaki bukit. Kumpul durian,, bawa balik ke rumah. 
Berjalan kaki  ikut arwah mak. Balik pula mengendong durian. setakat yg mampu
utk. dijual. Dapatlah kumpul duit poket.
Rinduu nya kenangan2 begini... 

yg pastinya setiap kenagan. tetap dihati
terasa kehadiran makpak tersenyum. memandang kami yg masih terus sayanggg akan peninggalan yg satu ini.
syukur kerana masih dpt menikmati kelazatan. buah2 durian. 

13 comments:

  1. Semalam makan durian lagi.. Dapat rasa seulas dari buah yang cantik. Isinya tebal.. memang puas makan walaupun hanya seulas.

    ReplyDelete
  2. Bestnya...ke dusun, kutip hasil tanaman.. durian fresh from dusun..

    ReplyDelete
  3. Sedapnya. naniey tak makan durian lagi tahun ni..

    ReplyDelete
  4. Memang lain mcm rasanya durian yg dikutip,dibuka dikebun sendiri dari yg dibeli...ia fresh..

    ReplyDelete
  5. Betul kak Nor. Rasa durian dusun sendiri lain rasa dia. Orang dulu dulu suka tanam pelbagai jenis tanaman utk anak cucu merasa. Rindu pulak zaman ada dusun durian dulu. Bila durian tak berhasil tebang tanam lain pulak. huhu

    ReplyDelete
  6. rindu plak zaman kecil2 kan.. merasa laaa pegi dusun semua..
    tapi la ni dusun dah kena jual sbb xde sape nak jaga dah

    ReplyDelete
  7. sekarang mudim buah kayu , bestnya kalau ada dudun , nak makan boleh petik fresh dari pokok kan

    ReplyDelete
  8. Sama macam SA la arwah atuk ada tanam pokok durian di lereng2 bukit dan gunung tapi sygnya dah tinggal dah sekarang..x tau la sape yang jaga atau ntah2 hasilnya gugur ke bumi begitu sahaja atau ada orang lain yang ambil tanpa pengetahuan...sayang kan..tapi xde siapa nak pi masuk hutan tu semua memungut hasil

    ReplyDelete
  9. Seronoknya dpt mkn durian di kebun.. dlu kecik2 ada jugak ikut bpk ke kebun durian famili.. skrg dh xde dh sbb pakcik pn dh xde

    ReplyDelete
  10. Nostalgia di kebun. Buat apa pun ingat arwah mak pak.
    Bagus teruskan jaga kebun. Puas itu makan durian yang dikutip sendiri.

    ReplyDelete
  11. Indahnya mengenang memori lama!

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

mai cuci mata dgn gambar2 tart cheese♥️ tempahan hari ahad lepas Alhamdulillah  ex ank murid nk mkn2 inti campur2 4 perisa bluebery, strawbe...