Skip to main content

semperit...yg wajib ada

 assalamualaikum

Selamat menjalani ibadah puasa di bulan ramadan yg mulia ini...alhamdulillah syukur diatas segalanya
semoga ibadah puasa kita kali ini lebih sempurna... 


alhamdulillah ada kesempatan ni bolehlah turun ke dapur buat sedikit persediaan kan...walau sesibuk macamanapun kadangkala teringin nak membuat biskut2 raya sendiri . teringat masa zaman2 sklah rendah dulu mesti berlawan dgn kawan2 mak siapa yg dah buat kuih raya, berapa jenis dah...suker sgt masa tu. Biasanya dulu kuih2 tradisional macam baulu, kuih bakar ( bangkit), dan agar2 kering, dan paling feberet kuih putu kacang...semuanya buat bersama-sama dgn arwah tok, toklong. mak tukang bancuh kita tolong2 je...semperit bunga, maamur, buat dgn kakak2 pula
tiap tahun mesti ada biskut satu ni, tak sah kalu tak ada...anak2 pun suka dah. resepi semperit ni macam2 versi kan kalu goggle macam2 keluar ada yg letak tepung gandum lebih dan ada yg letak tepung kastad utk nampak kuning.
boleh je cuba yg mana berkenan. kalu ikut SIL semperitnya lebih tepung gandum dan lebih ranggup tp mama lebih suka semperit tepung jagung ni sb lebih gebu cuma lecehnya senang berderai.
sempat jg kenen resepi turun temurun kakak sulongku yg mana belajar dulu2 masa zaman dia anak dara. cuma bezanya dia sukat guna gelas tp boleh je kan guna cawan..

SEMPERIT

BAHAN-BAHAN
oleh mamasaranur

1  1cawan mentega -lebih sedap guna planta dlm tin
3/4 cawan gula icing
1 cawan tepung gandum,
2 cawan tepung jagung-dlm tin
1 cawan tepung ubi
1 sudu kecil esen vanilla
2 kuning telor
ceri merah ~ hiasan

CARA CARANYA

adun sebati mentega , gula icing dan telur kuning kemudian  bolehlah
Masukkan 3 jenis tepung yang telah di ayak ~  kalu agak lembik tambah tepung jagung sikit2 takkala nak menekan tu ye
Masukkan dalam acuan semperit dan tekan ke atas loyang, letak ceri merah
Bakar selama 15 minit pade suhu 170 C.

SELAMAT BERPUASA

Comments

  1. salam mama,
    mmg kuih nie wajib ada..zila pun pagi2 tadi sempat buat jgk..dapat la seadunan..ank sibuk sgt nk mkn kuih semprit..he hhee mcm2 resepi ada kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zila pun sama ekkk he he anak akak pun suker

      Delete
  2. cntik kelopak dahlia tu.yg putih tu sy pggl bskt bunga cina

    ReplyDelete
  3. hehe..sy x rajin nak buat kuih..sebab rumah pun x dan nak kemas lg ni huwaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun x rajin dik tp kena buat2 rajin
      samalah rumah blm apa2 lg...masih bersepah hu hu

      Delete
  4. Salam mamasara.kuih semperit antara kuih raya yg femes....bak kata mamasaranur wajip ada..

    ReplyDelete
  5. salam.. aritu sya wat kuih ni.. uwaaa berderai tepi2 biskut tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…