Skip to main content

Nyamankan tekak ..agar-agar kacang hijau



Assalamulaikum

esok akan bermula kembali rutin bekerja ye...4 hari bermalasan sudah tamat
jangan malas-malas ye.  pesanan buat diri sendiri he he
Mari mari ..jom kita layan agar-agar kacang hijau ni, makan sejuk2
feberet daku dari dulu kini dan selamanya. Mulanya cadang nak wat bubur kacang tapi kan tgk2 kacang hijau tu sikit bebenor hu hu so plan bertukarlah menjadi agar2 ...malas nak g kedai dah lagipun lama jugak tak  wat desert ni kan .


Resepi ni dulu ambik dari kakakku yg  no.2. Masa kecik2 dulu intai2 je kakak2 masak..syohh syohh pi jauh-jauh katanye he he  tapi kan resepi dia tak ikut sukatan pun. Jadi bila nak makan memandai-mandai sendiri je lah. tambah dan  kurang apa yg patut  he he.
Alhamdulillah kali ni wat ok tak terlalu keras dan tak juga lembik. Elok2 je boleh dipotong. Amin he he. Segan jugak kan nak share resepi disini tapi kalau sekadar rujukan diri sendiri tak salah kot dan bila  nak wat lagi leh rujuk je kat blog ni . Bolehlah...kan



sumber resepi mama saranur blogsport

AGAR-AGAR KACANG HIJAU

bahan-bahannya

1 cawan kacang hijau-direbus dan blender
agar-agar tali sepeket 11g (basuh dan ditos) sukatan dlm 1 cawan
3 1/2 cawan santan kelapa yg sederhana pekat 
5 helai daun pandan-blender ambik 1/2 cawan pati
1  cawan gula boleh  kurangkan @ lebihkan
sikit garam
pewarna hijau

cara-caranya
  1. kacang hijau basuh bersih2 dan direbus sehingga empuk barulah di blender dengan 1 cawan air sehingga halus
  2. kemudian ditapis-ambik yg halus je ye yg hampas tu dibuang(dptkan dlm 1 cawan) ketepikan dulu
  3. masak agar-agar bersama 1 cawan air sehingga agar-agar itu hancur(cair)
  4. santan, air pandan dan kacang hijau (yg telah ditapis) di campurkan dlm satu bekas utk dptkan kesemuanya dlm 4 cawan
  5. masukkan 4 cawan (santan+air pandan +kacang hijau) tadi ke dlm agar-agar yg telah dimasak hingga hancur dan kacau sentiasa supaya x melimpah keluar
  6. masukkan gula dan garam (ikut kesesuaian rasa)  serta pewarna hijau
  7. biar sehingga mendidih barulah  di tutup api
  8. tapis sebelum dimasukkan dlm acuan yg disukai dan simpan dlm peti Ais 
sedap makan bila dah disejukkan dlm peti ais, rasa manis lemak2 masin ,kacang hijau beserta harum daun pandan. sedap tau.

tak boleh nak celoteh panjang2 ni, kerja lum beres he he baju sekolah lum digosok daaaa
Walaupun sekolah kebangsaan coti seminggu tp kan sekolah agama kakak esok kembali cam biasa dan Sek Rendah Agama Intergrasi(SRAI) si Abang Is pun sekolah esok siap ada ujian bulanan lagi hu hu Cuti 4 hari dah tamat ye sayang2 mama...

wokey sampai disini dulu...sebelum tu sgt2 tertarik dgn status FB Ustaz Mohd Zawawi Yusof ini
MARI KITA FIKIR-FIKIKAN BERSAMA

Tahanlah diri jika seseorang menceritakan kelebihan dirinya tak perlu ikut sibuk menceritakan diri kita sendiri agar nampak lebih dari dia. Biarlah dia bahagia dengan ceritanya."

wassalam...jumpa lagi ...TERIMA KASIH

Comments

  1. mesti sedap agar2 ni..ucu ambik ye resipinya...
    ucu suka dgn ayat2 pesan dari Ust.Mohd Zawawi tu...terima kasih banyak2 ye mamanur...

    ReplyDelete
  2. ala jangan tak tau akak suka try resipi yang pada orang mudahjer kot .. jangan malu2 nak letak apa juga resipi ada yang suka per...

    ReplyDelete
  3. menarik la agar-agar ni. belum pernah rasa lagi.

    ReplyDelete
  4. lain dari yang lain memang tak pernah buat.. selalu kacang merah jer... mcm menarik ni.. boleh cuba jgk..

    ReplyDelete
  5. Aslmkum mamasaranur.belum pernah mkn agar2 letak kacang hijau..kalau dpt mkn sejuk sedapnya.sukanya tengok ikan2 talapia segar dr kolam tu....enaknya ikan fresh mkn bakar.
    tertarik kata2 ustaz tu...t.kasih berkongsi.

    ReplyDelete
  6. Ucu...ambik je Ucu he he
    tu la Sy pun tertarik dgn kata2 tu...sama-sama

    ReplyDelete
  7. Masya...kacang hijau utk peminat bubur kacang he he

    ReplyDelete
  8. Cho...he he malu2 la sb tak terror masak ni

    ReplyDelete
  9. salam,
    first time tengok agar2 kacang hijau... biasa bubur je. Nampak mcm senang, nnti akak cuba ya.

    ReplyDelete
  10. assalam mamasaranur,
    berkenan akak tengok agar2 kcg hijau ni..sure best..akak amik resepi dulu eh..timakasih

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…