iklan

Sunday, 12 May 2013

BUBUR SUM SUM

ASSALAMUALAIKUM

Diantara rahmat Allah yang terbesar dikurniakan kepada hambaNya ialah dengan ditambahkan amalan-amalan seperti berpuasa pada siangnya dan mengerjakan sembahyang-sembahyang sunat disamping fardhunya yang tertentu dan banyak berzikir, bertasbih, berselawat, membaca al-Quran, beristighfar, mohon keampunan dan taubat dosa-dosanya yang lalu dan pada malamnya berjaga malam atau bangun tengah malam sembahyang sunat tahjud, sembahyang sunat tasbih, berzikir, beristighfar, bertasbih, berselawat, membaca al-Quran, berdoa dan sebagainya. 

Pada bulan Rejab inilah dilipat gandakan pahalanya, dilipat ganda keampunan dosa-dosanya dengan mudah mendapat keampunan dan taubat dari Allah, diangkat darjat keimanan oleh Allah didunia, dan diangkat darjat yang tinggi didalam syurga di akhirat. Sungguh beruntung sekali bagi hamba-hambaNya yang menggunakan kesempatan bulan rejab ini berlumba-lumba memperbanyakan amalan ibadat dalam hidupnya sungguh satu rahmat Allah yang terbesar yang dianugerahkan kepada hambaNya denagn mendapat keredhaanNya yang besar dan rugilah orang-orang yang ketinggalan rahmat yang melepaskan kita daripada azab neraka dan mendapatkan kita ke dalam syurga.



Bila sebut puasa hidangan enak beginilah dicari, sejuk tak kala meleuncur di tekak yg cukup kering siangnya.
Manis2 gula melaka emmm enak kan. ok jom tgk resepi 


Bubur Sum-Sum
(TQ Kak CT)


Bahan-bahan :
1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung jagung
300 ml santan Pekat
500 ml air
1 cawan susu cair** tak letak ganti santan
1/2 sudu kecil garam halus
7 helai daun pandan - perah ambil jusnya
Sedikit pewarna hijau



Bahan Sirap Gula merah :
1 cawan gula merah
2 1/2 cawan air
1 helai daun pandan - disiat dan simpul
3 kuntum bunga cengkih



Cara-cara :    
1. Masak sirap gula hingga gula larut sengan api sederhana. Sejukkan.

2. Satukan kesemua bahan-bahan dalam periuk dan gaul rata. Tapiskan adunan dan kacau sentiasa dengan senduk kayu hingga pekat dan kilat. Hingga adunan meletup-letup.
3. Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan yang dibasahkan dahulu dan sejukkan.
4. Hidang sejuk bersama sirap gula.



SELAMAT BERBUKA PUASA PADA YG BERPUASA HARI INI YE

26 comments:

  1. sedappnya bubur som som nie.. maveles maveles.hehehe

    ReplyDelete
  2. sedap ni kalau mkn wak2 cuaca panas...
    sjuk tekak...

    ReplyDelete
  3. mmg best kalo dpat semamgkuk! tambah pulak tgh paneh membako sekarang ni! ni le mknn kita zaman kecik2 dulu kan...budak2 sekarang ntah reti ke idak...

    ReplyDelete
  4. lama acik tak makan..acik suka sangat makan ni..dulu arwah mak selalu buat

    ReplyDelete
  5. menarik bubur sum sum ni..sya x penah makan..

    ReplyDelete
  6. sejujurnya mmg nampak sedap bubur som2 ni macam kak noor nak buat je, in sya allah pasti nk try jugak lepas ni utk berbuka mmg sejuk je masuk ni..

    ReplyDelete
  7. Rasa macam bulan puasa bila nampak bubur som som.. biasanya di kampung kami tukar2 juadah ini dengan jiran untuk buka puasa.

    ReplyDelete
  8. Çok lezzetli! :) ellerinize sağlık. :)

    Sangat lazat! :) Kesihatan Hands. :)

    http://translate.google.com.tr/#tr/ms/

    ReplyDelete
  9. nampak dessert pebret kita kat sini...mmg kalau puasa, rasa sedap dapat makan ni..selamat menyambut reJAB

    ReplyDelete
  10. lamanya tak makan.....selalu buat time bulan puasa je.....sedap2.....

    ReplyDelete
  11. nak.. nak gak..sedap sejukjer...

    ReplyDelete
  12. tengok bubur sumsum ni.. teringat dulu sehabis pantang akak teringin sgt2 nak makan bubur sumsum.. habis je pantang tak bertangguh terus je buat.. hmm.. puaslah dpt mkn bubur sumsum.. hehe...

    ReplyDelete
  13. Assallamualaikum mamassaranur..
    Tq for your wish. Sedap bubur ni kalau dimakan sejuk2 kan. Skrg ni tgk masakan org, semuanya buat terliur.. Haiii...habislah tembun Nadz nanti...

    ReplyDelete
  14. sejuk tekak klu dpt semngkuk nih hehee..1st time yana mkn bubur sumsum ni puasa tahun lepas terus jatuh cinta..mmg sedap ^_^

    ReplyDelete
  15. Lama tak makan bubur sum2..Sejuk je tekak melihat gambar ni..

    ReplyDelete
  16. Lama x mkn..klu bln pose mmg laku nie..ddappp

    ReplyDelete
  17. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
  18. Sedapnya, terasa2 je kat tekak ni, tp tina suka sejuk nyaman je

    ReplyDelete
  19. salam mamasaranur....bila nampak bubur sumsum ni tingat kat MIL yg selalu msk bubur sumsum..menantunya ni tukang mkn jer :)

    ReplyDelete
  20. X prnh buat lg ni..,mkn pun jarang...puasa nnti blh try..

    ReplyDelete
  21. Sedap n nyaman rasanya makan bubur sumsum...

    ReplyDelete
  22. salam kak...sedapnya tgk bubur sumsum ni...x pernah lagi buat...fiza ambik yer kak resepi ni...dapnyerrrr

    ReplyDelete
  23. salam..sedapnye..klau ada masa nanti nak try lah..hehe

    ReplyDelete
  24. nak cuba buat la, tapi tak tahu bila... mungkin
    esok, lusa, minggu depan, bulan depan, tahun depan...

    Tq mamasaranur

    ReplyDelete
  25. sedapnya lahai tapi tak terbuat2 pun lagi..huhu..

    ReplyDelete
  26. Aslmkum Mamasaranur
    bubur sum sum...belum pernah buat...
    sedap buat berbuka puasa...
    moga mamasaranur cepat semboh..

    ReplyDelete

kata-kata manis