iklan

Wednesday, 30 January 2013

serimuka pulut jagung

Assalamualaikum
Hari ni nak kongsi cerita tentang kuih serimuka pula ye. ada seri tak he he 
Lama tak makan kuih yg seri2 ni buat lglah lama dah tak buat. Cuma bila cuti 3 hari lepas terjadilah serimuka ni. Terlebih rajin kununnn he he 
Walahal makannya bukan ramai pun kita and en asben je layan. Anak2 memang tak sentuh pun nengoknya. Buat seloyang tinggal sepring je kat umah yg lain tu kasi jiran belakang sepiring dan jiran sebelah sepiring....alhamdulillah rezeki diorg dptlah merasa kan.

Sebenarnya teringin nak buat serimuka pandan tp lain pulak tukarnya ke jagung sb malas nak ambik daun pandan. Resepi macam biasa la kan skodeng di google cari2 yg rasa berkenan.


Hasilnya inilah Serimuka jagung yg sedap ni. Meh la rasa ..

resepi dari blog http://kurniaanmu.blogspot.com... asal resepi kak Rusnah Fotoages
tqqq Arah dan kak rus


PULUT SERIMUKA JAGUNG

Bahan-bahannya
11/2 cawan pulut(guna 2 cawan)
11/2 cawan santan sederhana pekat
sedikit garam

basuh , tos dan dikukus  dalam 1/2 jam

bahagian atas
  • 2 biji telur
  • 1/3 cwn gula pasir
  • 1/2 cwn santan pekat
  • 1/3 cwn susu cair-x letak tp ganti dgn santan 
  • 2 sb tepung gandum
  • 1 sb tepung custard
  • sedikit garam dan vanilla
  • sedikit pewarna kuning
  • 2 sb jagung cream

Pukul telur bersama gula sebati kemudian masukkan bahan yang lain.Kacau sebentar di atas api bagi naik wap sahaja kemudian tuangkan ke atas pulut dan teruskan mengukus lagi 20 minit. 

8 comments:

  1. Salam mamasara....nampak sedap la serimuka jagung itew....dah lama gue tak membuatnya...

    ReplyDelete
  2. salam mamasara hee tercium wangi serimuka ni terus terbang kesini nak bodek mana tau dpt sepotong heeee

    ReplyDelete
  3. Wanginya kak.....smpi sini ha bau jagung.....ada lgi...? Bole buat sarapan....:-)

    Akak, sory sngt2....gift x dpt pos lgi....tgh tggu add yg no.1 tu....+ bzy skit mnggu nie....insyallah mnggu depan sy poskan....sory ye.....

    ReplyDelete
  4. Aduhhhh...k.gee betul2 tergoda laaa seri muka jagung.... nyam2x

    ReplyDelete
  5. sedapnyerr... serimuka mmg feberet akak.. tak pernah buat lgi versi jagung.. mesti best kan bila tergigit jagung tu..

    ReplyDelete
  6. alaaahai..ada jagung2 ni kita suka sangat..

    ReplyDelete
  7. Sedapnyerrr kak...kalaulah kita berjiran kan best...huhuhu...ni yg buat fiza lapaq pulut plak ni...arghh...dapnyer...

    ReplyDelete
  8. dapat utk minum petang ni alahai sedapnyaaa...

    ReplyDelete

kata-kata manis