Saturday, 27 April 2013

tutti fruity

 assalamualaikum

Selamat pagi, dah breakfast he heeee mestilah sudah kan
wokey x nak cerita panjang2 sb masa itu emas , hari sabtu yg cerah pagi ni. Lepas antar si kecik ni g sekolah td sempat singgah pekena roti canai. Hari ni sekolah ganti la pulak.
Sebelum keluar kempen pilihanraya he heee masuk entry dulu.

Layan eskrim yogurt ni memang sedaplah, cerita lama sudah ni
kat wangsa Maju berhadapan dgn Wangsa Walk.



sempat posink he heee kebetulan malam tu tak ramai org pun
ok stop disini dulu

jom menjalankan tugas...

Wednesday, 24 April 2013

kesukaanku putu kacang


assalamualaikum semua

Semoga ceria2 dan sehat2 sejahtera semuanya kan.
tayang kuih bukan nak raya ye he he tp nak pilihanRaya 
yg cuma tinggal beberapa hari je lg.
 Macam2 tgh berlaku rancak skrg ni. Sedia maklumlah kan. 

Jangan lupa keluar utk mengundi ye, jalankan tanggungjawab kita sebagai rakyat Malaysia.



ok tetiba rasa nak makan kuih tradisional lama ni.
 Feberet no 1 tau, kalu pi beraya terutama kat kg mesti tgk ada tak kuih ni tp alahai jarangnya jumpa sekarang. kalu ada pun tak menepati piawaian rasa tekak...ada yg kerasss ada lak tu mak aiii manis leting he heee so kita merajinkan diri buat lah.
kuih ni nostalgia jg zaman kanak2 lg mak memang suker buat terutama nak raya puasa, guna lesung tumbuk kayu tu tau tradisional betul2 hentak guna kaki tu. sayangnya dah tak ada alatan ni 4 tahun lepas kot selepas arwah tokngah kembali, air sungai naik membanjiri kg arwah tok.
 memang sekali tu air sungai sgt2 melimpah sampaikan ke bawah rumah dan kayu yg berat ni boleh hanyut...sayangkan..
tak dapatlah nak tunjuk pada generasi akn dtang @ anak2 macamnan susah payahnya mama dan opah dulu2 masa nak menumbuk kacang2 ni.
Tp kat umah mak masih ada satu lg lesung batu tumbuk drpd besi
fungsinya masih sama cuma perlukan tenaga tangan lah.

Resepi  kuih ni paling mudah rasanya dan bahanya jg hanya kacang hijau dan gula. Tp yg payahnya cara nak menyediakannya tu. Lebih mudah beli kacang hijau yg telah dibuang kulit. Cuma perlu rendam ,tos dan kemudian disangai @ goreng tanpa minyak hingga masak iaitu keperangan warnanya. Lepas tu menumbuk hingga hancur, diayak mnjadi sperti tepung. Barulah digaul bersama gula halus. Tekan dlm acaun kayu dan akhir sekali menjemur . Walaupun mudah tp agak rumit kan.
Hasilnya memang sedapppp. Selalunya dulu dgn mak kami akan buat dlm 2 kilo je, itupun jenuh nak jg. Dari malamnya rendam, memang sehari suntuklah keja utk habiskan. tp blm bab menekan dlm acuan ni ye. Masa ni dah rilex  sikit sambil2 tgk tv pun boleh he heee

Sebalang pun boleh mama habissss tau

Monday, 22 April 2013

kek karemel

assalamualaikum

bila si ank teringin nk makan ku gagahkan jg membuatnya ptg semalam selepas blk dari pdm. Minggu lepas buat utk ank buah, bila si sarah nk tgk nak jaga katanya he heee nk kek yg warna warni.
Dah org punya takkan nk potong ye tak heeee pujuk2 dia janji nk buat lg utk dia, br ok. so janji ditepatilah kannnnn
mama pun leh tumpang makan gak heheeee 


sedapkan makan sejuk2. kek ni tak jemu dan tak kira musim kot sb asyik ada je nak.
duk buat org punya mana sempat post gini kan. ni ambik la peluang utk wat entry.
resepi masih sama kan 

