Skip to main content

apam beras lagi


assalamualaikum

salam tahun baru 1435H.
alhamdulillah...

apam beras lagi hari ni
baru beberapa hari lepas kan tayang apam ni
kali ni wat lg dgn sukatan penuh, sb ari tu separuh adunan
tak cukup pulak.



Apam beras

sumber: qaseyhoney.

bahan-bahannya

2 cawan nasi
2 1/2 cawan air
1 cawan gula
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
2 st yis mauripan

cara-caranya

blend nasi dgn air sikit2 sehingga betul2 hancur
masukkan gula blend lagi
tepung beras dan tepung gandum digaul bersama yis
kemudian masukkan cecair yg diblend td
sebatikan
perap dalam 3 jam

panaskan kukusan dan kukus dlm cup kecil2

Comments

  1. waahhh rajin nyer... suka suka...nak sikit...

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    wah, rajinnya buat apam beras ni..bleh la antar kat sini skit..hehe..

    ReplyDelete
  3. salam...
    hari ni byak sungguh org bt apam...
    teringin la pulak...

    ReplyDelete
  4. Aslmkum mamasaranur

    apam....ramai pula rasanya buat apam minggu ni....
    suka apam beras....sedap buat minum pagi....

    ReplyDelete
  5. ye lah..apam beras ni mmg sedap. dah penah try. kalau ada nasi tak habis x yah bazir boleh buat apam ni.

    ReplyDelete
  6. sukanyer... rajin beli jer, tak rajin nk buat...hehehe

    ReplyDelete
  7. suka sangat kuih apam...lagi lagi putih hehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum sara..musin mengapam skrg ni ek...ramai yg dh buat apam...wane wani kaler nya....

    ReplyDelete
  9. salaam saranur ... musim mengapam ya sekarang hehehe dah lama tak buat apam yg ada kelapa parut ni. kat sini tak ada kelapa parut yg putih saja. kelapa parut biasa ada tapi kasar2 utk di ambil santan ja. kalau nak buat utk kuih mcm ni mala guna kelapa kering saja. tak kick!

    ReplyDelete
  10. apam ni mmg gojess...suke...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…