Sunday, 18 April 2021

cekodok pisang sedapp

assalamualaikum

slmt pg semua

alhamdulillah hari ke 7 Ramadhan, melepasi minggu pertama kita menjalani ibadat berpuasa 

sekejap nya masa




  cekodok pisang bulat2 , lembut dan sedapp he hee ada yg bertanya mcmnana bulat2 tu😃😃

sis ni tak kira pisang apa bila beli mesti sedikit simpan utk buat cekodok he hee feberet sepanjang masa 

dan cepat je habis bila masak di rumah kan

sis suka cekodok yg letak sedikit soda bikabonat utk lembutkan dan dpt  hasilnya yg bulat2

tak terlalu manis, cukup manis2 buh pisang. kalau guna pisang emas atau berangan hah sdpnya bau semerbak

tapi jgn letak terlalu banyak nanti rasa dah lain pula kan

dan jdi tak sedapp ha haa

biasa pisang sis lenyek2 kalau malas dan byk blender je tp hanya tambah sedikit air

kalau lenyek tak perlu tambah air

bila adun dengan tepung jgn masuk semua sekali sedikit2 

kalau 5 biji pisang sederhana besar letak tepung 2 cawan dulu

agak lembik baru tambah tepung sikit2 lg

tepung kena lebih bila letak soda utk hasilkan bulat2

sbnya kalau lembik tak boleh pulak nk bulatkan dgn jari jemari he hee

minyak pun kena panas dan banyak

masa jemput dgn jari pula jgn rapat2 nanti melekat dan tak bulat dah



4 comments:

Syaz Rahim said...

alahai sedapnya kak :)

norhidana said...

dah lama tak buat kodok ni kak... asal beli pisang lesap, baru niat nak buat cekodok ni dah dibedal aiyan...

Atiqah Najihah said...

Sedappppp, makan panas panas lagi sedappppppp.

Azhafizah MN said...

cantiknya hasil cekodok pisang akak. bulat bulat comel je jadinya.

 Manusia itu ibarat daun jika tidak gugur ke tanah hari ini suatu hari nanti pasti akan gugur begitulah insan-insan yang kita sayang ...umpa...