KEK KARAMEL
Resepi : Puan Munira Baharum
Sumber: Azlita @ Masam Manis


A - Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula pasir (*akak letak 3 sudu besar)
  • 2 sudu besar air panas
Cara-Cara:-
  1. Sediakan loyang bulat 8 inci.
  2. Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan. Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
  3. Ratakan gula dgn menyenget2 kan loyang kiri dan kanan. Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak2 dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras. Ketepikan.
B - Adunan Karamel
  • 1/2 tin susu cair (susu sejat)
  • 70 gram gula castor
  • 1/2 sudu teh esen vanilla
  • 3 biji kuning telur
Cara-Cara:-
  1. Kacau susu dan gula hingga gula larut.
  2. Dalam bekas berasingan, kacau telur dan esen perlahan.
  3. Satukan kedua2 bahan dan kacau rata perlahan aje. Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi. Ketepikan.
  4. Kalau nak dapatkan lapisan karemel yg tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.
  5. (Adunan ni tak perlu di bakar dulu ye! kita akan bakar adunan ni bersama adunan kek nanti )
C - Adunan Kek 
  • 70 gram gula kastor
  • 3 biji telur kuning
  • 135ml air
  • 45ml minyak masak
  • 140 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
Cara-Cara:-
  1. Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
  2. Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.
  3. Matikan mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak.
  4. Masukan sikit2 dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna.
  5. Ketepikan.
D - Bahan Meringe

  • 6 biji putih telur - pastikan jgn tercampur sedikit pun telur kuning
  • 70 gram gula castor
  • 1 sudu teh serbuk cream of tar-tar
Cara-Cara:-
  1. Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering. Masukkan putih telur dan pukul sebentar hingga berbuih.
  2. Masukkan gula dan tatar dan terus memukul dgn speed tinggi hingga adunan kental dan kaku. (soft peak - kalau kita terbalikkan loyang adunan, putih telur tu tidak jatuh.)
  3. Masukkan 1/3 bahan merinque kedalam adunan tepung tadi. Gaul rata secara kaup balik.
  4. Kemudian masukkan semua baki adunan merinque dan ratakan dgn kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.
Cara Menyediakan Keseluruhan Kek Karamel:-
  1. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yg sama banyak dalam bekas berasingan.
  2. Letakkan pewarna yang anda sukai, kacau warna sebati.
  3. Bermula dari tengah, sudukan 3 sudu besar adunan purple, diikuti 3 sudu besar pink atas lapisan purple, dan 3 sudu besar adunan biru atas pink lapisan pink. (Nota - adunan yang awal2 mmg akan terapung2 di atas karamel...sehingga adunan dah hampir separuh diletakkan dan sampai ke tepi loyang, baru adunan berkedudukan tetap...no worries ok!)
  4. Buat begini sehingga 3/4 adunan, kemudian buat pula cara yg sama dgn sukatan 2 sudu besar pula setiap lapisan warna
  5. Akhir sekali dengan 1 sudu besar setiap lapiasan warna.
  6. Lorekkan atas adunan dengan lidi.
  7. Panaskan oven terlebih dahulu (*Ita panaskan pada suhu 170C terlebih dahulu. Bila dah masukkan kek dalam oven, Ita tukar pada suhu 160C. Gunakan api bawah saja)
Kaedah Steam Bath: 
  1. Tuangkan air panas dalam loyang yg lebih besar dari loyang kek tadi.
  2. Letakkan loyang yg berisi kek dalam loyang yg berisi air panas tadi
  3. Letakkan pada rak bawah dalam oven.
  4. Bakar kek pada suhu 160 C dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
  5. Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
  6. Selepas masak ita biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
  7. Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri. (lap-lapkan air karamel yang turun di bahagian tepi kek - elok letak kek atas jaringan rasanya, so x terendam)
  8. Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.
  9. Simpan kek dalam peti ais untuk tahan lebih lama. Kek ni juga sedap di makan dikala sejuk.





