iklan

Thursday, 12 September 2013

cempedakk ooo cempedak

 assalamualaikum

yeahhhhhooo sukanya tgk anak2 thn 6 petang tadi sebaik semuanya selasai. he hee gembira , gembira jugak ye adik2 tp perjalanan hidupmu masih jauh di hadapan .
apapun kita tunggu dan lihat resultnya nanti okkkk.






esok dah pun jumaat, zassssss masa beredar.
begitu pantas. nak menulis pun mcm suramm sikit he heee malas pun ada. itulah penyakit yg selalu menyerang

tp nampak gambar disini buah cempedak la pulak kan, ha mesti kenai idak.
buah femes dan mabeless ni. emmm dpt mkan yg goreng time petang2 gini sedappppnya aii. kalu org goreng baunya menusuk hidung....wanginya sedapnya
tp mahalnya kan si cempedak ni. sekilo berhinggit-hinggit.
kalu sebiji ..pernah beli cempedak 18 hinggit sebiji.
teringat zaman2 dulu masa zaman sekolah rendah, cempedak ni berlambak-lambak sampai x termakan. pokoknya memang banyak kat kampung ,bila musim buah jenuhlah duk pi angkut, dgn arwah toklong dulu sampai ktorg jemur kasi kering sb sayang nak buang. memang tak termakan dah...arwah tok2 dulu suka tanam cempedak dan durian. nak jual,emm rasanya masa tu tak penah jual kot
Sampaikan anak2 cucu tak termakan. paling sedap dpt makan yg mentah2 ishhhh sedapnya....
skrg pun masih ada pokok2nya cuma taklah dpt hasil cam dulu.
biasa la kan bila tak ada jagaan dan duk jenguk selalu, benda lain la pulak ambik alih. he hee kalu binatang hutan oklah sedekah tp masalahnya manusia yg reti malu, yg hobbynya ambil org punya.
waaaaa yg bestnya tu kita punyalah duk berangan nak tunggu masak tup tup bila pi nak ambik tingaii pokok je hu huuu
sakit hati kan. tak merasalahhh macam dulu2.
duk KL almatnya beli je walau mahal sb nak makan.
yg siap goreng 5 ketul ,RM2 tp blm tentu ok sedspnya. kadang2 bila terlebih masak goreng berminyak-minyaklah. ada tu penah sekali beli mcm nk busuk dah. apakan daya kan



7 comments:

  1. sedapnya...kegemaran sy jugak. betul skrg cempedak mahal..1kg lebih kurang RM6...kalau besar buah tu tak ke sampai RM20 sebijik...kalau sedap mmg rezeki...sy selalu beli nak yg isi tebal & kuning pekat @ oren...baru syok mkn. Kalau dapat buat kek lapis cempedak cam kak amie tu...wallla....

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    em, sedapnya makan buah cempedak..sedap dibuat cucur atau makan macam tu ja..kulit cempedak tu pun sedap juga dibuat sayur atau jeruk..arwah nenek dulu rajin buat..sedap..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...sara..lahai bak kak umie sepiring....=)

    ReplyDelete
  4. Aslmkum Mamasaranur

    rasanya dah lama tak mkn buah cempedak....
    kalau cempedak goreng buat minum ptg sedapnya.

    ReplyDelete
  5. Alahai sedap tu cekodok cempedak...ada resepi k? Kat rumah ni ada cempedak yg belum tergoreng...masih mencari resepi batter.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Sedapnya cucur cempedak buat minum petang. Kalau sebelah utara ni, isi cempedak pun di makan dengan pulut dan cara penyediannya sama seperti pulut durian.

    ReplyDelete
  7. uuuu...nangis la mcm ni...buah paberet ni...mana nk cari kat KL ni??? huhuhu....

    ReplyDelete

kata-kata manis