Skip to main content

lepat labu inti kelapa putih



 assalamualaikum semua

alhamdulillah, kembali lg
balik dari kampung ni masa agak terbatas sikit sampaikan nak wat entry pun asyik tertunda
pulak tu dilanda selsema beberapa hari lepas.
biasa la kan perubahan cuaca skrg ni, sblm ni sejuk skrg panas.
tgk pokok2 dah layu,ada yg mati pun nak lagi dlm pasu tak bersiram ni. Masa kat kg cuaca  angin panas tp airnya makin sejuk.
biasa air kat kg memanglah sejuk sb air gunung tp blk kali ni sgt2lah sejuknya macam air dlm peti ais tau.
emm pagi2 nak ambik wuduk mengigil la, mandi tengahari pun masih kesejukan. Hujan agak lama x turun sampaikan pokok2 nampak layu sgt.

lepat labu berinti kelapa putih ni sempat buat utk sarapan pagi isnin lepas. Lebih daripada buat masak lemak.
lama x layan lepat ni, kalu kat kg peluang nak buat lepat2 lebih terbuka he heee sb daun pisang senang dpt, pulak tu free je
boleh pilih yg elok2 
kalu sini beli alamaknya daun nya buat sakit hati je.
dahlah daun keras koyak pulak tu kan,
luarnya nampak elok kat dalam emmm


resepi kita main agak2 je he heex ikut sukatan spesifik 
alhamdulillah jadi yg penting terasa labunya bkn rasa keras tepung
dan terasa inti kelapa lemak2 masinnya
menepati citarasa sendiri

utk resepi boleh tgk kat dapurkakpah.










Comments

  1. sedap..semua jenis lepat kt suka :-)

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    wow, nampak menarik..tengok kaler pun sudah nampak sedap.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    pagi2 dh jenguk sini...nampak plk lepat labu...nanti nk cuba la wat..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya sarah dah lama akak tak makan lepat labu ni.... hulur akak sepiring ehe :)

    ReplyDelete
  5. sedapnya lepat..bile la sdri nk bjaya wt lepat jugak ni..

    ReplyDelete
  6. sedapnyer dik... akak skrg cukup malas nak buat kuih guna daun pisang... padahal kalau nak boleh je bwk blk daun pisang bila blk dr kg...

    ReplyDelete
  7. akak selalu beli aje sbb seorg ajer yg suka...dulu-dulu rajin la tlg emak buat...

    ReplyDelete
  8. memang kalau minum petangni sesuaijer..

    ReplyDelete
  9. Sedapnya lepat..yg kelapa jew biasa mkn..nnt try yg labu plk..mesti best ne.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…