iklan

Saturday, 29 March 2014

kek minyak



ASSALAMUALAIKUM

bersua lagi...alhamdulillah. masih ada kesempatan diberi olehNya
cuti persekolahan seminggu hampir berlalu sudah, hanya lg sehari rutin biasa bermula.
Pantaskan ianya berlalu, 5 hari di kampung lg x terasa. Siang malam mcm2 kehulu kehilir.
macam2 agenda , ada yg sempat dan ada yg masih tertunda. Sb mak berhajat sgt nk wat kenduri tahlil, penuhi hajat mak dulu. Makan ala kadar, yg penting doa. 
Nak jln2 bercuti lglah. .x berkesempatan pun.

  

Yg sempat baking kek minyak ni
He hee
wat makan2 ,ada ramai anak2 buah yg boleh tolong habiskan
kek yg agak  mudah dan ringkas. sebab kat kampung tak ada mixer kita guna blender je lah. 
alhamdulillah ,hasilnya puashati.



Sumber resepi  linapg tqqqq Lina

kek minyak

bahan-bahan
5 biji telur
1 cawan gula halus
1 sb overlate
1 cawan minyak
1/2 cawan susu pekat
2 cawan tepung gandum
1 st baking
1 st esen vanila
pewarna

cara-cara

1. pukul kembang telur dan gula ( sy guna blender)
2. masukkan ovellate pukul kembang lagi
3. masukkan susu pekat
4. masukkan minyak dan vanila
5.akhiri dgn tepung- yg ni guna senduk sahaja
kaut balik hingga sebati
6.warnakan 
7.bakar dlm 45 minit


6 comments:

  1. Kek simple tp sedap kan?sesuai untuk minum petang bersama keluarga..

    ReplyDelete
  2. tgh meletop kek minyak ni...sana sini ada je yg try...sohih sedap ni...kemer je blom sampei seru lagik...hihi..kak nuri buat tu nampak beno moistnya...ajenye mengancam!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sara...dri jauh dh npak colourpul kek tu...smpurna marblenya...kita pun ada 5 kek duk mnunggu dlm forder tu...bila nk update...huhuu...

    ReplyDelete
  4. bleh guna blender gak ekk..nnt nk try..kdg2 tu males nk guna mixer klu dh lama tersimpan rapi lam kabinet hihii.. sedap kan kek minyak nii..mmg simple sgt^_^

    ReplyDelete
  5. cantik kaler kek tu kak..sya pun dah pernah buat..memang lembut dan sedap..

    ReplyDelete
  6. menarik ni...sy suka yg senang2. bila2 nanti nak cuba lah. lama dah ingin nak buat tapi tak terbuat2

    ReplyDelete

kata-kata manis