Friday, 19 April 2013

jom MENGUNDI...sayangi MALAYSIA



Assalamualaikum semua

Berkibaran disana sini, sangattttttttt meriah macam2 ada he hee macam2 kaler sepanjang jalan2, kawasan perumahan, segala tiang2. Tak kira dimana sahaja. Biasa la tu kan bila sedia maklum  PM kesayangan telah umumkan pembubaran dan tarihk utk mengundi.
 Mari-marilah mari..... Lagu 2 jg berkumandang di tv. 
Foto

Buat kali kedua nak memangkah undi di sini. Paling teruja kali pertama nak menjalankan tugas sbgai petugas IT pd hari kejadian debar2 pun ada, ...harap2 semuanya lancar tiada kesilapan besar.
Paling penting tiada yg buruk berlaku kelak..isshhhh risau bebenor kan.......
Paling penting kita jalankan tanggUngjawab kita sebagai rakyat MALAYSIA ye..keluarlah utk mengUNDI k, pilihan masing2 shhhshhh rahsia tak ada org nampak masa memangkah tu.
For me tiada rahsia Dulu dan selamanya ...






ok sambung citer lain lak ye. Bulan lepas kami diberi peluang menonton filem kontroversi  TANDA PUTERA. Filem yg belum ditayangkan dan tidak dpt ditayangkan di atas sb2 ......
 mungkin selepas pilihanraya baru keluar citer ni.
Diatas alasan2 nya...katanya lah...Lakonan hebat dan cukup berkesan oleh pelakun2 hebat2 belaka antaranya Rusdi Ramli, Faezah Elai dan ramai lg pelakon2 hebat. 
Cerita ni sangat2 menyentuh hati, sebak itu je dpt dikatakan.takleh citer banyak2 takut tersalah bicara tp cukuplah andai dengar tema lagunya nyanyian Awie ni....fahami sendiri maksud tersirat.
berulang kali dengar .....kita akan faham.

Sayangi Malaysia....tanah air tercinta. 


Tuesday, 16 April 2013

kek coklat kukus Zubaidah

 assalamualaikum

Lama jg tak membaking apa2 kek, bukan apa malas sejak dua menjak ni. Tp minggu lepas bila dpt order baru merajinkan diri jg.
Sambil pada tu terus baking kek utk makan2 sendiri emmmm teringin jg sb tekak ni lama tak makan kek coklat. Sambil tu boleh jg mencuba resepi dlm list ni.kek coklat mcm2 resepinya kan.
Selalu ikut yg mudah2 tp kali ni teringin nak cuba dan rasa keenakan kek coklat kukus Zubaidah pula. buat 2 versi kukus dan bakar. utk tempahan yg bakar sementara makan2 di rumah yg kukus. 
Nak dijadikan cerita yg kukus ni tersalah pula he hee masa ayak tepung masukkan baking powder dan soda tp terambil cream of tartar, dah siap masuk dlm kukusan baru perasan alamakkkk he heee tp  alhamdulillah masak naik ok je dan lembut ...boleh je ngap sampai licin




RESIPI KEK COKLAT LEMBAB KUKUS CHEF ZUBAIDAH 
Resipi Asal : Chef Zubaidah


BAHAN-BAHAN

**100 gm serbuk koko
**1 tin susu  cair
**200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair
**250 gm susu pekat

250 gm gula kastor - noorsha kurangkan ke 180 gm saja
4 biji telur - pukul hingga berbuih
150 gm tepung gandum
1st soda bikarbonat
1 st baking powder


                                                             Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bhn bertanda ** dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
  2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati.
  3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
  4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing @ ganache.

ok jom makan...jumpa lagi

Sunday, 14 April 2013

Sambal telur puyuh

 assalamualaikum

Syukur Syukur Alhamdulillah, akhirnya masalah tak ada air 2 hari lepas dah berakhir, dapat mandi dah kami he heee
walaupun taklah sekuat sblm ni tp bolehlah penuhkan botol2 dan segala baldi, besen yg ada.
persediaan mana tahu tetiba stop semula kan. Petang dah clear tugas bersih singki, en asben clearkan kain baju dlm mesin basuh
alhamdulillah...

pastu malam ni boleh wat entry he heee pasal makan2 lah kan.
comel kan telur burung puyuh ni, selalu tgk kat meja pengantin sbgai menu depa. Memang sesuai sb comel2
telur ni sebenarnya BIL punya projek kecil2an. Dalam 12 ekor je dia bela burung ni tp telurnya boleh tahan jg banyaknya.
Ramai yg berminat sampai tak sempat ada.

