Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2013

tutti fruity

assalamualaikum
Selamat pagi, dah breakfast he heeee mestilah sudah kan wokey x nak cerita panjang2 sb masa itu emas , hari sabtu yg cerah pagi ni. Lepas antar si kecik ni g sekolah td sempat singgah pekena roti canai. Hari ni sekolah ganti la pulak. Sebelum keluar kempen pilihanraya he heee masuk entry dulu.
Layan eskrim yogurt ni memang sedaplah, cerita lama sudah ni kat wangsa Maju berhadapan dgn Wangsa Walk.


sempat posink he heee kebetulan malam tu tak ramai org pun ok stop disini dulu
jom menjalankan tugas...

kesukaanku putu kacang

assalamualaikum semua

Semoga ceria2 dan sehat2 sejahtera semuanya kan.
tayang kuih bukan nak raya ye he he tp nak pilihanRaya 
yg cuma tinggal beberapa hari je lg.
 Macam2 tgh berlaku rancak skrg ni. Sedia maklumlah kan. 

Jangan lupa keluar utk mengundi ye, jalankan tanggungjawab kita sebagai rakyat Malaysia.



ok tetiba rasa nak makan kuih tradisional lama ni.
 Feberet no 1 tau, kalu pi beraya terutama kat kg mesti tgk ada tak kuih ni tp alahai jarangnya jumpa sekarang. kalu ada pun tak menepati piawaian rasa tekak...ada yg kerasss ada lak tu mak aiii manis leting he heee so kita merajinkan diri buat lah. kuih ni nostalgia jg zaman kanak2 lg mak memang suker buat terutama nak raya puasa, guna lesung tumbuk kayu tu tau tradisional betul2 hentak guna kaki tu. sayangnya dah tak ada alatan ni 4 tahun lepas kot selepas arwah tokngah kembali, air sungai naik membanjiri kg arwah tok.  memang sekali tu air sungai sgt2 melimpah sampaikan ke bawah rumah dan kayu yg berat ni boleh hanyut...sayangkan.. tak …

kek karemel

assalamualaikum
bila si ank teringin nk makan ku gagahkan jg membuatnya ptg semalam selepas blk dari pdm. Minggu lepas buat utk ank buah, bila si sarah nk tgk nak jaga katanya he heee nk kek yg warna warni. Dah org punya takkan nk potong ye tak heeee pujuk2 dia janji nk buat lg utk dia, br ok. so janji ditepatilah kannnnn mama pun leh tumpang makan gak heheeee 

sedapkan makan sejuk2. kek ni tak jemu dan tak kira musim kot sb asyik ada je nak. duk buat org punya mana sempat post gini kan. ni ambik la peluang utk wat entry. resepi masih sama kan 
KEK KARAMEL
Resepi : Puan Munira Baharum
Sumber: Azlita @ Masam Manis


A - Gula Hangus 2 sudu besar gula pasir (*akak letak 3 sudu besar)2 sudu besar air panasCara-Cara:-
Sediakan loyang bulat 8 inci.Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan. Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.Ratakan gula dgn menyenget2 kan loyang kiri dan kanan. Biar gula sejuk. Gula yg sejuk ni akan keras dan akan retak2 dan berbunyi spt kaca pecah bila dah keras. Ket…

jom MENGUNDI...sayangi MALAYSIA

Assalamualaikum semua
Berkibaran disana sini, sangattttttttt meriah macam2 ada he hee macam2 kaler sepanjang jalan2, kawasan perumahan, segala tiang2. Tak kira dimana sahaja. Biasa la tu kan bila sedia maklum  PM kesayangan telah umumkan pembubaran dan tarihk utk mengundi.  Mari-marilah mari..... Lagu 2 jg berkumandang di tv. 

