iklan

Friday, 17 February 2012

bingka pandan @ kuih Bengkang

assalamualaikum semua

semoga hari ini kita semua dlm keadaan sehat sejahtera.
kalau x sehat camne nak masak2 kan he he 

ALHAMDULILLAH, syukur kerana kesihatan yg baik inilah daku mampu sediakan kuih kegemaran suami tercinta he he Kuih Bingka pandan ataupun dah biasa panggil kuih ni bengkang. Bengkang ni dulu2 mak selalu buat utk kitaorg. Masak dlm periuk guna api atas bawah tu, cara lama he he dapur kayu lak tu, atas tutup periuk tu letak sabut kelapa kan. Tp sedapnya tak terkata, kerak dia yg sedap tu hihi..
Rindu dgn bengkang mak huhuu skrg mana nak rasa lg sendiri bikin guna oven je..
Bila tanya katanya dulu wat tak letak telur cam skrg nape yek...tp tetap lembut je.


Banyak kali dah wat bengkang ni sb my hubby memang suke sgt, wat sarapan pagi pun ok. Dan pernah gak belajar wat kuih ni di Bagus dgn seorang Cheff. Tp yg kali ni ikut resepi cheff Kak Madiha. Tengok kat Fotopages, Cantik sgt bingka pandan k.madiha ni terus jatuh cinta nak memcuba he he wlpun tak sama yg penting rasanya memang sedap dan lembut. TQ ye K.Madiha. Nak link tak blh nak buka pula. Resepi ni memang dah salin dulu kat buku masak kesayanganku itu.

bingka pandan

resepi c/p dari k.Madiha Fotopages

Bahan2

10 helai daun pandan ~ hiris halus & blend dengan 1 cawan air ~ perah ambil pati jadikan 1 cawan
3 cawan santan (jumlah cecair iaitu santan & jus pandan = 4 cawan)
4 - 5 biji telur gred A (kalau telur kecik.. buh 6 biji)
1 3/4 cawan gula
3 cawan tepung gandum
secubit garam
Bijan ~ disangai (ku tak bubuh)

Cara
1. Masukkan telur, gula & garam dalam satu bekas & kacau guna whisker hingga rata...
2. Terus masukkan santan & jus pandan dan kacau lagi hingga gula larut.
3. Masukkan tepung gandum secawan demi secawan dan kacau hingga rata.
4. Panaskan oven 175 - 180C & lengserkan keseluruhan dalaman acuan berlubang dengan 3 sudu besar minyak masak. (boleh juga guna acuan lain... tp masa membakar agak2lah yer..
5. Tapis adunan ke dalam bekas lain dan tuangkan ke dalam acuan.
6. Bakar guna api bawah selama 30 minit kemudian keluarkan kuih dan tabur bijan dan sambung bakar lagi dengan api atas & bawah selama 35 - 40 minit lagi atau sehingga masak.
7. Sejukkan terlebih dulu sebelum memotong.

























ok setakat ini. 

TERIMA KASIH SEMUA



3 comments:

  1. salam, bengkang bakar cara tradisi mmg sedapkan dan wangi. payah dah la nak jumpa ...

    http://alamroon.blogspot.com/2012/02/kerabu-keladi-bunting.html

    ReplyDelete
  2. ye la ...mak2 kita dulu buat bengkang xyah boh telo..ttp lembut...santan demer pure ..cukup lemaknya..hehehe

    ReplyDelete
  3. mak saya pangil bengkang hahaha... sy panggil bingka tepung (^__^)v

    ReplyDelete

kata-kata manis