Skip to main content

terima kasih MALAYSIA

"Tidak bersyukur pada ALLAH siapa yang tidak pandai bersyukur(berterima kasih) kepada sesama manusia"
<Al Hadis>




Assalamualaikum

Hari ni tak ada cerita masak2 atau family sekali sekala ubah topik lak ye... nak sebarkan semangat patriotik sikit. 
Rasanya semua kita yg hari2 tgk TV  ada dengar lagu ni kan...paling tidak bila malam sbnya siang duk bekerja. jom layan dan hayatinya sbnya kita semua  rakyat MALAYSIA .
TERIMA KASIH sbgai tanda kita mensyukuri nikmat dikecapi...

petikan dari buku mencari ketenaNgan jiwa 
oleh KH. ABDULLAH GYMNASTIAR


"BANYAK HAL YG MEMBUAT KITA TENGGELAM DALAM PENDERITAAN DISEBABKAN KITA KURANG MENSYUKURI NIKMAT ALLAH SWT.
DAN ALLAH AKAN MENUTUP PINTU REZEKI BAGI ORG2 YG KUFUR NIKMAT...JIKA PINTU REZEKI SUDAH DITUTUP MAKA MEREKA TIDAK AKAN PERNAH MERASAKAN KETENTERAMAN DAN KENIKMATAN HIDUP DIDUNI INI MAHUPUN DI AKHIRAT KELAK"

jom layan


Terima Kasih Malaysia

Kiniku nikmati kehidupan yang selesa

Dibentuk oleh mereka yang penyayang

Hari silih ganti kami maju ke hadapan
tak kira apa jua halangan


Chorus
Terima kasih ku ucapkan padamu
Atas nikmat yang diberi padaku
Terima kasih ku ucapkan padamu
Kerna aman sentosa selalu



Kita dididik serta dipimpin
Agar kita semua tidak keciciran
Kita terus berusaha sedaya upaya
Agar menjadi insan yang berguna



Ulang Chorus


Terima kasih ku ucapkan padamu

Atas nikmat yang diberi padaku

Terima kasih ku ucapkan padamu

Kerna aman sentosa selalu


Kita dididik serta dipimpin

Agar kita semua tidak keciciran

Kita terus berusaha sedaya upaya

Agar menjadi insan yang berguna





Comments

  1. Memang semangat patriotik sungguh ni..
    bertuah kita duduk di bumi malaysia yang aman dan sentiasa terhindar dari bencana... kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he Nani anak MALAYSIA sejati
      betul betul sgt2 bertuah kita ni kan

      Delete
  2. Bagus utk membangkit kan semangat patriotik kan Kak?? anak sy suka dgr lagu ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 memang suker ,anak2 akak kat taska kalu suh nyanyi memang semangat diorg tau he he

      Delete
  3. Bangga menjadi rakyat Msia...aman harmoni.....anak-anak dpt belajar dg baik....byk kemudahan ya dpt dirasa. cuba bandingkan dg negara jiran....atau negara lain yg susah......bersyukur kita rakyat Msia.
    terimakasih Msia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kan Mamasya...segalanya kalu nak dibandingkan dgn negara lain yg macam2 berlaku
      kita disini cuma sedikit je diberi ujian...alhamdulillah syukur padaNya kerana dilhirkan dibumi bertuah ini

      Delete
  4. amboi.. patriotik sungguh mama sara nur ni.. bagus2.. saya pun bangga jadi anak malaysia.. :)

    ReplyDelete
  5. patriotik yer hari nie..hehehe

    ReplyDelete
  6. wah...mama Sara Nur...siap dgn sari kata lagu lg...tp anak2 fiza mmg penggemar lagu ni...sekali dgn wan diaorg sekali...ha ha ha

    ReplyDelete
  7. suke dgn dgn makna lagu nie ..
    banyak pengisisan ! ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…