Skip to main content

kek karemel


assalamualaikum

harap2 semua teman2 di alam maya ini sehat2 belaka ye
dan sentiasa diberkati
apa juga yg berlaku,itu adalah lumrah kehidupan.
sbgai hambaNya, redha terima setiap ujian dgn sabar
insyaallah
sepanjang minggu ni macam2 yg berlaku kan.
Dengan masa yg  terasa begitu pantas berlalu.
hari ke hari bulan berganti bulan, dlm tak sedar usia semakin bertambah. kadang2 terfikir sejenak apa yang apa agaknya akan berlaku pada kehidupan akan  datang., pada alam yg kekal abadi utk kita kelak
ya Allah .....apakah amalanku cukup sempurna
solatku...Muhasabah diri
semoga kehidupan selesa yg dilalui saat ini tidak melalaikan hambamu ini ....




sekadar tontonan mata. dari sunyi tanpa entrykan
kek karemel berhias dgn buah peach dan anggur.
permintaan teman sekerja kat Taska yg nak makan kek tp nak ada buah2. Nak buat palova malas pula so buat kek karemel dan letak buah je he hee boleh gitu.
ok layan ye


Comments

  1. layan jerler kalau dah ada atas meja... kita yang tak buat langsung tak lerh nak kata apaler...
    sahabat... untuk selamanya..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum sara rajinnyer buat kek keremel....nmpk sedap sungguh...

    ReplyDelete
  3. Serius... terliur saya dibuatnya!!!!!

    ReplyDelete
  4. sedapnya kek karamel tu kak..sya dah lama x buat kek ni..

    ReplyDelete
  5. wah sedapnya...untung dpt kawan yg rajin tunaikan permintaan ni.
    sy penah buat 2x jek tak ulang buat lg.
    kalau nak buat yg cantik mcm akak buat ni mcm mana ye...
    .yg sy buat tu meleleh caramel kat kek, tak cantik.

    ReplyDelete
  6. tambah sedap kek karamel mkn dgn buah... kadang puding karamel pun akak suka mkn dgn buah..

    ReplyDelete
  7. cam sedap je..x pena dgr pulak kek lumut hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…