iklan

Friday, 10 August 2012

semperit...yg wajib ada

 assalamualaikum

Selamat menjalani ibadah puasa di bulan ramadan yg mulia ini...alhamdulillah syukur diatas segalanya
semoga ibadah puasa kita kali ini lebih sempurna... 


alhamdulillah ada kesempatan ni bolehlah turun ke dapur buat sedikit persediaan kan...walau sesibuk macamanapun kadangkala teringin nak membuat biskut2 raya sendiri . teringat masa zaman2 sklah rendah dulu mesti berlawan dgn kawan2 mak siapa yg dah buat kuih raya, berapa jenis dah...suker sgt masa tu. Biasanya dulu kuih2 tradisional macam baulu, kuih bakar ( bangkit), dan agar2 kering, dan paling feberet kuih putu kacang...semuanya buat bersama-sama dgn arwah tok, toklong. mak tukang bancuh kita tolong2 je...semperit bunga, maamur, buat dgn kakak2 pula
tiap tahun mesti ada biskut satu ni, tak sah kalu tak ada...anak2 pun suka dah. resepi semperit ni macam2 versi kan kalu goggle macam2 keluar ada yg letak tepung gandum lebih dan ada yg letak tepung kastad utk nampak kuning.
boleh je cuba yg mana berkenan. kalu ikut SIL semperitnya lebih tepung gandum dan lebih ranggup tp mama lebih suka semperit tepung jagung ni sb lebih gebu cuma lecehnya senang berderai.
sempat jg kenen resepi turun temurun kakak sulongku yg mana belajar dulu2 masa zaman dia anak dara. cuma bezanya dia sukat guna gelas tp boleh je kan guna cawan..

SEMPERIT

BAHAN-BAHAN
oleh mamasaranur

1  1cawan mentega -lebih sedap guna planta dlm tin
3/4 cawan gula icing
1 cawan tepung gandum,
2 cawan tepung jagung-dlm tin
1 cawan tepung ubi
1 sudu kecil esen vanilla
2 kuning telor
ceri merah ~ hiasan

CARA CARANYA

adun sebati mentega , gula icing dan telur kuning kemudian  bolehlah
Masukkan 3 jenis tepung yang telah di ayak ~  kalu agak lembik tambah tepung jagung sikit2 takkala nak menekan tu ye
Masukkan dalam acuan semperit dan tekan ke atas loyang, letak ceri merah
Bakar selama 15 minit pade suhu 170 C.

SELAMAT BERPUASA

8 comments:

  1. salam mama,
    mmg kuih nie wajib ada..zila pun pagi2 tadi sempat buat jgk..dapat la seadunan..ank sibuk sgt nk mkn kuih semprit..he hhee mcm2 resepi ada kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zila pun sama ekkk he he anak akak pun suker

      Delete
  2. cntik kelopak dahlia tu.yg putih tu sy pggl bskt bunga cina

    ReplyDelete
  3. hehe..sy x rajin nak buat kuih..sebab rumah pun x dan nak kemas lg ni huwaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun x rajin dik tp kena buat2 rajin
      samalah rumah blm apa2 lg...masih bersepah hu hu

      Delete
  4. Salam mamasara.kuih semperit antara kuih raya yg femes....bak kata mamasaranur wajip ada..

    ReplyDelete
  5. salam.. aritu sya wat kuih ni.. uwaaa berderai tepi2 biskut tu..

    ReplyDelete

kata-kata manis