Skip to main content

Ujian itu





“Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu dengan sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta, hilangnya jiwa, dan sedikitnya buah-buahan…(Surah al-Baqarah : 155)
Berat beban yang ditanggung oleh jiwa ibarat sebuah lori yang sedang membawa muatan yang melebihi had yang dibenarkan, merangkak-rangkak mendaki bukit. Di jalan yang rata pula bisa dikalahkan oleh kenderaan yang lebih kecil  kelajuannya. 
Bagaimana berat rasa yang ditanggung oleh jiwa bergantung kepada tahap kemampuan seseorang menyerapnya. Apabila seseorang itu gagal menyerap beban dijiwanya akibat ujian yang sedang ditimpakan ke atasnya, makan tekanan dijiwanya akan bertambah berat. Semakin lama beban yang ditanggung itu semakin bertambah sehingga jiwanya tidak mampu menanggung lagi bebanan yang ada. Derita sungguh menanggungnya, ibarat kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Mata-mata banyak sekali yang melihatnya. Ada yang simpati, ada yang kehairanan, malah ada juga yang tidak ambil peduli. Namun, orang yang menanggungnya lebih hebat dari yang melihatnya.

Comments

  1. Hanya kekuatan iman sahajalah yang mampu mengatasi segala dugaan dan ujian itu. Ikhtiar, usaha & tawakal....

    ReplyDelete
  2. Moga mamasaranur sabar dg ujian dan dugaan sakit yg ditanggung.ikhtiar dan terus berdoa agar diberikan kekuatan dan semboh dengan segera...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Mamasya
      insyaallah ,,,dan alhamdulillah

      Delete
  3. Allah sayangkan hambaNya sbb tu Allah bg ujian ikut kemampuan kita....moga setiap ujian kita tabah hadapinya....=)

    ReplyDelete
  4. Moga Allah permudahkan urusan mamasara dan di beri kekuatan untuk menghadapi..amin

    ReplyDelete
  5. manusia x kan lari drpd ujian Allah s.w.t kak....harap apa pun dugaan yg dtng...akak tabah dan sabar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Syifa, ujinnya buat kita lebih tabah
      tq

      Delete
  6. Allah hanya menguji kita setakat kemampuan yang kita ada sahaja.bila saja nampak gambar katil tu,kadang2 kita rasa,kita pun tak sekuat orang yang berada di atasnya!

    ReplyDelete
  7. Setiap ujian yg diberi untuk menguji kesabaran kita... Semuga mamasaranur tabah menghadapinyer...

    ReplyDelete
  8. sabar dengan setiap dugaan, insyaalah ada kemanisan di kemudian hari

    ReplyDelete
  9. Hadapi nya dgn cekal dan sabar...semoga semuanya baik2 aja ya mamasara

    ReplyDelete
  10. semoga akak tabah menghadapi dugaan. mudah-mudahan segalanya kembali seperti sediakala secepat mungkin.

    ReplyDelete
  11. Syafakillah...Allah beri ujian pada kita dengan kadar yang mampu kita tampung..Allah lebih mengerti..mudah-mudahan kekuatan akan hadir secara tak langsung bila musibah sedang berdamping dengan kita..moga akak cepat sembuh..

    ReplyDelete
  12. moga cepat sembuh mama..ALLAH sentiasa syg pada hambanya..smoga kita sentiasa tabah mghadapi ujianya..

    ReplyDelete
  13. akak doakan nuri sabar dengan ujianNYA ya... moga diberi kekuatan agar mampu menempuh segalanya...
    moga cepat semboh..

    ReplyDelete
  14. nuri masuk ward ker..kak zu doakan nuri cepat sembuh..bykkan berehat yer

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah
    dah keluar wad k zu Ptg isnin lepas cuma rawatan susulan shj nanti

    tqq Ros

    tq k.madiha, insyaallah

    tq Zila

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…