en asben sukerlah kalu telur ni tp kita tak makan pun sb ada org kata kalu resdung memang tak boleh makan...takut jg so tengok je lah. Bukan apa kalu bersin tak berenti nanti adyhhhh sesak susah nafas,
Jadinya buat sambal biasa je. asben sedap makan sedaplah ye he heee, bukan apa kalu telur dan sambal tumis ni boleh je layan kan dgn nasi putih tu.

ok kena stop disini dulu, layan mata pula he heee

Jumpa lagi




Saturday, 13 April 2013

muffin pisang

assalamualaikum dan salam hari minggu

Air ooooooo air 
kusut masai memikirkan tentang bekalan ni hu huuu hari ni masuk hari ke 3 dah air tak ada tau kat kawasan Taman Keramat ni. Tak penah2 sblm ni lama gini, selalunya kalu tak ada separuh hari paling lama sehari. Ini tidak sampai air tangki pun turun meleleh je, air minum oklah lg kan beli berbotol2 
Teruk nampak gayanya ni, baca paper semalam kata masalah kat Bt Cave sana sb paip pecah, harap2 ptg ni pulihlah ye.....tak sanggup air tak ada ni, seksaaaaaaanya.
pinggan mangkuk penuh singki, kain baju oklah kan simpan kering. Tergendala segalanya. 
dapur pun kena berenti operasi he heee tapau apa yg patut tp kan sb semua kawasan so kedai makan yg dekat2 sini pun tutup belaka....nampak gayanya kena jalan2 cari makan kawasan lain.

Bebal dgn masalah air meh layan muffin pula ye. oooooo jgn salah faham muffin ni menu minggu lepas masa belum dilanda krisis air he heee.
sesaja suka sb ada stok pisang .
Alahai tak dpt sambutan dari anak2 pun. Diorg ni memang kurengg sikit. Agaknya kalu campur dgn coklat chips ker mungkin lg sedap kan.
apapun layan je lah,...ok pasni nak kena keluar cari air lagiiiiiiiii

.resepi dari
myresipi.com oleh Shazwani Shah. tqqqqq ye

MUFFIN PISANG

Bahan-bahan ( 6 biji )

  • 300 gm tepung gandum
  • 3 butir telur -diambil kuningnya
  • 20 gm serbuk penaik
  • 150 gm gula
  • 100 ml air
  • 100 gm minyak jagung
  • 50 gm pisang masak -dipotong kiub
  • perisa pisang
  • cawan kertas

Cara-cara

  1. pukul telur bersama gula hingga kembang.masukkan susu,air,minyak ,perisa pisang dan tepung gandum.
  2. kacau sehingga sebati.kemudian masukkan adunan ke dalam cawan kertas.
  3. akhir sekali masukkan pisang dan bakar hingga masak.

T

Wednesday, 10 April 2013

lemon, dan kebaikkannya


assalamualaikum

apa khabar semua ye, alhamdulillah andai dianugerahkan kesihatan yg baik tp andai tidak pun syukur jg kerana semuanya dariNYA

dalam 2  minggu ni 2 anak daraku pun asyik demam je, sekejap baik pastu esoknya demam lg. Si kakak pula rupanya demam sb tonsil, kata doktor kalu tak baik2 jg kenalah di buang utk elakkan ianya berulang. Patut la kakak suram je ingatkan cuma sakit tekak biasa. Mungkin sb panas pastu kurang pulak minum air suam.
biasa la kan budak2 ni balik asyik teguk ais batu je kan
adik pun sama tiapkali blk pra eskrim lah, kejap kawan belanja kejap dia beli hu huuu

ok panas2 ni sedap kalau dpt hirup teh lemon ais kan, terasa nyaman je tekak.

cerita pasal lemon so mari kita tgk akan khasiat2nya.

 KEBAIKAN LEMON

Lemon juga mengandung banyak vitamin seperti vitamin B, riboflavin dan mineral seperti kalsium, magnesium, fosfor serta protein dan karbohidrat. Banyak sekali menu makanan yang memanfaatkan lemon sebagai pemberi cita rasa mulai dari cake, masakan berbahan daging ayam, minuman atau pun sebagai penghias.

khasiat lemon yang paling umum adalah dengan cara memerahnya  kemudian dicampur dengan air putih. Ada banyak manfaat  yang blh diperoleh dari minuman bercampur lemon. 

