Skip to main content

alhamdulillah....akhirnya

Assalamualaikum semua

Alhamdulillah hari berkesempatan menulis disini...hakikatnya sgt2 rindu nak jalan2 di blog kenkawan semua tp apakan daya.

juga TERIMA KASIH pada yg mendoakan Ayahanda kami sehat kembali.  Itulah kan kita manusia hanya mampu merancang...awal disember memang plan bercuti panjang selepas ke Lumut ingat nak bawa makayah pula  jln2 ke Penang rumah adik dan lepas tu bolehlah ke KL pula  jalan2 lg pula adik bungsu asben akan bernikah ada la kenduri kesyukuran sikit di rumah. 
Dari awal lg ayah memang beriya-iya nak dtg KL tp tergendala dek Program Anak Angkat dari Putrajaya selama 10 hari.  masuk minggu ke2 ayah buat pemeriksaan terus admit pula. Tu yg dari Lumut bergegas ke Taiping tgk ayah. 
Ayah lemah pastu pening dan muntah Doktor bgtau buahpinggang dah teruk mcamnanapun kena buat dialisis. Walaupun sblm ni memang doktor dah syorkan tp kami adik beradik tak setuju sb dgrnya menakutkan sb kena mulakan dari leher tp akhirnya terpaksa akur jg ayah pun setuju bila dgr penerangan dan tgk kawan2nya yg turut buat dialisis nampak lebih sehat.

Sekarang ayah dah pun keluar dari wad dan sedang menjalani rawatan penyakit buah pinggang iaitu dialisis di Pusat rawatan dialisis kat Taiping. Maknanya dalam seminggu 3 hari terpaksa ulangalik untuk proses cuci darah. Keadaan ayah sebenarnya sukar nak digambarkan, sgt2 keletihan jalan pun terpaksa dipimpin. Kakinya memang tak boleh bergerak sgt mungkin  sb goutnya tu.



ikutkan memang berat nak tinggalkan tp disbkan adik bungsu asben yg nak bernikah pada 12/12/12 jadinya kami kenalah balk ke KL.
insyaallah  isnin akan bertolak ke Kampung dgn bas tinggalkan en suami sementara. Lg pun kenduri pernikahan BIL pun alahamdulillah dah selesai kan.

nak ambil peluang cuti persekolahan ni utk berbakti dgn ibuayah...Doakan yg terbaik ye

Comments

  1. abah mentua kak zu masih di hospital lgi..kena buat dylisis jga..nak tebuk kat leher..buat pinggang dua dua belah dh rosak teruk...

    semoga Allah memberi kekuatan pda kita semua..amin

    ReplyDelete
  2. Kzu samalah kes ayah kita ni..insyaallah ye k.zu sama2 kita doakan
    dah dpt tempat utk dialisis tak, sb kat taiping ada 2 tempat

    ReplyDelete
  3. Salam..Sama-sama kita dokan semoga semuanya dipermudahkan dan Ayah Kak Sara kembali sihat seperti biasa..

    Dan selamat pengantin baru buat adik bongsu sebelah hubby akak....semoga berbahagia ke akhir hayat....

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak...
    kesian kan bila tengok ayah tak larat kan.. dugaan allah bagi macam2 kan.. kena banyak bersabar ye kak.. moga ayah akak terus sihat dan redha menghadapi dugaan allah...
    ** ritu nani masuk wad 7 hari kak... lepas tu nani kuar sbb tak larat nak dok wad.. padahal air dok licking gak.. cuma bukan air berwarna.. kiranya ketuban clear tu je.. licking pun tak basah pad kak.. tu nani keja amik risiko sendiri.. sbb memandai bagi tau doktor kata tak licking.. boring tahap gaban kak.. dok spital.. walaupun kita tak sakit.. tengok org sakit dah jadi sakit kak... org len kuar masuk wad.. nani masuk tak kuar2.. tapi isnin ni nani kena gi cek air ketuban kat spital lagi.. kalau kandungan air kurang dari 8, doktor kata bahaya, mgkn time tu doktor akan decide buat operate kalau songsang lagi.. kalau kedudukan baby ok.. induce bagi bersalin.. sbb next week 24 weeks dah.. baby dah mgkn 2kg.. mudah2an semuanya ok kan.. doa lah yang terbaik utk nani..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... berbaktilah pada mereka selagi ada kesempatan, moga ayahanda mama Sara Nur segera sembuh.

    ReplyDelete
  6. Mudah2an ayah Kak diberikan kesihatan yg berpanjangan..
    SY kerja kt hspital ni, hari2 tgk patient dialisis.. kesian tau..:(
    Sokongan dr pihak keluarga amat penting..
    semoga semuanya akan beransur baik..amin..!

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah semoga ayah nuri bertambah sihat lepas jalani dialisis..

    ReplyDelete
  8. Semoga cepat sembuh...mohle kite berbakti pada mak n ayah kita selagi mereka masih ada. CiKema ade mak je...arwah abah dh lebih 20tahun meninggal.skang menumpang kasih pada ayah mertua je. tu pun klau dia kasihkan kite..Insya Allah...syg semua tak kiralah mak or bapak mertua pun. :)

    ReplyDelete
  9. moga ayah saranur cepat sembuh...insyaAllah....setiap sakit yg Allah anugerah kat kita ni ada hikmahnya...sabar byk2 k...

    ReplyDelete
  10. alahamdulillah..smoga semuanya kembali seperti biasa..dan smoga ayahda sihat mama..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…