Tuesday, March 28

4 kuih lama yg kena buat di bulan Ramadhan




assalamualaikum
salam.Ramadhan ke 7.  seminggu Sudah berpuasa. 
hari ni sekadar nk bercwrita 4 menu kuih yg ciknur suka. Nak lg di bulan ramadhan ni auto akan teringat ingat๐Ÿ˜๐Ÿ˜

kuih abok abok sagu

kuih lamaa ❤️salah satu  kuih yg ciknur belajar masa subjek SRT Form 3.
dan masa exam amali pun buat ini jga.


Abok abok sagu

bhn bahn

Sagu mata ikan kecik
kelapa parut (putih)
gula merah{inti
gula putih{inti
dan daun pisang
sedikit pewarna hikau

cara cara

Campurkan sagu dan kelapa parut dan pewarna. Gaul.sebati
sukatan aama banyak kalau sagu 1 mangkuk kelapa jga semangkuk

gula merah dan gula putih jga kita campur sebati ( utk intinya)
ambik dan pisang bentkkan mcm kon
mskkan bhn sagu kelapa separuh kemudian letak inti dan letak lg sagu kelapa
bungkus dan kukus sekejap dlm 25 minit


kuih lopes ni kesukaan kami sekeluarga. Rinduuunya airtangan arwah mak.
Tersedappp .

bahan utamanya hanya 
 pulut + Air pandan
dan mkn dgn air gula merah

specialnya cara arwah pulut yg ditanak akan dibungkus dlm daun pisang bentuk.memanjng diikat kuat dgn tali kumudian akn direbus sebentar.
Sejuk baru akan dipotong dan gaul.dgn kelapa parut dan sedikit garam.
Alhamdulillah sempat ciknur belajar dgn mak.



kuih bubur som som yg sedap dimakan sejuk2. adoiii sedappnya
 Adunan tepung beras dan santan.
dimakan pula.dgn sira gula merah.yg pekat. Memanggg fuhhhh layann


 Buah mulong @ Buah melaka
kuih ni memang femes la kan. Ingat dulu2 bulan puasa dptla mkn he hew bulan x puasa mak x buat.

bezanya buah mulong dan buah melaka pd intinya. 
Ktorg di kg ,buah mulong ni kena buat inti dulu. Kelapa parut dimasak dgn gula merah. Spti inti kuih ketayap.
kalau buah melaka pula letak inti gula enau .

Nikmat mkannya berbeza ๐Ÿ˜


9 comments:

  1. SA suka kuih abok2 tu CikNur...dapnyaaa...kuih bubur som som tu pun sedap kan....alaaa...mana plak nak cari ni

    ReplyDelete
  2. Bulan puasa memang suka makan kuih lejen² gini berbanding yang viral/moden kan. Semua tu favorite saya jg... selamat berpuasa cik nor

    ReplyDelete
  3. dana pun teringat-ingat nak buat abok-abok tu kak , bubur sumsum sedapnya kene buat jugak ni

    ReplyDelete
  4. kuih bubur som som tu je sy x penah rasa

    ReplyDelete
  5. Ooh..ada beza kuih buah melaka dan buah mulong. Belum pernah makan buah mulong, sedap nampaknya ada inti kelapa parut.

    ReplyDelete
  6. Sedapnyaaa lahai..manis Manis gitu...terliurrrr sayaaa

    ReplyDelete
  7. kuih abok sagu, kuih lopes dengan buah melaka...mmg faveret. dulu masa pregnant setiap hari without fail mesti beli kuih lopes..

    ReplyDelete
  8. Aduhaiii..semua kuih tradisional favourite ni. Yang berasaskan sagu, pulut, santan dan gula melaka memang sedap!

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

 Assalamualaikum salam 15 Ramadan. Alhamdulillah "Wajib hukumnya bg org yg sedang berpuasa utk meninggalkan ghibah(membicarakan keburuk...