Skip to main content

kek minyak



ASSALAMUALAIKUM

bersua lagi...alhamdulillah. masih ada kesempatan diberi olehNya
cuti persekolahan seminggu hampir berlalu sudah, hanya lg sehari rutin biasa bermula.
Pantaskan ianya berlalu, 5 hari di kampung lg x terasa. Siang malam mcm2 kehulu kehilir.
macam2 agenda , ada yg sempat dan ada yg masih tertunda. Sb mak berhajat sgt nk wat kenduri tahlil, penuhi hajat mak dulu. Makan ala kadar, yg penting doa. 
Nak jln2 bercuti lglah. .x berkesempatan pun.

  

Yg sempat baking kek minyak ni
He hee
wat makan2 ,ada ramai anak2 buah yg boleh tolong habiskan
kek yg agak  mudah dan ringkas. sebab kat kampung tak ada mixer kita guna blender je lah. 
alhamdulillah ,hasilnya puashati.



Sumber resepi  linapg tqqqq Lina

kek minyak

bahan-bahan
5 biji telur
1 cawan gula halus
1 sb overlate
1 cawan minyak
1/2 cawan susu pekat
2 cawan tepung gandum
1 st baking
1 st esen vanila
pewarna

cara-cara

1. pukul kembang telur dan gula ( sy guna blender)
2. masukkan ovellate pukul kembang lagi
3. masukkan susu pekat
4. masukkan minyak dan vanila
5.akhiri dgn tepung- yg ni guna senduk sahaja
kaut balik hingga sebati
6.warnakan 
7.bakar dlm 45 minit


Comments

  1. Kek simple tp sedap kan?sesuai untuk minum petang bersama keluarga..

    ReplyDelete
  2. tgh meletop kek minyak ni...sana sini ada je yg try...sohih sedap ni...kemer je blom sampei seru lagik...hihi..kak nuri buat tu nampak beno moistnya...ajenye mengancam!

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum sara...dri jauh dh npak colourpul kek tu...smpurna marblenya...kita pun ada 5 kek duk mnunggu dlm forder tu...bila nk update...huhuu...

    ReplyDelete
  4. bleh guna blender gak ekk..nnt nk try..kdg2 tu males nk guna mixer klu dh lama tersimpan rapi lam kabinet hihii.. sedap kan kek minyak nii..mmg simple sgt^_^

    ReplyDelete
  5. cantik kaler kek tu kak..sya pun dah pernah buat..memang lembut dan sedap..

    ReplyDelete
  6. menarik ni...sy suka yg senang2. bila2 nanti nak cuba lah. lama dah ingin nak buat tapi tak terbuat2

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…