iklan

Sunday, 16 November 2014

coklat chips famos amos sedappp



assalamualaikum

alhamdulillah...syukur masih diberi peluang meneruskan kehidupan diatas dunia ini
syukur masih diberi ruang  utk menghirup udara segar..
Kehidupan kita ibarat roda  yg sentiasa berpusing ke atas dan ke bawah...apapun yg berlaku kena terima dgn Redha

bak kata 2 ini yg cukup bermakna

LIFE IS LIKE A BOOK
SOME CHAPTERS ARE SAD, SOME ARE HAPPY
AND SOME ARE EXCITING
BUT IF YOU NEVER TURN THE PAGE, YOU WILL NEVER KNOW WHAT THE CHAPTER HAS IN STORE FOR YOU




apapun yg terjadi kehidupan tetap kena teruskan.....

emmm  okey sambil layan diri smlm sempat layan keinginan nak makan cikut coklat chips ala famos amos ni. keinginan anak-anakanda sebenarnya. Biskut kegemaran ramai kan. Bau yg sgt2 mengugat he hee kembang kucup hidung time membakor cikut ni. ha haa

alhamdulillah dpt satu bekas wat kudapan. sedappp  ranggup
rasa yg sempurna cam puji diri sendiri pulak ye
sungguh tak cakap bohong,memang sedap biskut coklat chips yg ni.

Tak rugi try resepi  coklat chips  dari kat dapur LIZA NI/intaidapur.
 TQQ YE. Liza pula skodeng resepi dari blog Naz. Semoga empunya resepi asal diberkati dan dilimpahi rezeki di atas perkongsian resepi yg bagus ini kan. AAmiin
Kita panjang-panjangkan resepi sedap ni semoga dapat pahala jg
in sya Allah


COKLAT CHIPS FAMOS AMOS

bahan-bahan utama
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate
  • 2 Tbsp susu tepung
  • 250 gm mentega
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - opTIONAL
  • Cara-cara :

      1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
      2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
      3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
      4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
      5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG6.
      6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.7.
      7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.


7 comments:

  1. saalamm mamasara, semoga sihat sejahtera hendaknya ya, yalah hidup ni penuh dengan macam2 harus tempuhi dgn redho insya allah hati akan tenang kalau kita redho segala ketentuan ALLAH pada kita, btw coklat chip tu sedappp lah nampak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. waduhhh...akak pun nak oder 2 balang..boleh x?

    ReplyDelete
  3. sedapnya biskutmu laling... terliur sudah diriku ini.. hihi..

    ReplyDelete
  4. rajin mama..budak2 suka biskut ne kn.

    ReplyDelete
  5. Salam kenal! Blongnya keren dan enak;)! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto makanannya. Apa Anda mau mengembangkan blognya lagi?
    Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

    ReplyDelete
  6. Dah lama x buat choclat chip...y not Cuba resipi ni pulak ye...

    ReplyDelete

kata-kata manis