1. Baik untuk perut

Lemon dapat membantu meringankan masalah pencernaan bila dicampur dengan air panas, termasuk di antaranya mual, mulas dan parasit. Dengan minum jus lemon secara teratur, perut Anda dibantu untuk menghilangkan kotoran secara lebih efisien. Lemon bertindak sebagai  agen pembersih. jus lemon dpt  menyembuhkan sembelit. Bahkan jus lemon juga berfungsi sebagai tonik hati dan membantu Anda mencerna makanan dengan membantu hati memproduksi empedu lebih banyak.

2. Perawatan kulit

Lemon dapat menjadi ubat antiseptik alami, yang bertugas untuk menyembuhkan masalah yang berkaitan dengan kulit. Konsumsi sehari-hari air jeruk lemon dapat memberikan perubahan besar dalam penampilan kulit Anda. Lemon memiliki fungsi sebagai ubat anti-penuaan, menghilangkan kedutan Bahkan jika ditempelkan pada daerah luka bakar dapat memudarkan bekas luka.

3. Perawatan Gigi

Tahukah Anda bahwa air lemon punya fungsi penting dalam perawatan gigi? Ya, apabila jus lemon segar ditempelkan pada area gigi yang sakit, dapat membantu dalam menyingkirkan rasa sakit. Memerah jus lemon pada gusi dapat menghentikan perdarahan gusi. Cara ini juga mencegah bau busuk dan masalah lain yang berkaitan dengan gusi.

4. Sembuhkan sakit tekak

Lemon adalah buah yang sangat baik yang membantu dalam memerangi masalah yang berkaitan dengan infeksi tekak,  dan tonsilitis akibat bakteri. Untuk mengatasi sakit tekak Anda blh berkumur dengan menggunakan setengah gelas jus lemon.

5. Menurunkan berat badan

Rutin meminum air lemon dpt menurunkan berat badan dgn lebih cepat.  jus lemon yang dicampur dengan air panas dan madu, juga dapat membantu mengurangi berat badan.

6. Kontrol tekanan darah tinggi

Air lemon bekerja bak ramuan ajaib khususnya bagi orang yang memiliki masalah jantung, kerana kandungan kalium tinggi di dalamnya. Diet tinggi kalium juga dipercaya dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi, pening, mual, , mengurangi  tekanan

7. Membantu penyembuh gangguan nafas

Jus lemon membantu dalam menyembuhkan masalah pernafasan, terutama pada orang yang menderita asma.

8. Mengubati rematik

Lemon memiliki sifat diuretik sehingga dapat membantu mengubati rematik serta radang sendi, dengan cara mengeluarkan bakteri dan racun dari tubuh.

9. Meredakan demam

Jus lemon dapat mengubati seseorang yang menderita flu atau demam, dengan meningkatkan pengeluaran peluh

10. Pembersih darah

Penyakit-penyakit seperti kolera atau malaria dapat diubati dengan air lemon kerana mempunyai sifat sebagai pembersih darah.


banyak kan khasiatnya ...jom kita minum air lemon

Tuesday, 9 April 2013

kuih lapis dwi warna



 assalamualaikum

salam sejahtera semua
terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...
semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye

Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee
ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.
2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 

Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini


 kuih lapis

sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini
olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)
bahan-bahannya
3 cawan tepung beras
6 cawan santan sederhana pekat
6 sudu besar tepung gandum
6 sudu besar tepung jagung
1 cawan gula pasir
1/4 sud teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang . 
Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.
2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil. (Daku tapiskan.)
 3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.  
 Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.

4. Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang sesenduk adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang sesendul lagi adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah.


ok jumpa lagi 

Sunday, 7 April 2013

santaiiii bowling dan makan-makan

 assalamualaikum

cerita santai di hari sabtu bulan mac lepas bersama teman2 taska @ family day. Plan awal tahun lg tp asyik tertunda dan akhirnya hanya teraksana di Wangsa Walk je..hu hu ok jugaklah kan, asyik cancel je nak ke Bkt Merah tak jadi, nak ke PD jg tak jadi last2 sampai sini je. Main bowling dan xtvt makan2 je. Tp yg meriah semuanya happy.


