Skip to main content

serimuka pulut jagung

Assalamualaikum
Hari ni nak kongsi cerita tentang kuih serimuka pula ye. ada seri tak he he 
Lama tak makan kuih yg seri2 ni buat lglah lama dah tak buat. Cuma bila cuti 3 hari lepas terjadilah serimuka ni. Terlebih rajin kununnn he he 
Walahal makannya bukan ramai pun kita and en asben je layan. Anak2 memang tak sentuh pun nengoknya. Buat seloyang tinggal sepring je kat umah yg lain tu kasi jiran belakang sepiring dan jiran sebelah sepiring....alhamdulillah rezeki diorg dptlah merasa kan.

Sebenarnya teringin nak buat serimuka pandan tp lain pulak tukarnya ke jagung sb malas nak ambik daun pandan. Resepi macam biasa la kan skodeng di google cari2 yg rasa berkenan.


Hasilnya inilah Serimuka jagung yg sedap ni. Meh la rasa ..

resepi dari blog http://kurniaanmu.blogspot.com... asal resepi kak Rusnah Fotoages
tqqq Arah dan kak rus


PULUT SERIMUKA JAGUNG

Bahan-bahannya
11/2 cawan pulut(guna 2 cawan)
11/2 cawan santan sederhana pekat
sedikit garam

basuh , tos dan dikukus  dalam 1/2 jam

bahagian atas
  • 2 biji telur
  • 1/3 cwn gula pasir
  • 1/2 cwn santan pekat
  • 1/3 cwn susu cair-x letak tp ganti dgn santan 
  • 2 sb tepung gandum
  • 1 sb tepung custard
  • sedikit garam dan vanilla
  • sedikit pewarna kuning
  • 2 sb jagung cream

Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit. 

Comments

  1. Salam mamasara....nampak sedap la serimuka jagung itew....dah lama gue tak membuatnya...

    ReplyDelete
  2. salam mamasara hee tercium wangi serimuka ni terus terbang kesini nak bodek mana tau dpt sepotong heeee

    ReplyDelete
  3. Wanginya kak.....smpi sini ha bau jagung.....ada lgi...? Bole buat sarapan....:-)

    Akak, sory sngt2....gift x dpt pos lgi....tgh tggu add yg no.1 tu....+ bzy skit mnggu nie....insyallah mnggu depan sy poskan....sory ye.....

    ReplyDelete
  4. Aduhhhh...k.gee betul2 tergoda laaa seri muka jagung.... nyam2x

    ReplyDelete
  5. sedapnyerr... serimuka mmg feberet akak.. tak pernah buat lgi versi jagung.. mesti best kan bila tergigit jagung tu..

    ReplyDelete
  6. alaaahai..ada jagung2 ni kita suka sangat..

    ReplyDelete
  7. Sedapnyerrr kak...kalaulah kita berjiran kan best...huhuhu...ni yg buat fiza lapaq pulut plak ni...arghh...dapnyer...

    ReplyDelete
  8. dapat utk minum petang ni alahai sedapnyaaa...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…