iklan

Thursday, 21 February 2013

donut gebussssssssss

ASSALAMUALAIKUM

Selamat Malam teman-teman

gebussss kan nampak donut ni, memang iya lembut je tau

nampak model donut di bawah ni he heeeeeeeee yum yumm

sebab menjadi ok dan sedapp baiklah kita share dan panjangkan resepinya semoga bertambah pahala dan rezeki 
si empunya asal ye. TQQQ IzahDaut


RESEPI DONUT LEMBUT IML
Sumber : Izah Daut

Bahan-bahan :
  • 2 sk yis mauripan
  • 1/4 cawan air suam
  • 1sk gula
*satukan bahan diatas dan biar berbuih utk memastikan yis aktif.

  • 3 cawan tepung gandum
  • 4 sb gula
  • 1/2 sk garam
  • 2 sb susu tepung
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan air - kurang lebih
  • 2- 21/2 sb butter / marjerin


Cara-cara :
  • Satukan tepung, gula, garam, susu tepung ke dalam mangkuk yang besar. Gaulkan sekata dan lubangkan tengah2 tepung. Tuangkan telur, air, yis dan marjerin. Uli sehingga llicin atau tidak melekat ditangan. Biar kan doh didalam bekas yang berttutup atau tutup menggunakan tuala lembab sehingga doh kembang.
  • Bila doh kembang tumbuk2 untuk keluarkan angin dan boleh bentukkan donut anda.
  • Biar sebentar donut naik *15-20 minit* dan goreng dengan minyak panas dengan api sederhana kecil.
  • Salutkan donut dengan gula halus atau celupkan dengan coklat.
  • Sedia dinikmati.

penggunaan BM(breadmaker):
  • Masukkan bahan2 mengikut turutan arahan BM masing2.



12 comments:

  1. kalau jumpa donut gebussss memang tak hengat donia dah!

    ReplyDelete
  2. kak zu hari hari jumpa donut gebus kat gerai tepi jalan...hehehe...dasar pemalas kakak mu ini nuri ooiii

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Nuri..donut kak izah ni mmg gebusss gebass..yana dh cuba..siap bt bege malaysia g dgn adunan donut ni ^^

    ReplyDelete
  4. sedapnya..kalau adda ni amu 2-3 ketul gk masuk perut..

    ReplyDelete
  5. Aslmkum Mamasaranur
    nampak gebus donut....Sarah habis berapa ketul tu...

    ReplyDelete
  6. Salam kak...
    Aduhhhh....masih terasa lgi kat tekak ni gebunya donut izzah ni....ni yg rasa cam nak buat je ni....:-)
    Anak 2nd sy tu kak....mmg peberet dia donut ni....sepanjang hari mkn donut pun x pe....hehe....

    ReplyDelete
  7. Mama sara nur,
    gebu yer..leh laa akak buat hari nie..baha pun mudah ajer

    ReplyDelete
  8. gebu la kak...ceria si cilik akak tu menikmatinya..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Mama Sara Nur :D
    Terima kasih singgah diblog Kak Lin yer...muaaahhh...
    sedapnya! mmg nampak gebus dan lembut..ada lagi tak? simpan utk Kak Lin yer...

    ReplyDelete
  10. as-salam
    npk gebu dan lembut donut tu..

    ReplyDelete
  11. nampoakpun gebustu... modelpun dah sengihtu sedapler pu....

    ReplyDelete
  12. Lama dh zila x buat dnot sndiri..sedapnya la haiii..mmg gebu2 btl la...nk sktulll.;p

    ReplyDelete

kata-kata manis