Friday, December 1

khasiat barli kepada kesihatan



Assalamualaikum 

Pernah minum air barli? Skrg jd air kesukaan ciknur pula. Insyaallah harap2 dpt manfaatnya. tp kan kalau kat kedai kadang2 tu kita order ada kurang sikit sedapnya. rasa lain sikit

teringat patut la dulu2 selalu juga  tgk  arwah ayah ciknur order air barli bila mkn2 di kedai. Sekarang giliran kita pula he hee

mula2 tak biasa memang rasa tak sedap tp lama2 suka pula,

ciknur suka kunyah2 barli tu

Barli ni mcm gandum je, kalau dulu confius juga bila nak beli sb rupanya seakan sama

Gandum pula sgt sedapp buat bubur .

sb arwah mak pula suka buat bubur gandum


Barli ni antara makanan berkhasiat  yg banyak membantu manusia sejak zaman dulu lg

nama saintifiknya Hordeum vulgare sejenis tumbuhan bijirin.

Barli jga rupanya membantu menyinkirkan toksin drpd badan dan menghalang pertumbuhan bakteria

yg boleh menyebabkan jankitan khususnya di saluran kencing


KHASIAT BARLI KEPADA KESIHATAN

1. mengawal paras kolesterol-menurunkan kadar kolesterol LDL dlm darah

2.tinggi kandungan antioksidan

3.menurunkan risiko kancer- terutama kanser usus besar

4. menurunkan risiko penyakit jantung

5.mengawal gula dalam darah

6.melancarkan penghadaman-melegakan sembelit

7. menurunkan berat badan- serat tinggi

8,menyihatkan kulit-jerawat , radang kulit


4 comments:

  1. Saya sudah berangan-angan hendak minum air barli setiap pagi, tapi belum terlaksana padahal sudah beli barli.

    ReplyDelete
  2. kalau kene kencing kotor pun bagus minum tanpa gula. insyallah

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

assalamualaikum selamat ptg❤️  penangan Bila cabut gigi dan kena mkn mknan lembut2 serta sejuk he hee maka terhasil lah puding jagung ni. ta...