Tuesday, April 10

pemutus segala kenikmatan

 
gambar dari google

assalamualaikum

Al-fatihah buat arwah Wan yg telah kembali ke rahmatullah pada petang jumaat lalu 6 hb April 2012. pada usia menjangkau 95 tahun. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...Amin
 seperti tak percaya Wan kini tiada lagi di dunia ..w/pun berusia Wan masih kuat bertenaga malahan rasanya lebih sehat dari yg berusia 60 tahun. Dlm usia sebegini Arwah Wan amat rajin...menyapu sampah keliling rumah malahan rajin menguruskan pokok2 bunga yg menghiasi lamannya. Pasu2 tersusun, itulah kerja Wan setiap hari pagi2 membersihkan pasu2, dan pokok2 bunganya. Sehinggakan hari2 terakhirnya pun disebabkan kerja2 tersebut. Sehari sebelum menhembuskan nafas terakhir Wan membersihkan seluruh pasu2 dan kawasan belakang rumah...memang bersih seolah-olah Wan tahu ini tugas terakhirnya..ESOK tak akan lagi dpt melakukannya. Amat kagum sebenarnya dgn  Arwah.
kalau nak ceritakan memang panjang lebar..tp .memang seronok Tiapkali kunjung ke rumahnya 
Selepas ni kunjungan ke rumahnya tiada lagi dpt kami disambut dgn senyuman Arwah ...pasti sunyi, tidak dpt lg berbual-bual, tiada lg kata2 nasihatnya yg akan didengar..nasihat yg selalu diungkapkan padaku katanya .PERLU BERSABAR DLM KEHIDUPAN INI akan tetap dlm ingatan.
AL-FATIHAH...

Itulah hakikat kehidupan  kita yg bergelar manusia kan..HIDUP PASTI AKAN MATI.



Pemutus Segala Kenikmatan

كلو نفسين ذائقة الموت, ertinya setiap makhluk akan merasakan mati, sementara kematian tersebut akan menjemput siapa saja dan di mana saja.
Begitu banyak uraian para da’i atau da’iyah yang menceritakan bagaimana hebatnya sakaratul maut. Berapa kali kita melewati makam atau pergi ta’jiyah kepada kerabat kita yang meninggal? Dan berapa kalikah kita melawat orang sakit? Akankah perjalanan kita tersebut berbuah hikmah untuk diri kita sendiri? Atau sekadar menjaga hubungan baik dengan sesama saja? Jika semua berfikir, saat menziarahi orang yang meninggal dunia sampai mengkafankannya hingga menguburkannya, sambil merenung, berfikir bahawa yang dikafani dan dikuburi tersebut adalah diri kita, di mana roh kita melihat, bagaimana jerit tangis keluarga yang ditinggalkan. Mungkin ada benarnya juga cerita dari Nasrudin Hoja,
Kita lahir ke bumi menangis dan ketika mati kita meninggalkan tangisan dari orang terdekat kita.
Kita pun dicekam ketakutan dengan pertanyaan dalam kubur yang belum tentu mampu untuk menjawa Astaghfirullah.
Saat itu kita lupa kalau kita adalah antara orang yang berkedudukan tinggi, dan orang yang paling kaya di kampung kita, di mana kita adalah orang terkenal yang banyak dipuji dan dipuja.
Rasa sakit dicabut nyawa masih terasa, jerit tangis keluarga tidak mampu meredakannya. Kain kafan dipersiapkan, penggali kubur terus menggali, pengziarah datang bersilih ganti, akankah sang mayat mampu berteriak?
Jangan!! Aku ingin hidup seribu tahun lagi!! Aku ingin bertaubat sebelum mati! Ingin beribadah dan memperbaiki kelalaianku. Begitu lelah aku mengumpulkan harta! Begitu aku telah mencapai dalam meraih keduniaan semata! Akankah semua itu aku tinggalkan???



4 comments:

  1. al-fatihah... semoga ditempatkan dikalangan para solihin

    ReplyDelete
  2. Salam Mamasara..Salam takziah dari saya buat akak sekeluarga..semoga roh arwah bersama orang2 yang beriman disisinya...Al Fatihah...

    ReplyDelete
  3. salam takziah..al-fatihah buat arwah

    ReplyDelete

kata-kata manis,
tqqq di atas komen2 anda. insyaallah akan sy kunjung balas

 Assalamualaikum salam 15 Ramadan. Alhamdulillah "Wajib hukumnya bg org yg sedang berpuasa utk meninggalkan ghibah(membicarakan keburuk...