Skip to main content

kek pisang lagi



assalamualaikum

hari kedua cuti persekolahan yg amat amat kecoh huwaaaa bising gamat ngan suara budak2 ni. dari tiga tambah lagi 3.  3 orang lagi budak (anak SIL) memang kecoh habisss
hyperaktif  kot..he he


dari pening2 kepala marah2 kat diorg baik baking apa yg patut ye tak he he lagi baik
wat kek pisang boleh juga makan waktu petang2. Kek pisang entah kali keberapa dah buat ni. Selalu anak buah yg duk Desa Pandan tu duk request order. memang feberet dia anak beranak. Kalau order mesti 2 ketul kalu satu x cukup kang abahnya x dapat rasa, habis kat anak2nya 4 orang tu je.

resepi pun masih sama, suker ngan resepi ni sedappp. lembut gebus.


Comments

  1. teringat kat pisang bersikat2 masuk peti sejuk takut lebam... belum terusik lagi, ken but kek pisang juga nih..

    ReplyDelete
  2. Salam Mamasaranur. ada kek pisang juga...mcm janji pula....kalau lembut dan gebu mmg ulang buat tak puaskan....
    budak2 gitulahkan bila dpt berkumpul...riuh rendah...gembira...

    ReplyDelete
  3. tengok kek pisang ni..mengingatkan sy dgn kakak sy yg no2..dia tak makan pisang.sentuh pun takmo..tapi kalau kek pisang, makan pulak dia

    ReplyDelete
  4. As salam mamsaranur.
    Sedapnya kek pisang...baru 2 hari lepas sis buat,tak sempat nak snap gambar dah licin.

    ReplyDelete
  5. Kek pisang antara kegemaran selalu beli dikedai sahaja.

    ReplyDelete
  6. Rajinnya akak buat.. Mesti anak2 suka.. Cantik teksturnya.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…