Buat kali kedua nak memangkah undi di sini. Paling teruja kali pertama nak menjalankan tugas sbgai petugas IT pd hari kejadian debar2 pun ada, ...harap2 semuanya lancar tiada kesilapan besar. Paling penting tiada yg buruk berlaku kelak..isshhhh risau bebenor kan.......
Paling penting kita jalankan tanggUngjawab kita sebagai rakyat MALAYSIA ye..keluarlah utk mengUNDI k, pilihan masing2 shhhshhh rahsia tak ada org nampak masa memangkah tu.
For me tiada rahsia Dulu dan selamanya ...





ok sambung citer lain lak ye. Bulan lepas kami diberi peluang menonton filem kontroversi  TANDA PUTERA. Filem yg belum ditayangkan dan tidak dpt ditayangkan di atas sb2 ......  mungkin selepas …

kek coklat kukus Zubaidah

assalamualaikum
Lama jg tak membaking apa2 kek, bukan apa malas sejak dua menjak ni. Tp minggu lepas bila dpt order baru merajinkan diri jg. Sambil pada tu terus baking kek utk makan2 sendiri emmmm teringin jg sb tekak ni lama tak makan kek coklat. Sambil tu boleh jg mencuba resepi dlm list ni.kek coklat mcm2 resepinya kan. Selalu ikut yg mudah2 tp kali ni teringin nak cuba dan rasa keenakan kek coklat kukus Zubaidah pula. buat 2 versi kukus dan bakar. utk tempahan yg bakar sementara makan2 di rumah yg kukus.  Nak dijadikan cerita yg kukus ni tersalah pula he hee masa ayak tepung masukkan baking powder dan soda tp terambil cream of tartar, dah siap masuk dlm kukusan baru perasan alamakkkk he heee tp  alhamdulillah masak naik ok je dan lembut ...boleh je ngap sampai licin



RESIPI KEK COKLAT LEMBAB KUKUS CHEF ZUBAIDAH  Resipi Asal : Chef Zubaidah Sumber : AlongRoz, Myresipi

BAHAN-BAHAN
**100 gm serbuk koko **1 tin susu  cair **200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair **250 gm susu pekat
25…

Sambal telur puyuh

assalamualaikum
Syukur Syukur Alhamdulillah, akhirnya masalah tak ada air 2 hari lepas dah berakhir, dapat mandi dah kami he heee walaupun taklah sekuat sblm ni tp bolehlah penuhkan botol2 dan segala baldi, besen yg ada. persediaan mana tahu tetiba stop semula kan. Petang dah clear tugas bersih singki, en asben clearkan kain baju dlm mesin basuh alhamdulillah...
pastu malam ni boleh wat entry he heee pasal makan2 lah kan. comel kan telur burung puyuh ni, selalu tgk kat meja pengantin sbgai menu depa. Memang sesuai sb comel2 telur ni sebenarnya BIL punya projek kecil2an. Dalam 12 ekor je dia bela burung ni tp telurnya boleh tahan jg banyaknya. Ramai yg berminat sampai tak sempat ada.
en asben sukerlah kalu telur ni tp kita tak makan pun sb ada org kata kalu resdung memang tak boleh makan...takut jg so tengok je lah. Bukan apa kalu bersin tak berenti nanti adyhhhh sesak susah nafas, Jadinya buat sambal biasa je. asben sedap makan sedaplah ye he heee, bukan apa kalu telur dan sambal tumis ni bole…

muffin pisang

assalamualaikum dan salam hari minggu
Air ooooooo air  kusut masai memikirkan tentang bekalan ni hu huuu hari ni masuk hari ke 3 dah air tak ada tau kat kawasan Taman Keramat ni. Tak penah2 sblm ni lama gini, selalunya kalu tak ada separuh hari paling lama sehari. Ini tidak sampai air tangki pun turun meleleh je, air minum oklah lg kan beli berbotol2  Teruk nampak gayanya ni, baca paper semalam kata masalah kat Bt Cave sana sb paip pecah, harap2 ptg ni pulihlah ye.....tak sanggup air tak ada ni, seksaaaaaaanya. pinggan mangkuk penuh singki, kain baju oklah kan simpan kering. Tergendala segalanya.  dapur pun kena berenti operasi he heee tapau apa yg patut tp kan sb semua kawasan so kedai makan yg dekat2 sini pun tutup belaka....nampak gayanya kena jalan2 cari makan kawasan lain.
Bebal dgn masalah air meh layan muffin pula ye. oooooo jgn salah faham muffin ni menu minggu lepas masa belum dilanda krisis air he heee. sesaja suka sb ada stok pisang . Alahai tak dpt sambutan dari anak2 pun. Diorg n…

