iklan

Thursday, 7 November 2013

apam beras lagi


assalamualaikum

salam tahun baru 1435H.
alhamdulillah...

apam beras lagi hari ni
baru beberapa hari lepas kan tayang apam ni
kali ni wat lg dgn sukatan penuh, sb ari tu separuh adunan
tak cukup pulak.



Apam beras

sumber: qaseyhoney.

bahan-bahannya

2 cawan nasi
2 1/2 cawan air
1 cawan gula
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
2 st yis mauripan

cara-caranya

blend nasi dgn air sikit2 sehingga betul2 hancur
masukkan gula blend lagi
tepung beras dan tepung gandum digaul bersama yis
kemudian masukkan cecair yg diblend td
sebatikan
perap dalam 3 jam

panaskan kukusan dan kukus dlm cup kecil2

12 comments:

  1. waahhh rajin nyer... suka suka...nak sikit...

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    wah, rajinnya buat apam beras ni..bleh la antar kat sini skit..hehe..

    ReplyDelete
  3. salam...
    hari ni byak sungguh org bt apam...
    teringin la pulak...

    ReplyDelete
  4. Aslmkum mamasaranur

    apam....ramai pula rasanya buat apam minggu ni....
    suka apam beras....sedap buat minum pagi....

    ReplyDelete
  5. ye lah..apam beras ni mmg sedap. dah penah try. kalau ada nasi tak habis x yah bazir boleh buat apam ni.

    ReplyDelete
  6. sukanyer... rajin beli jer, tak rajin nk buat...hehehe

    ReplyDelete
  7. suka sangat kuih apam...lagi lagi putih hehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum sara..musin mengapam skrg ni ek...ramai yg dh buat apam...wane wani kaler nya....

    ReplyDelete
  9. salaam saranur ... musim mengapam ya sekarang hehehe dah lama tak buat apam yg ada kelapa parut ni. kat sini tak ada kelapa parut yg putih saja. kelapa parut biasa ada tapi kasar2 utk di ambil santan ja. kalau nak buat utk kuih mcm ni mala guna kelapa kering saja. tak kick!

    ReplyDelete
  10. apam ni mmg gojess...suke...

    ReplyDelete

kata-kata manis