Skip to main content

kek pisang gebu dan sedapp

assalamualaikum

hari yg sangat memenatkan jiwa dan perasaan tppppppp tetap nk update jg entry dan gambar2 tertunggak ni. Semakin hari semakin bertambah kebuzyan.
 24 jam masih tak cukup rasanya hu huuu

Apapun syukur alhamdulillah masih ada kudrat utk terus melangkah. Selagi terdaya dan selagi diperlukan khidmat dan tenaga. 

Kek pisang gebus ni ank buah yg selalu suruh buat sb anak2nya memang suker sesangat. Ada sorang ank bujangnya hantu kek pisang he heee kalu ada seketul depan mata sekjap je dia duk ulang2 korek. Ibunya simpan dlm peti ais balik sekolah je kelaparan memang kek ni lah dia cari dulu. Bertuah kan anak sorang ni @ cucu pangkatnya he hee.



resepi cp dari blog  http://jintanmanis.com/kek/207-kekpisanggebu
tq very2 much sb share resepi sedap ni


kek pisang

bahan-bahannya

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat 
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur

caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam. 

4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, 



selamat mencuba.

Comments

  1. kek pisang mmg sentiasa kek yg best...!

    ReplyDelete
  2. Lama tak buat kek pisang sendiri...kek pisang yg cantik kalau nampak urat2 tu kan...

    ReplyDelete
  3. Sedapnyaaa...teringin la pulak

    ReplyDelete
  4. bestnya, saya suka makan je tapi tak penah try buat sendiri hehe

    ReplyDelete
  5. terliur tengok :)


    saya dah update... hari malang saya...

    ReplyDelete
  6. Pergghhh memang gebuss sungguh akak tengok kek pisang tu... kalau masuk mulut akak lagi gebuss tu ehe :D

    ReplyDelete
  7. Memang sesuai ngan namanya..sungguh gebus dan lembutt...urat2 pisang pun byk tuh...sangat terasa pisangnya...sedapnya..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...Sedapnya kek pisang..peberet ni lagi2 klu time buat tu dapat ilusi urat2 pisang tu..lagiiiii seronok....

    ReplyDelete
  9. Selamat petang Mama Sara Nur.... menariknya hidangan dia...ada kek pisang gebu yang sedap, ada bunga melati yang harum mmmmmm!!!!

    ReplyDelete
  10. salam sara, mmg gebu kek ni kan.

    ReplyDelete
  11. Aslmkum Mamasaranur
    nampak gebus sekali kek pisang itu....sedapnya dpt buat minum ptg

    ReplyDelete
  12. Salam..kunjungan balas ke sini..kite pun dh cuba kek ni..mmg gebu dn senang disediakan..:-D

    ReplyDelete
  13. layan mata kak zu kak dapur nuri jap..nak buat sendiri malas...

    ReplyDelete
  14. gebuss kak...mesti laju je ni..hehe

    ReplyDelete
  15. Sedapnya kek pisang...dah lama tak merasa kek pisang gebu....nak jugak...

    ReplyDelete
  16. sedap..suka sgt kek pisang..bau wangi dh menusuk kalbu nih ^^

    ReplyDelete
  17. kek pisang mmg tak jemu dimakan...bule abih sekelip mata!

    ReplyDelete
  18. Sedapnya.....ada masa nak try buat jugaklah....

    ReplyDelete
  19. Lama akk xbuat kek pisang.. Nmpak sedapla nuri..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…