lemon, dan kebaikkannya

assalamualaikum
apa khabar semua ye, alhamdulillah andai dianugerahkan kesihatan yg baik tp andai tidak pun syukur jg kerana semuanya dariNYA
dalam 2  minggu ni 2 anak daraku pun asyik demam je, sekejap baik pastu esoknya demam lg. Si kakak pula rupanya demam sb tonsil, kata doktor kalu tak baik2 jg kenalah di buang utk elakkan ianya berulang. Patut la kakak suram je ingatkan cuma sakit tekak biasa. Mungkin sb panas pastu kurang pulak minum air suam. biasa la kan budak2 ni balik asyik teguk ais batu je kan adik pun sama tiapkali blk pra eskrim lah, kejap kawan belanja kejap dia beli hu huuu
ok panas2 ni sedap kalau dpt hirup teh lemon ais kan, terasa nyaman je tekak.
cerita pasal lemon so mari kita tgk akan khasiat2nya.
 KEBAIKAN LEMON
Lemon juga mengandung banyak vitamin seperti vitamin B, riboflavin dan mineral seperti kalsium, magnesium, fosfor serta protein dan karbohidrat. Banyak sekali menu makanan yang memanfaatkan lemon sebagai pemberi cita rasa mulai dari cake, masakan berbahan dagin…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

santaiiii bowling dan makan-makan

assalamualaikum
cerita santai di hari sabtu bulan mac lepas bersama teman2 taska @ family day. Plan awal tahun lg tp asyik tertunda dan akhirnya hanya teraksana di Wangsa Walk je..hu hu ok jugaklah kan, asyik cancel je nak ke Bkt Merah tak jadi, nak ke PD jg tak jadi last2 sampai sini je. Main bowling dan xtvt makan2 je. Tp yg meriah semuanya happy.

dah penat main bowling makan time he heee boss belanja makan  kakak dan adik posink bila nampak lembu he heee

sebelum balik layan eskrim tutti fruiti dulu emmmm yummmy

tart coklat rice

assalamualaikum lip lap lip lap dah pun hari khamis, cepatnya kan masa berlalu
alhamdulillah syukur padaNya diatas segala kenikmatan 
hari ini.
Disebalik cerita2 duka yg melanda akan dtg jg berita yg mengembirakan...

okeyyy hari nak masukkan entry tart org malas ni. he heee 
tp yg penting sgt laku tau...ala 50 sen je.
suka suki shaja.
 Resepi tart shell dah cuba macam2 juga tp yg paling terbaik setakat ini adalah resepi Azita Zain.


PASTRY/ TART SHELL/ CRUST Sumber : Kak Azita Zain ~ AZITA KITCHEN Oleh : Naz's COSK @ ovenkecil.blogspot.com
Bahan-bahan : 170 gm majerin50 gm gula icing1 biji telur gred C1 sudu teh asen vanilla290 gm tepung gandum
Cara-cara : Pukul majerin dan gula dengan senduk kayu (Naz guna balloon whisker). Jangan lama sangat.Masukkan telur dan asen vanilla. Pukul lagi.Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tart. Kemaskan doh di dalam acuan tart dan …

ubi kayu cicah kelapa

assalamualaikum
Macam tak reti dah nak mulakan ayat2 apa setelah seminggu tak update hu huuu   Minggu persekolahan baru bermula ni mesti sibuk je kan, rasa mcm terkejar-kejar jg. macam2 nak kena buat.  biasa la tu kan.... kita masukkan dulu menu masakan lepas2 yg belum sempat masuk disini. Yg mana ada bolehhh tayangan gambar2 je....bolehhh
senang je dan sgt mudah. rebus je ubi dgn sedikit garam sampai empuk. dan boleh pilih nak makan bersama kelapa ataupun sambal bilis. Dua2 sedap kan.


layan gambar dulu ......bayangkan tengah menikmati ubi kayu rebus ni cicah kelapa di pangkin dekat sawah nun he hee ditiup angin sepoi2 bahasa wahhhh syokkan.  sambil bersembang-sembang macam org dulu2 tu. kalu zaman kanak2 dulu tiapkali makan ubi rebus ni arwah tok akan bercerita zaman jepun dulu. Itulah yg diulang-ulang cerita olehnya pengalaman mereka yg terdahulu.
Ubi je yg ada katanya hu huuu beras habiss kena rampas. kita pun bayangkanlah....keperitan ketika itu.  kita ni sangat2 beruntung hidup di zaman ser…