Skip to main content

balik kampung...cuti-cuti Malaysia

assalamualaikum 

alhamdulillah...bersua kembali ye, syukur padaNya..kerana kembali sehat setelah 2 hari  diam bawah selimut sb dilanda deman selsema selepas kena hujan balik dari MAHA Serdang khamis tu.

hari ni yeahhhhhhhh agak lega dan mood pun sangat gumbira sb pertamanya cuti2 Malaysia dan keduanya nak balik ke kampung halaman lusa.
sukernya tak sabar nak menikmati buah2 doyan, rambutan , manggis dan langsat yg tgh masak ranum
mesti pulun habis-habisan si manggis kali ni, tak kiralah 
doyan jg kena layan sb kali ni mak bgtau doyan kat bukit memang sgt menjadi ,lama dah tak rasa doyan bukit ni sejak bertahun bila pak dah tak nak jga dan tiapkali musim buah kena pajakkan kat org.

gambar  google 

sedap oooo doyan ni asli punya isinya mcm2 kuning putih yg tebal nipis  semua ada dan penting sekali byk  kenangan manis dolu2 masa zaman sekolah duk pi angkut dari atas bukit merentasi bendang, sungai utk sampai ke rumah. Banyak tak terkira jasanya pada keluarga kami..
hasil jerit perit ayahanda mengusahakan pokok2 durian kawasan bukit. Bukan mudah sebenarnya ...ooh kalu nak dicerita memang panjang lebar.


Swiss-Garden Golf Resort & Spa Damai Laut


Swiss-Garden Golf Resort & Spa, Damai Laut 



ok inilah tempat cuti-cuti Malaysia kami sekeluarga kali ini.
nanti n3 ceritanya ye

ok jumpa lagiii

Comments

  1. MamaSara, seronoklah balik kampung makan deghoyan ni.. yang paling seghonok tu haaaa.. Swiss Garden damai Laut, fuhhhhhhhhhhhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhhh seronok he he dua2 seronok Sari

      Delete
  2. Salam Mamasara...
    Seronok tu balik kampong...jangan lupa buat durian crepe yea..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahel tu la siap salin resepi crepe dah he he kot2 ada rajin blhlah try nanti

      Delete
  3. bestnya balik kampung..
    seronok dapat makan durian..betul nak usahakan durian ni bukannya mudah..
    arwah bapa pun dulu ada tanam..

    ReplyDelete
  4. bestnya orang ada kg... sronok bila musim buah...hehehee..

    ReplyDelete
  5. Kak...sy memang hantu durian..hehe
    best nya coti2 Malaysia...
    anak2 pun seronok kan....:)

    ReplyDelete
  6. aida memang teringin nak gi damai laut ni.
    tak terlaksana lagi keinginan tu :-(

    ReplyDelete
  7. doyan bukit mmg sedap...ucu pernah makan 15thn yg lalu..lamakan.masa tu pegi selama perak (rasanye lah..)rmh kawan.rmh kwn ni betul2 dekat dgn kt hutan..sumber air pun dari bukit...mula2 seram jugaklah tapi doyan punya pasal...peeggghhh sampai sana dlm pkl 4 pgi terus pulun durian. kenangan btul..

    selamat bercuti yer nurin....bessstttnye ..

    ReplyDelete
  8. Selamat bercoti dan menikmati hasil alam....

    ReplyDelete
  9. Salam singgah...bestnya blk kg mkn duyan..kita pun tringin nak blk kg..hubby xleh cuti..ujung tuhn bz katanya..hu

    ReplyDelete
  10. Aslmkum mamasaranur.
    bestnya ada dusun durian sendiri....puas dpt mkn bila menjadi.
    slmt balik kg...dan slmt bercuti

    ReplyDelete
  11. slamat bercuti mama..simpankan durian sikit kt kita:)

    ReplyDelete
  12. kebun sendiri yer kat kg... bestnya ade durian...

    ReplyDelete
  13. Mamasara, cuti2 Malaysia yer.. tu siap dpt posing dgn ying lagi. ..

    ReplyDelete
  14. musim durian la ni.... selamat bercuti ye...

    ReplyDelete
  15. wahhh..selamat bercuti..
    (biskut mazola nmpk sedap la!)

    ReplyDelete
  16. gembiranya dalam haAAti..selmat bercuti kak, cute girl kat atas tu..

    ReplyDelete
  17. wah bestnya kak sara..saya dah abis cuti..nampaknya tahun depan lah cuti2 malaysia saya..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…