 dah penat main bowling makan time he heee boss belanja makan 
kakak dan adik posink bila nampak lembu he heee


sebelum balik layan eskrim tutti fruiti dulu emmmm yummmy

Thursday, 4 April 2013

tart coklat rice

 assalamualaikum
lip lap lip lap dah pun hari khamis, cepatnya kan masa berlalu
alhamdulillah syukur padaNya diatas segala kenikmatan 
hari ini.
Disebalik cerita2 duka yg melanda akan dtg jg berita yg mengembirakan...

okeyyy hari nak masukkan entry tart org malas ni. he heee 
tp yg penting sgt laku tau...ala 50 sen je.
suka suki shaja.
 Resepi tart shell dah cuba macam2 juga tp yg paling terbaik setakat ini adalah resepi Azita Zain.


PASTRY/ TART SHELL/ CRUST

Bahan-bahan :
  • 170 gm majerin
  • 50 gm gula icing
  • 1 biji telur gred C
  • 1 sudu teh asen vanilla
  • 290 gm tepung gandum

Cara-cara :
  1. Pukul majerin dan gula dengan senduk kayu (Naz guna balloon whisker). Jangan lama sangat.
  2. Masukkan telur dan asen vanilla. Pukul lagi.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tart. Kemaskan doh di dalam acuan tart dan potong lebihan doh dengan pisau di bahagian tepi-tepi acuan tart(petty tin). Cucuk dasar doh dengan garfu sebelum dibakar.
  5. Bakar pada suhu 170C sehingga masak (Naz bakar selama 15 minit sehingga doh bertukar menjadi warna perang menggunakan api atas dan bawah).
  6. Sejukkan sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara sekiranya tidak digunakan terus.



  • BAHAN2 KRIM PASTRY:-
  • 300 ml susu segar
  • 3 biji kuning telur
  • 50 g gula halus
  • 20 g tepung gandum*
  • 20 g tepung jagung*(*disatukan dan diayak)
  • 1 camca teh esen vanilla dan 2 camca besar mentega atau marjerin

UNTUK KRIM PASTRY:- Panaskan susu hingga menjadi suam. Matikan api. Dalam satu bekas, satukan kuning telur, gula dan tepung yg telah diayak. Kacau menggunakan wisk hingga berkrim. Tuang susu suam sedikit2 sambil terus mengacau hingga susu habis dituang. Tenggekkan bekas berisi adunan tadi atas air mendidih dan terus mengacau hingga adunan berubah menjadi pekat dan licin. Matikan api dan masukkan esen vanila dan mentega atau marjerin. Kacau hingga sebati. Alihkan ke dalam bekas yg bertutup dan tutup rapat.

Tuesday, 2 April 2013

ubi kayu cicah kelapa



 assalamualaikum

Macam tak reti dah nak mulakan ayat2 apa setelah seminggu tak update hu huuu  
Minggu persekolahan baru bermula ni mesti sibuk je kan, rasa mcm terkejar-kejar jg. macam2 nak kena buat. 
biasa la tu kan....
kita masukkan dulu menu masakan lepas2 yg belum sempat masuk disini. Yg mana ada bolehhh
tayangan gambar2 je....bolehhh
senang je dan sgt mudah. rebus je ubi dgn sedikit garam sampai empuk. dan boleh pilih nak makan bersama kelapa ataupun sambal bilis. Dua2 sedap kan.


layan gambar dulu ......bayangkan tengah menikmati ubi kayu rebus ni cicah kelapa di pangkin dekat sawah nun he hee ditiup angin sepoi2 bahasa wahhhh syokkan. 
sambil bersembang-sembang macam org dulu2 tu.
kalu zaman kanak2 dulu tiapkali makan ubi rebus ni arwah tok akan bercerita zaman jepun dulu. Itulah yg diulang-ulang cerita olehnya pengalaman mereka yg terdahulu.
Ubi je yg ada katanya hu huuu beras habiss kena rampas.
kita pun bayangkanlah....keperitan ketika itu.
 kita ni sangat2 beruntung hidup di zaman serba ada ini
setelah semuanya berlalu
Alhamdulillah diatas nikmatnya
Apa yg kita nikmati hari ini yg penting kita kena jagalah kan
dan sentiasa beringat.
Tak mustahil pun apa yg 
berlaku dulu akan berulang, semuanya bergantung pada kita sendiri jg.

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...