iklan

Friday, 24 October 2014

rendang daging



assalamualaikum

Salam Maal Hijrah

selamat menyambut 1 muharam 1436H

ALHAMDULILLAH
syukur masih diberi peluang menikmati kehidupan di atas muka bumi ini. AAminn

wokeyy  terajin nak update menu tak seberapa ini
rendang daging, daging korban
rendang daging ni makan dengan nasi putih pun sedapp
kalu dpt lemang @ ketupat wat cicah lg sodappp

resepi cp dari
kasihaleeya.blogspot.com  tqq ye



Bahan-bahan.
1 mangkuk daging dipotong kecil
sedikit daun kunyit dan daun limau purut dihiris
kerisik (beli kat pasar dah siap)
1 bungkus santan (rm2)
3 sudu cili kering blend
2 keping asam keping

Bahan Blend
5 bijik bawang putih
1 biji bawang besar
5-6 cili padi (aku guna sikit sebab budak nak makan)
4 batang serai
1 inci halia (besar ibu jari kaki)
sedikit kunyit hidup

Cara-Cara

campak daging dalam kuali.. biar sampai keluar air.. api kecik je.. 
bila dah kecut sikit daging tu.. air dah keluar and kering sikit.. 
campakkan bahan blend tadi.. campak sekali cili kering blend ikut tahap kepedasan u olls... kacau rata.. 
Kemudian masukkan santan dan kerisik.  letak garam sikit.. dan campakkan asam keping..nak bagi warna tak pucat sangat.. boleh campurkan 1 sudu kicap pekat.. nanti warna rendang korang akan bertambah berseri gitu.. kecilkan api.. kacau sampai masak.. eh jangan lupa campakkan daun limau purut dan daun kunyit yang dihiris.. kacau hingga kering.. kalau suka jenis kering boleh lah masak lama sikit.. kalau suka yang basah-basah, tutup lah api awal sikit.. 





4 comments:

  1. Sedapnya rendang..best makan ni.salam maal hijrah..

    ReplyDelete
  2. salam maal hijrah untuk mama jgk..rendang fav kita..x leh jumpa..he hee

    ReplyDelete
  3. tq resepi dear,,,nak buat esok..memang mencari2 resepi rendang tapi sume xkene ngn gaya...
    Btw,salam maal hijrah...jom follow blog saya http://wanynornid.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Yang campak-campak tu yang best! Salam maal hijrah....

    ReplyDelete

kata-kata manis