Skip to main content

kek pandan kastad



assalamualaikum semua teman-teman tersayang

apa khabar semuanya...harap2 sehat belaka an dptlah memenuhi jemputan majlis2 rumah terbuka dalam bulan syawal ini kan. Sana sini undangan makan-makan. Yg berkemampuan apa salahnya kan..
bg kami walaupun tak ada OH tp rumah sentiasa terbuka utk menerima tetamu..
Minggu lepas 3 keluarga kawan2 rapat en suami datang beraya...bila dah bgtau awal2 senang sikit kan dpt sediakan apa yg patut he he kalu tidak makan biskut raya je lah..


hari ni nk jg tayang kek pandan kastad yg tak berapa lawa ni...buat masa nk blk kg beraya hari tu lagi.
saja nk tukar pulak sekali sekala bawa kek lain suh adik2 rasa. Firstime try...resepi duk lama simpan bila tgk blog kawan2. macam sedap tgk dan memang sedaplah kek sponge pandannya lembut gebus dan lapis pulak dgn kastad pandan...yummy
sikit je rasa dptlah sepotong kan,yg lain ada org perabihkan..macam biasa le..kebetulan raya ke2 tu besday kakak Tisha kononnya nk jadikan kek besday dia tp x sempat raya pertama dah kena potong hu hu seb baik sempat wat kek karemel bolehlah jadi kek besday kakak makan dgn sepupu sepapatnya..nanti nak post entry besday kakak pulak
resepi kita c/p dari blog http://idaddapur.blogspot.com/2010/08/kek-kastard-pandan.html

tq ye ida


selamat mencuba











Comments

  1. Teringin nak belajo buat kek ni, tapi belum berjaya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak sam buat mesti jadi kak,belajo sendiri he he

      Delete
  2. All time feveret ni kak... lama dah tak buat...nyum3x sedapnye

    ReplyDelete
  3. cam best je kak..

    http://lobaksusue.blogspot.com/2012/09/ketupat-daun-buluh-penah-makan-ke.html

    ReplyDelete
  4. Bundo datang bawak kuning telur hehe..
    Dah lama tak buat cake pandan ni..

    ReplyDelete
  5. Mama SAra...rajin ko buat kek pandan kastad yer...bole join makan la ni kan...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahel he he tp x dpt lawan kek2 Rahel yg sgt berseni

      Delete
  6. kek yg dah lama QH idamkan utk mcubanya jugak..tp npe ntah..xterbuat2 lagi..mungkin lom jodoh kot..hihi..bak mai 3 slice tu..blehh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu QH wat mesti cantik sb tangan berseni, hasil2 nya mengoda he he

      Delete
  7. sama jgk n qh..akk,akk asik duk simpan jew resepi nie...tp x terbuat2..waallaaa nampak sedap btl:)

    ReplyDelete
  8. favourite nih..cantik apaa...hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…