Skip to main content

cempedakk ooo cempedak

 assalamualaikum

yeahhhhhooo sukanya tgk anak2 thn 6 petang tadi sebaik semuanya selasai. he hee gembira , gembira jugak ye adik2 tp perjalanan hidupmu masih jauh di hadapan .
apapun kita tunggu dan lihat resultnya nanti okkkk.






esok dah pun jumaat, zassssss masa beredar.
begitu pantas. nak menulis pun mcm suramm sikit he heee malas pun ada. itulah penyakit yg selalu menyerang

tp nampak gambar disini buah cempedak la pulak kan, ha mesti kenai idak.
buah femes dan mabeless ni. emmm dpt mkan yg goreng time petang2 gini sedappppnya aii. kalu org goreng baunya menusuk hidung....wanginya sedapnya
tp mahalnya kan si cempedak ni. sekilo berhinggit-hinggit.
kalu sebiji ..pernah beli cempedak 18 hinggit sebiji.
teringat zaman2 dulu masa zaman sekolah rendah, cempedak ni berlambak-lambak sampai x termakan. pokoknya memang banyak kat kampung ,bila musim buah jenuhlah duk pi angkut, dgn arwah toklong dulu sampai ktorg jemur kasi kering sb sayang nak buang. memang tak termakan dah...arwah tok2 dulu suka tanam cempedak dan durian. nak jual,emm rasanya masa tu tak penah jual kot
Sampaikan anak2 cucu tak termakan. paling sedap dpt makan yg mentah2 ishhhh sedapnya....
skrg pun masih ada pokok2nya cuma taklah dpt hasil cam dulu.
biasa la kan bila tak ada jagaan dan duk jenguk selalu, benda lain la pulak ambik alih. he hee kalu binatang hutan oklah sedekah tp masalahnya manusia yg reti malu, yg hobbynya ambil org punya.
waaaaa yg bestnya tu kita punyalah duk berangan nak tunggu masak tup tup bila pi nak ambik tingaii pokok je hu huuu
sakit hati kan. tak merasalahhh macam dulu2.
duk KL almatnya beli je walau mahal sb nak makan.
yg siap goreng 5 ketul ,RM2 tp blm tentu ok sedspnya. kadang2 bila terlebih masak goreng berminyak-minyaklah. ada tu penah sekali beli mcm nk busuk dah. apakan daya kan



Comments

  1. sedapnya...kegemaran sy jugak. betul skrg cempedak mahal..1kg lebih kurang RM6...kalau besar buah tu tak ke sampai RM20 sebijik...kalau sedap mmg rezeki...sy selalu beli nak yg isi tebal & kuning pekat @ oren...baru syok mkn. Kalau dapat buat kek lapis cempedak cam kak amie tu...wallla....

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    em, sedapnya makan buah cempedak..sedap dibuat cucur atau makan macam tu ja..kulit cempedak tu pun sedap juga dibuat sayur atau jeruk..arwah nenek dulu rajin buat..sedap..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...sara..lahai bak kak umie sepiring....=)

    ReplyDelete
  4. Aslmkum Mamasaranur

    rasanya dah lama tak mkn buah cempedak....
    kalau cempedak goreng buat minum ptg sedapnya.

    ReplyDelete
  5. Alahai sedap tu cekodok cempedak...ada resepi k? Kat rumah ni ada cempedak yg belum tergoreng...masih mencari resepi batter.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Sedapnya cucur cempedak buat minum petang. Kalau sebelah utara ni, isi cempedak pun di makan dengan pulut dan cara penyediannya sama seperti pulut durian.

    ReplyDelete
  7. uuuu...nangis la mcm ni...buah paberet ni...mana nk cari kat KL ni??? huhuhu....

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…